|
skogstroll
18-09-2009, 08:24
Halloj, jag har de senaste 3-4 åren haft en faslig massa getingar och mycket bålgetingar men inte i år. Förra helgen såg jag några bålgetingar vid dammen men annars är det extremt tomt på den fronten. Är vi fler? Och vad kan det bero på?
Chamomille
18-09-2009, 08:29
Vi har inte heller haft getingar, tack och lov får jag säga. Gillar dom inte, speciellt inte i lemonaden där dom brukar vara  Ja, vad kan det bero på?
Huggorm
18-09-2009, 08:34
Hade några få i somras, men dom var inte många och inte ett dugg aggressiva. Hade ett bo hängande i taket inne i sommarstugan i flera veckor medan jag gick där och snickrade, i vanliga fall skulle dom ha stuckit mig sönder och samman men inte denna gång. Till slut var jag tvungen att ta bort boet, men nog var det synd på så bra avelsmaterial
skogstroll
18-09-2009, 08:39
Mycket mystiskt
Gossen Ruda
18-09-2009, 08:43
Det fanns goda förutsättningar tidigt i våras för jag såg många drottningar men sen blev det kallt och tråkigt ett tag varvid dom flesta försvann. Jag har också noterat frånvaron. Eftersom jag även samlar på getingar ser jag det tydligt.
skogstroll
18-09-2009, 08:51
Aha... ja jag silar för säkerhets skull saften mellan tänderna av gammal vana
Den första förutsättningen för en bra getingsommar är ju att det kom ut många drottningar året innan, och att dessa sedan lyckas övervintra säkert. Sedan kommer den allra känsligaste perioden på senvåren/försommaren när de skall bilda nya samhällen, är det kallt eller ont om mat då, så hjälper det sällan med varmare väder senare under sommaren.
Samma här, knappt en geting på hela sommaren! Vi hade en lång och kall försommar, ja det var faktiskt ovanligt kallt ända in i juli. Resultat: Inga getingar och myggor i sommar - och som en extra bonus: Inte en bladlus i min trädgård på hela säsongen Vi har haft en riktig ros-sommar, många blommar ännu fast det börjar bli på sluttampen nu.
Jag kan skicka några getingar till er om ni saknar dom  Här har vi tyvär fått ett getingbo under taknoken där de lyckats hitta ett litet kvisthål ,det är rena rama motorvägen runt knuten,och jag som trodde att nybyggda hus var täta nog  hade man mod nog skulle man ju hänga upp en hink Lacknaffta under hålet men men !jag tror det får vara ,vi tar dom längre fram när de gått i ide eller va de nu gör?lite olustigt med alla getingar när barnbarna är här  visst gör de nytta men inte kul att ha dom i huset.
Pote2illa
18-09-2009, 13:44
CITAT (Gossen Ruda @ 18-09-2009, 09:43)  Det fanns goda förutsättningar tidigt i våras för jag såg många drottningar men sen blev det kallt och tråkigt ett tag varvid dom flesta försvann. Jag har också noterat frånvaron. Eftersom jag även samlar på getingar ser jag det tydligt. [size="5"][/size]Hur förvarar du dom? Levande eller döda? Var?
Det har varit dåligt med getingar här också, men dom sista dagarna har det dykt upp några envetna saker här Tror det är "övervintrare" som söker bohålor???? Eller??? berätta Gossen, om jag har fel, varför dom letar sig in i småhål i väggen just nu.
zaaritha
19-09-2009, 22:25
Inga getingar här heller! Några bålgetingar i början v juni---inget se´n dess!
Ingela i Segersberg
19-09-2009, 22:44
Vanliga getingar har jag knappt sett någon på hela sommaren, däremot har vi ett bålgetingbo i husväggen och där är det ett väldigt flygande in och ut hela dagarna.
Har knappt sett getingar här heller. Förra året åt de upp både körsbär, plommon och äpplen i år har jag fått äta dem själva. Men lite knepigt känns det.
Malin_MeL
19-09-2009, 23:33
CITAT (Betty @ 18-09-2009, 14:07)  Samma här, knappt en geting på hela sommaren! Vi hade en lång och kall försommar, ja det var faktiskt ovanligt kallt ända in i juli. Resultat: Inga getingar och myggor i sommar - och som en extra bonus: Inte en bladlus i min trädgård på hela säsongen Vi har haft en riktig ros-sommar, många blommar ännu fast det börjar bli på sluttampen nu. lyckos dej, jag hade så mycket bladlöss att de tog kål på vissa plantor  jag hade både svarta och gröna ...inga getingar här heller dock, och lagom med mygg
Gossen Ruda
20-09-2009, 15:33
CITAT (Pote2illa @ 18-09-2009, 14:44)  Tämligen döda. Sitter uppnålade i sin låda. CITAT (pejori @ 19-09-2009, 00:27)  Det har varit dåligt med getingar här också, men dom sista dagarna har det dykt upp några envetna saker här Tror det är "övervintrare" som söker bohålor???? Eller??? berätta Gossen, om jag har fel, varför dom letar sig in i småhål i väggen just nu.  Kan så vara, det kan även vara arbetare som blivit arbetslösa när samhällena gått under nu på hösten. Lite svårt att avgöra vilket.
Jag har också reagerat på getingbristen, även om det mest är med lättnad eftersom min katt gillar att jaga/försöka äta upp dem
Meriona
22-09-2009, 10:48
Ja jag har inte saknat dem heller, tvärtom har det varit jätteskönt att inte behöva bevaka ständigt och jämt när man har fönstret öppet och husdjuren är lösa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|