Full version: Flytta Gråmalva nu?
olublanseflor
Jag har en jättestor Gråmalva, full med blommor. Den står ute året om, men nu har den blivit alldeles för stor för den platsen den växer på. Detta är vid kusten, Båstad i Skåne.
Jag undrar om man kan flytta den nu, eller man ska vänta till våren?

undrar Monica
olublanseflor
Verkligen ingen som vet?
oliv
Det är väl helt ok att flytta perenner på hösten i Skåne. Själv flyttar jag nästan hela tiden, om det behövs, men enklast på hösten pga vattningen tycker jag. Men på senaste tiden så har det inte regnat så mycket på hösten känns det som, så man får passa på och vattna ändå. dunno.gif
Aqvakul
Perfekt tid att flytta nu!
olublanseflor
Tack för svaren!
Bassam
Hej
Du kan flytta nu efter blomning slut , for att växter ska gå på vila nu.
H:Bassam
lavendelgården
Jag skulle absolut vänta till i vår. En enkel regel: Vårblommande växter flyttas på hösten. Senblommande växter - flyttas på våren. Den kan dessutom vara lite känslig - så vänta absolut.
Åsa www.lavendelgarden.nu
Aqvakul
CITAT (lavendelgården @ 22-09-2009, 21:23) *
Jag skulle absolut vänta till i vår. En enkel regel: Vårblommande växter flyttas på hösten. Senblommande växter - flyttas på våren. Den kan dessutom vara lite känslig - så vänta absolut.
Åsa www.lavendelgarden.nu

Jag håller inte med. Det är inget som helst problem att flytta perenner på hösten, så länge man inte bor i Norrlands inland. Lite lövtäcke är inte fel i de delar av vårt land där snötillgången är begränsad.
(Om en höstblommande växt står i full blom nu, så påverkar ju flytten själva blomningen - men knappast möjligheterna nästa växtsääsong.)
lavendelgården
Jag tror också att man kan flytta det mesta närsomhelst, men jag hade en underbar gråmalva, som jag flyttade förrförra hösten och den dog faktiskt. Så det här med att ge råd är svårt...
Åsa
Anki V
Det finns de som hävdar att det som planteras sent på hösten har lättare för att ”frysa upp” eftersom de inte hinner rota fast sig riktigt.

Själv har jag bara råkat ut för att det ”frusit upp” när jag planterat växter sent som haft en hel filt av rötter i krukan.

/Anki
Aqvakul
Frågeställaren bor i Skåne. Så jag tror att förutsättningarna i september faktiskt är ultimata, sen kan man naturligtvis inte veta...
Bassam
Hej
Jag är med förslag om växter blommar på våren man kan flytta dom på hösten men om växter blommer på hösten man sk ta bort bara blomstänglarna och flytta dom på våren.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon