Full version: Högt kalium värde ?
Motti
Tänkte höra om någon vet vilken mat som innerhåller mycket kalium förutom bananer ?Finns det någon stanns på nätet där man kan läsa om vilken föda som innerhåller mycket kalium.Fick ett samtal från min läkare om mina prover och jag hade en hög kalium halt confused.gif
Anki på Öland
På denna länk kan du söka på olika livsmedel eller sortera efter innehåll.
Anki

ps - du kan ta fram mer än dom 10 jag sökte på, ändra antal till t.ex. 50!
Motti
Tusen tack Anki !
Christa
Sa inte läkaren något om att ta fler prover? Han bör ju ta reda på varför du har högt kalium.

När jag låg på sjukhus för länge sedan fick jag för högt kalium och då trodde de att det berodde på att jag druckit för mycket apelsinjuice. I annat fall är det nog ganska ovanligt att man får för högt kalium av kosten. Det är vanligare att man har för lågt.

Äter du några mediciner? Det kan ibland påverka kaliumvärdet.
Motti
Jag ska in och ta nya prover om två veckor !min läkare sa att om de får stasa mycket när de ta blodprovet så kan kaliumvärdet stiga,och de fick stasa mycket eftersom de inte hittade en ven,men å andra sidan har jag ätiti mycket plommon och kantarelle sista tiden och de innerhåller mycket kalium.Hade också för mycket vita blodkroppar confused.gif och det känns lite oroväckande.Tyder ju på en infektion.
MariaS
Högt kaliumvärde kan också tyda på problem med sköldkörteln. Kanske en infektion i den, eftersom du har högt värde på vita också...

Allt behöver ju inte bero på kosten...
ängsvädd
CITAT (MariaS @ 20-09-2009, 09:33) *
Högt kaliumvärde kan också tyda på problem med sköldkörteln. Kanske en infektion i den, eftersom du har högt värde på vita också...

Allt behöver ju inte bero på kosten...

Stämmer det verkligen att sköldkörteln har betydelse för kaliumhalten? För kalciumhalten har den det enligt denna sida:

CITAT
I sköldkörteln bildas även hormonet kalcitonin, som påverkar omsättningen av kalcium i kroppen.

http://www.zoonen.com/annonzparken/annonz.asp?oid=2477131
Monaxe
Om de fick stasa mycket vid blodprovstagningen blir det lätt ett felvärde på Kalium, vid stasning går just K ut extracellulärt och ger därmed högre värde än vad som egentligen är.
Bästa är att ta om K provet, och då försöka sticka med mindre stas, samt att ta just det provet först om man ska ha flera rör.

Annars är det mestadels medicinering som påverkar K värdet.
Motti
Tog ämnesomsättnigsprov också men läkaren sa inget om det men jag vet att jag ligger på gränsen och har gjort så li flera år,mamma hade lika dant när hon levde.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon