Motti
Jag har lite problem att få plats med alla pelargoner och andra ,det enda stället jag har är garaget men vi har ju ingen värme där ,finns det något knep man kan ta till för att de inte ska frysa sönder där täcka på något vis i ett hörn eller annvända frigolit ?synd på alla pelargoner om man måste slänga dom confused.gif
skogstroll
CITAT (Motti @ 18-09-2009, 14:59) *
Jag har lite problem att få plats med alla pelargoner och andra ,det enda stället jag har är garaget men vi har ju ingen värme där ,finns det något knep man kan ta till för att de inte ska frysa sönder där täcka på något vis i ett hörn eller annvända frigolit ?synd på alla pelargoner om man måste slänga dom confused.gif

mnja det är lite knivigt, kanske bygga en frigolitlåda som isolerar? Kanske lite gamla mattor eller överblivna kläder att vira in paketet i smile.gif Jag har haft ständiga problem men förvarar nu under huset i grunden och det funkar prima
Alexander-VG-zon3
vågar du inte ha dom där så funkar dom att övervintra som vanliga krukväxter i ett ljust fönster.
Margith
Pelargoner är förvånansvärt tåliga, de klarar nån minusgrad under nån timme, om de är vana vid lägre temperaturer och det inte händer för ofta.

Du har inte kollat temperaturen under en vinter i ditt garage?
En max/min-termometer kostar inte många kronor och finns t ex hos Clas Ohlsson.
Köp den nu och sätt den i garaget så vet du på ett ungefär vad du vågar prova nästa vinter tummenupp.gif

Jag har inte heller nån värme i garaget och jag övervintrar Dahlior utan större bekymmer där. Jag lindar in dem i tidningspapper och växtväv och ställer dem högst upp på en hylla längst in i garaget.
Pelargonerna vågar jag inte utsätta för det här. De får övervintra inne i tvättstugan smile.gif

Kom nu ihåg att jag har mitt garage i Norrbotten zon 6 crazy.gif

Crazy4Flowers
Att förvara i grunden var fiffigt, men man bör nog kolla under en vinter vad den lägsta temperaturen blir, jag törs nog inte testa i år, men man får skaffa en till mätare och kolla. Funderar skarpt på att övervintra i en klädskrubb med frostvakt och lampa.

Har läst om att det skulle gå bra att gräva ett hål i marken och klä med frigolit och stoppa ner tex rosor, vet inte om det skulle fungera med andra. Någon som testat?

Jag har några pelargoner, änglatrumpeter, chilli och ett träd som behöver övervintring.
MariaS
CITAT (Motti @ 18-09-2009, 14:59) *

Rusta och Jula har små växthus runt hundringen med hyllor i. Är man osäker, kan man täcka dessa med bubbelplast också. Men termometer är nog ett måste och daglig koll.
blomkronan
Jag har oxå tänkt på att man kan använda garaget för övervintring. Jag ska få ett gammalt torkskåp... (120cm bred) Som jag tänkte ställa i mitt garage i länga, oisolerad. Sen klä insidan av väggarna med frigolit, ställa in en frostvakt och hänga in lysrör med timer, får se i vinter om det går att hålla rätt temp... smile.gif

Kanske du kan få tag på en trasig du med smile.gif
Motti
Vi har ingen värme i garaget än och jag har inte plats inne ,innte så kul att ha en masa halv vissna plantor i fönstrerna inomhus,Fast vi har kommit på en lösning nu !på firman har vi en glasveranda där jag kan ställa tex Tamarillon och lite andra växter över vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon