vårälskare
18-09-2009, 09:40
Min Linneaus ros växer konstigt. Jag planterade den i våras. En gren är jättehög, se bilden, men det är ju massor med blommor på den. Ska den grenen bort eller? Resten av rosen är bara 3 dm hög.
[attachment=42161:P9180002.JPG]
Jag skulle njuta av alla blommor nu och sedan klippa in grenen lite grann till våren...
Är det en vanlig ros? Hittade den inte på koggens rosor, så tänkte att den kanske är svår att få tag i? Var köpte ni era?
(Samma sak med Wasagaming och Little Gem - någon med tips på vilka kedjor som marknadsför dem? Eller någon separat handelsträdgård nära Göteborg...)
vårälskare
18-09-2009, 10:25
Hej Jag har köpt den på Sundåsens handelsträdgård utanför Örnsköldsvik. dom tillhör en kedja som heter BoGrönt. Korrekt stavning är Linnaeus den kom ifjol då det var Linnés minnesår.
Den jag köpte ifjol är mindre än den här, som är planterad i år....
Wasagaming och Little Gem finns på Rosenposten.dk
Min Jacqueline du Pré växer precis likadant, ett jätteskott med massor av blommor. Ser sned ut, men jag klipper ner den till våren.
vårälskare
18-09-2009, 19:00
Tack för svaren, då fixar jag till den till våren och hoppas att den växer jämnare nästa år.
Linnaeus tillhör Moderna Buskros - gruppen, från Poulsenrosor 2007, den blir stor och buskig och drar lätt på till 1.20 eller lite till. En superros som är helt frisk och så vacker. Att enstaka grenar drar på höjden är som det ska vara.

Två rosor som buskat till sig
Ezereht
18-09-2009, 23:35
Jag skulle också klippt ner den ganska lågt tidig vår. Underbar ros , men på gränsen här tror jag. Var ju jobbig vinter, kanske det blir bättre i år. Hoppas det för är en av mina absoluta älsklingar.
Så där är de flesta rosor de första åren. Har t ex en Constance Spry som planterades förra hösten. Den har nu en ranka som är 2m upp på väggen. De andra är väl ca en halvmeter. Om ca tre år räknar jag med att alla rankor är minst 2m.
/S
I din lerjord blir Constance Spry 4 x 4 m stiffe, den blir stor hos mig i ett magert, tufft läge.
Oh-oh. Då är det ju tur att den står vid en gavelvägg, där det faktiskt finns vägg kvar att klättra på efter 2m.
/S
Blommar Constance Spry på fjolårsved? Gör Etude, RiB eller Awakening det?
RiB remonterar, så där är det lugnt.
Eftersom CS är engångsblommande så kan man väl misstänka det, (fjolårsved alltså).
/S
Och Etude och Awakening remonterar, blommar på nya grenar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.