Snöflinga

Var hos en vän idag som har problem med små jordhögar c:a 5 cm i diameter som finns ganska många i gräsmattan varje morgon med ett litet hål i mitten. Kan väl knappast vara sork ... men vad är det confused.gif Tacksam för svar, om det är någon som vet ...
Gossen Ruda
Vid den här tiden börjar daggmaskarna gräva övervintringsgångar djupt ner i marken. Det utgrävda läggs i högar på markytan. OM det är maskar så finns det en gång rätt ner under högen, kanske 5 mm bred.
russin
Låter som samma problem som hos mig - men jag har haft det hela sommaren.
Hos mig är det fågeleländen som fixat hålen i gräsmattan angry.gif . Troligtvis på jakt efter mask, då det är gott om sådana här. Fast inte ser det roligt ut inte när dom sliter upp små tuvor/lock med jord - jag lägger tillbaka och dom sliter upp igen. Försökte sätta ner lite småplantor av "bellis" i gräsmattan i början av sommaren och det var ett hopplöst företag då fåglarna varje morgon plockat upp minst hälften.... ranting.gif

Just nu ser min lilla gräsmatta ut som en golfbana för spelkulor...
MariaS
CITAT (russin @ 17-09-2009, 22:30) *
Just nu ser min lilla gräsmatta ut som en golfbana för spelkulor...

rotfl.gif rotfl.gif bara att fram med saxen då och finklippa fairvayen då mellan hålen rotfl.gif

(Kunde inte låta bli blush.gif )
russin
CITAT (MariaS @ 17-09-2009, 23:26) *
rotfl.gif rotfl.gif bara att fram med saxen då och finklippa fairvayen då mellan hålen rotfl.gif
(Kunde inte låta bli blush.gif )

tummenupp.gif
Snöflinga
Jo det stämmer att det är ett litet,litet hål i mitten ... men orkar dom verkligen ösa opp så pass mycket jord så det bildar en liten kulle unsure.gif Duktiga dom är smile.gif
Gossen Ruda
CITAT (Snöflinga @ 18-09-2009, 18:22) *
Jo det stämmer att det är ett litet,litet hål i mitten ... men orkar dom verkligen ösa opp så pass mycket jord så det bildar en liten kulle unsure.gif Duktiga dom är smile.gif

JO, dom orkar. Dom äter sig fram genom jorden och det uppätna skiter dom ut i såna här högar. Daggmaskar är oavlönade trädgårdsarbetare som både luftar och dränerar jorden och dessutom blandar om.
Snöflinga
CITAT (Gossen Ruda @ 21-09-2009, 12:19) *
JO, dom orkar. Dom äter sig fram genom jorden och det uppätna skiter dom ut i såna här högar. Daggmaskar är oavlönade trädgårdsarbetare som både luftar och dränerar jorden och dessutom blandar om.

thanks.gif
Solstorm
Jag har också sådana högar. Jag är så tacksam mot maskarna om bidrar med fin jord.
fling
Jag har också sådana högar men på gräsmattan brevid ca 10 meter bort finns inga. Varför gillar inte maskarna den gräsmattan? eller blir det bara inte några högar där? confused.gif
padde
Hahaha! Detta var den galnaste tråden jag sett. Vadå "problem"!? Var glad för du har en frisk gräsmatta där nyttodjuren trivs!
Bassam
Hej
Daggmaskar är bra för jord de ger jord luft och de ändrar material i jorden til material som växter kan suga. H:Bassam
greenspot
Hej.
Jag är inte lika säker på att det är daggmask.
Om det är så att fåglarna river upp gräsmattan runt dina högar tror jag mer på att det är ollonborre eller någon släkting eller sländlarver. Detta är ibland stora problem på Golfgreener.
Om du hör av dej kanske vi kan reda ut detta lite mer .
lennart@greenspot.se
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon