Full version: Odlare
lindah
Hej !

Jag undrar om någon kan hjälpa mig.
Så här är det, jag har hört att blomsterbutiker kan beställa varor direkt i från Holland, Danmark och från lokala odlare, utan att passera några grossister som mellanhänder.
Vet någon något om detta, adresser, websidor, namn osv.
Skulle bli jätteglad om någon ville hjälpa mig med min något udda fråga.
Kanske jobbar någon av er i blomsterbutik, har egen eller liknande.

Hoppas på svar

Hälsningar
Lindah rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det är nog bara vissa butiker som tar hem direkt utan någon grossist ex. STORA blomsteraffärer som kan sälja så mycket att det lönar sig att betala någon att köra upp varor till butiken från Europa + stora fristående trädgårdsbutiker brukar också ha en viss egen import.

Små butiker och butiker som hör till olika kedjor är oftast hänvisade till grossister.

Men även ibland kan små butiker vara påhittiga och lyckas importera, jag har själv jobbat i en blomsteraffär som var för liten för att egen import skulle löna sig men våran chef hade kontakter med andra blomsteraffärer så de beställde direktleverans från Holland ibland och sedan åkte alla butiksägarna till det ställe där lastbilen skulle komma och handlade. Men jag tror inte det var så enormt mycket billigare men de fick ett roligare utbud och inte de vanliga nejlikorna och krysantemumen.

Jag vet inte vart du bor men ju längre söderut i sverige man kommer desto vanligare är det att butiker har egen import det är ju inte så enormt långt till tyskland, holland, frankrike, polen ifall man bor i skåne.
Almabama
Hej! Är du i farten att starta eget? Jag vet ett företag
som heter GASA (danskt). Jag tror att det funkar så
att man beställer från dem och de i sin tur köper av
danska och holländska odlare, så visst är de en mellanhand
förstås, men de har egna transporter också så det kanske
kan vara något att kolla upp i alla fall. Har inte tagit reda på
någon adress men det är ett stort företag så det hittar du säkert. /Alma
Ingrid på Västkusten
Man kan faktiskt köpa en hel del direkt ifrån Holland också, är det prispressare Du är ute efter att vara?
Elelr är det specialsaker, det finns samlare över hela världen som säkert kan hjälpa Dig.

Och ett bra sätt annars är at gå me di en förening typ Trädgårdsamatörerna för i Norden härdiga växter, på deras växtmarknader kan man fynda till brakpriser.

Hälsar Ingrid
ec02clmy
CITAT (lindah @ 13-11-2003, 18:48)
Hej !

Jag undrar om någon kan hjälpa mig.
Så här är det, jag har hört att blomsterbutiker kan beställa varor direkt i från Holland, Danmark och från lokala odlare, utan att passera några grossister som mellanhänder.
Vet någon något om detta, adresser, websidor, namn osv.
Skulle bli jätteglad om någon ville hjälpa mig med min något udda fråga.
Kanske jobbar någon av er i blomsterbutik, har egen eller liknande.

Hoppas på svar

Hälsningar
Lindah rolleyes.gif

Hej.
Jag vet två företag i jönköpings län, nämnligen Hultarps och forserums handels trädgårdar, som odlar direkt och säljer även till privat personer
Ralf
Jag vet ej hur det går till exakt men i sthlm tidigt på mornarna så kommer det holländska trailer ända in i innerstan (vadå förbud om bilar längre än 12m?). Pratade med en chaufför för några år sedan. Han köpte sin varor o betalade kontakt, åkte hit utan beställningar. Hade väl luskat fram kontakterna tidigare och sålde direkt till butikerna, mot kontant betalning.
lindah
Hej!

Tack alla ni som svarat på min fråga, ska leta ännu mer, så om någon kommer på något mer så är allt välkommet.

Hälsningar Lindah tongue.gif
adrian
Hultarps är nedlagt, enligt vad jag har hört av bekanta där...
Det var ett fint ställe men mannen är gammal och ville tydligen inte sälja sin rörelse vidare då den ligger på gården...

Annars vore det kul att ha ett sånt ställe,..
smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon