Peztis
Hjälp! Jag är rådvill...

Marken är utgrävd med ca 25 cm och jag har nu grävt hål där plintarna ska gjutas. Jag visste att det var nivåskillnader där det skulle stå men inte att det var SÅ mycket!

Kolla här!!!

[attachment=42120:Sockeln.jpg]

Sockeln ligger i stort sett helt i våg ovanpå rören så den ligger väl så som den "ska".

Röret längst upp till vänster, det bakre röret, det ligger i nivå med gräsmattekanten. Röret till vänster närmast i bild är det knappt 10 cm skillnad, gräsmattan är lägre. Och som ni ser på de högra rören så är det rätt mycket nivåskillnad mot gräsmattan. Jag visste som sagt att det var skillnad mot de högre särskilt men detta är ju nästan löjligt!

Så hur gör jag nu då? Om jag gräver ned så att det vänstra närmast kommer i nivå med gräsmattan så blir det ju en skillnad där uppe vid häcken. Att gräva i nivå på högersidan är ju bara att glömma direkt för då blir det en trappa ned från gräsmattan till plattorna som sedan ska läggas i och runt hela härligheten. På högersidan får det nog bli någon typ av mur eller liknande.

Det är förresten ett Euro-Serre Maxi 4 med dubbeldörrar (på gaveln till vänster i bild) som ska upp, helst innan vintern.

Jag är nog mest inne på att gräva ned en bit till så att det ligger i höjd med det främre vänstra röret. Men innan jag gör det så vill jag mer än gärna höra vad expertisen och alla duktiga amatörer här inne har att säga.

Tips och råd emottages tacksamt!
Malin_MeL
ja du, JAG hade nog byggt upp en kulle så det blir en slänt ner mot gräsmattan. och satt lite fina växter där oxå, kanske lite olika örter kan få bo där
Peztis
Var tänkte du att kulle skulle vara? Framför, alltså hitåt på bilden?

Där är det knappt två meter så där tänkte jag lägga plattor med en rabatt utemed växthusväggen. sedan är det ytterligare en nivåskillnad där jag står för där är all uppgrävd jord. På det tänkte jag plantera gräs och ställa poolen (ca 4,5 m i diameter). Mot den blir det nog också en mur eller liknande...

Mpt åkern får det nog bli en stenmur för att göra det enkelt att klippa grässträngen som kommer att bli mellan åker och växthus.

Mellan växthuset och syrenhäcken (ska klippas ned, har börjat under våren och sommaren) tänkte jag bara låta det vara grus för det är ingen yta som kommer att användas (förutom när häcken ska klippas eller glasne tvättas).
MariaS
Jag skulle bygga upp en mur i nivåskillnaden. Leca eller tegel. Då blir det ett trappsteg in i växthuset, men samtidigt betydligt enklare än att gräva ut hela ytan för att sänka sockeln.
Malin_MeL
ja jag tänkte framåt, men oavsätt om du väljer mur eller jord så är nog ett upphöjt växthus bättre än ett nedsänkt. estetiskt sett
om du ändå tänkte ha en rabatt utmed växthusväggen så kan du ju ha en sluttande rabatt ner från "kullen" som växthuset står på. så förbinder du de två nivåerna med varandra.
risken med en mur som jag ser det är att du förtydligar att marken inte är jämn. Det är alltid lite lurigt att bygga med raka block när omgivningen är ojämn. Med jord och växter tror jag du kan trolla bort ojämnheten.
ingelsgarden1
Hej!
Jag skulle nog föredra att mura upp en stenfot / mur så får du både en bättre förankring till växthuset och en spärr för gräs och andra rotogräs.
Peztis
Ni som föreslår en trappa upp till växthuset, blir inte det bökigt? Är det inte lättare att ha växthuset så jämnt som möjligt så det bara är att rulla in t ex en skottkärra?
katah
gör en lutning in till dörren, inga trappor alltså.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon