Full version: Bäddväggmaterial!?!
Tant Ester
Hejsan!

Växthuset står på plats! Eller, nja... glasen ligger fortfarande i garaget, men stommen! wub.gif

Vi håller på att inreda med bäddar eller snarare fundera på hur det ska gå till. I mitten har vi tänkt oss en gång med plattor på. Sen ska det vara bäddar, upphöjda ca en halvmeter från gången räknat. Bäddarna ska innehålla sand (och gräsklipp och - förstås - stora frodiga tomatplantor, iallafall sommartid)!

Frågan är nu bara vilket material bäddarnas "väggar" ska göras av!? Plank ruttnar väl bort och cement känns så fult, såna där fina terracottablock är nedrans dyra och impregnerat giftigt och...

HJÄLP en nödställd! Vad är bäst!? wacko.gif
uno
Vilken galen tanke jag fick. Cellplastskivor 2 cm av bra kvalité och byggskivor utåt. Lätt material som samtidigt ger en viss isolering.
Ingrid på Västkusten
Vanligt plank med en Platonmatta emellan jordne å plankan håller nog i minst fem säkert tio år. Köp bra virke, inget snabbvuxet virke som inte håller.

Hälsar ingrid
KURT
In mot jorden (förlåt sanden!) kan man ju som sagt isolera med platonmatta eller t o m byggplast. Väggarna kanske man kan göra i vattenfast plywood. Den är nog lite dyrare men inte så mycket och lätt att hantera.
uno
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 14-11-2003, 07:40)
Vanligt plank med en Platonmatta emellan jordne å plankan håller nog i minst fem säkert tio år. Köp bra virke, inget snabbvuxet virke som inte håller.

Hälsar ingrid

Hej Ingrid

Vilken växthastighet tycker Du är lagom? rolleyes.gif
Ingrid på Västkusten
Du å jag Uno bor ju inte så rysligt långt firån varann :-D
Sågen i Benareby har Norrlandsvirke ifrån Rolfs Såg i Kalix. Det kallar jag senvuxet ( större delen av vårt blivande hus är byggt utav detta samt det ifrån Skellefteå)
å håller mkt bättre än det sk 'Småland'

Hälsar Ingrid
Tesa
Ett råd har jag att komma med- satsa inte på nåt dyrt med en gång så att du känner dig bunden för länge.
Prova och se hur det fungerar först. Jag har ändrat i växthuset nästan varje år för att få plats med det jag vill och kunna ge olika sorter olika förutsättningar. Först i år (har haft växthus i snart 10 år) har jag gjort en mer permanent lösning med djupa bäddar av trä och en gång mitt i.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon