|
Malin_MeL
18-09-2009, 14:29
Jag funderar på att köpa en värmefläkt, men vet inte riktigt vilken styrka jag ska ha. Tänkte köpa en byggfläkt, de har ju termostat i sig och kostar ju en bråkdel av var en Willab-fläkt kostar.
Det finns 2kW, 5kW och 9 kW
växthuset är ganska litet, 4 kvm men det är inte så tätt (hemmabyggt i trä)
hur starka har ni?
Anja Danmark
18-09-2009, 14:34
Hej Malin -
du kan sagtens nøjes med 2kW til dit lille drivhus - men når det ikke er tæt og isoleret, bliver det en ret dyr fornøjelse....
Har du ikke overvejet at sætte boblefolie op indvendigt? Det er jo en overkommelig opgave i så lille et drivhus, og du ville spare rigtig meget på elregningen!
mvh Anja
Malin_MeL
18-09-2009, 15:04
jo, jag har tänkt att klä det det med bubbelplast oxå. fast då blir det ju riktigt tätt, får man inte problem med mögel då?
jag har inte tänkt att ha det i vinter, bara nu en/två månader framåt och sen i maj/juni
Anja Danmark
18-09-2009, 15:07
Hej Malin -
jeg tror, at hvis du har mulighed for at åbne døren og lufte ud (vädra) nogle gang om dagen, så kan det gå - men jeg har ikke selv prøvet det endnu.
Jeg har først bestilt min boblefolie i går...
mvh Anja
Malin_MeL
18-09-2009, 15:15
ja man får testa sig fram, man kanske kan göra två öppningar så det även cirkulerar in lite uteluft. en bakom fläkten för att suga in luft och en någon annanstans för övertrycket att ta sig ut
Det är ingen fara med bubbelplasten om man har en fläkt också. Fläkten får ju luften att rotera och så länge den gör det, blir det ju ingen stillastående luft som kan mögla.
Själv använder jag en byggfläkt på 2kW till mitt växthus på 10m2 och dessutom har jag dubbla lager bubbelplast för att kunna ha växter där hela vintern. Har haft på detta viset sedan 2005 utan några problem med varken ohyra eller mögel.
Malin_MeL
19-09-2009, 13:26
Nu har jag köpt mig en fläkt på 2kW och så har jag skaffat bubbelplast. nu ska jag gå ut och montera upp det....fast just nu är det 24 grader i växthuset
ogräset
19-09-2009, 19:12
Tjena Jag hade bubbelplast i växthuset hela förra vintern och det fungerade jätte bra.Det enda jag hade var en frostvakt som reglerade temperaturen fungerade bra. Det är snart dax att plocka fram plasten igen och ställa in olivträdet, väderkvarnspalmen, rosmarin och andra diverse växter. MVH Birgitta
Malin_MeL
19-09-2009, 21:12
jag städade ur växthuset och satte upp plast idag, är mycket nöjd med resultatet! jag satte dubbelt i taket och enkelt på väggarna. Hann inte få upp fläkten dock, men det ska ju inte bli kallare än vad det varit de senaste nätterna. hoppas det stämmer.
kan man inte ha olivträdet ute? jag trodde det var tåligt ända ner till några minus
CITAT (Malin_MeL @ 19-09-2009, 22:12)  jag städade ur växthuset och satte upp plast idag, är mycket nöjd med resultatet! jag satte dubbelt i taket och enkelt på väggarna. Hann inte få upp fläkten dock, men det ska ju inte bli kallare än vad det varit de senaste nätterna. hoppas det stämmer.
kan man inte ha olivträdet ute? jag trodde det var tåligt ända ner till några minus Jodå, visst kan du ha olivträdet ute. Får det dessutom någon minusgrad, så kommer du få en fin blomning nästa år. Däremot skulle jag inte rekomendera att man låter ett olivträd i kruka utsätts för lägre temperatur än -8 grader. Trädet klarar sig, men man får en massa onödiga skador som kan kvitta. När trädet fått sin lilla köldknäpp, det är då som det är lämpligt att det får flytta in i ett frostfritt utrymme. Om temperaturen ligger på mer en +10 grader och trädet får en bra belysning, kommer det troligtvis blomma redan i januari/februari. Detta gör att du hinner få mogna frukter innan nästa vinter.
Malin_MeL
20-09-2009, 10:19
Är det så att man måste ha två träd för att få frukt? räcker det isåfall med en stickling från samma träd? eller måste det vara en "o-släkting"?
Det räcker bra med ett träd. Oliver är självfertila. Sen beror det på hur du sköter ditt träd i fortsättningen, hur mycket frukter det blir av blomningen. Alla blommor blir dock inte frukter (tack o lov) och alla frukter kommer inte mogna.
Malin_MeL
20-09-2009, 14:23
detta år ska jag se till att det får sin köldknäpp, tidigare år har jag haft det i v-rummet på vintern och ute på sommaren. det har funkat bra, men det har aldrig blommat.
Blir det inte dyrt i längden med en fläkt dygnet runt i flera månader?
Kicki
CITAT (muppan @ 21-09-2009, 06:41)  Blir det inte dyrt i längden med en fläkt dygnet runt i flera månader?
Kicki MAn sätter fläkten på +4 grader och har en frostvakt som styr fläkten. Då talar vi om kanske två timmars drift/dygn vid -15 utomhus.
Malin_MeL
21-09-2009, 10:34
CITAT (MariaS @ 21-09-2009, 09:39)  MAn sätter fläkten på +4 grader och har en frostvakt som styr fläkten. Då talar vi om kanske två timmars drift/dygn vid -15 utomhus. nu hängde jag inte med. jag har satt termostaten på den temperatur jag vill ha. men fläkten går på kalluft resten av dygnet. vad är då en frostvakt? oxå en termostat? som styr om elen går fram till fläkten eller ej?
CITAT (Malin_MeL @ 21-09-2009, 11:34)  nu hängde jag inte med.
jag har satt termostaten på den temperatur jag vill ha. men fläkten går på kalluft resten av dygnet.
vad är då en frostvakt? oxå en termostat? som styr om elen går fram till fläkten eller ej? Du ska inte ha för varmt i växthuset över vintern, då om något kommer det att dra ström! En frostvakt, är en form av timer som är styrd av temperaturen. Den bryter alltså strömmen när det är varmare än den temperatur man satt vakten på och slår på när det är kallare. På detta viset står inte fläkten och går dygnet runt och drar ström i onödan. Den stund som fläkten ändå går, ventilerar tillräckligt bra dessutom, så man behöver inte oroa sig för mögel eller annat fuktrelaterade problem. Går fläkten för mycke, så blir luften väldigt torr och växterna mår inte så bra, utan man kan dra på sig onödig ohyra som kan bli besvärlig att bekämpa också. Det är en från denna hemsidan jag har köpt min frostvakt (Art.nr. 5361)
Sälkatten
21-09-2009, 20:06
Jag har haft mitt växthus (10 kvm) isolerat med bubbelplast flera vintrar. Min fläkt är en "byggfläkt" på 2 kW och den har inte haft några problem med att hålla temp på önskade 8 grader även när det blivit riktigt kallt (-20 flera gånger). Den är för övrigt på året runt och fläkten går även när den inte värmer. Jag har övervintrat citrus, pelargoner, kaktusar, hibiskus etc, men ställt krukorna på frigolit för att skydda dem mot markkylan. Jag fick tips om markskivor som är som extremt hård frigolit. Dessa är billiga och håller många år. Ett plus till är att de inte väger något när de ska stuvas undan på våren!
En 5 kW-fläkt behöver 3-fas-ledning (380 volt) och 16 A säkring - kollade med elektrikern inför ett eventuellt byte av växthus...
Malin_MeL
22-09-2009, 06:31
CITAT (Sälkatten @ 21-09-2009, 21:06)  Jag har haft mitt växthus (10 kvm) isolerat med bubbelplast flera vintrar. Min fläkt är en "byggfläkt" på 2 kW och den har inte haft några problem med att hålla temp på önskade 8 grader även när det blivit riktigt kallt (-20 flera gånger). Den är för övrigt på året runt och fläkten går även när den inte värmer. Jag har övervintrat citrus, pelargoner, kaktusar, hibiskus etc, men ställt krukorna på frigolit för att skydda dem mot markkylan. Jag fick tips om markskivor som är som extremt hård frigolit. Dessa är billiga och håller många år. Ett plus till är att de inte väger något när de ska stuvas undan på våren!
En 5 kW-fläkt behöver 3-fas-ledning (380 volt) och 16 A säkring - kollade med elektrikern inför ett eventuellt byte av växthus... de skivorna lät ju intressanta, har de något namn? de som finns på byggvaruhusen är ju inte så kompakta så det känns som de går sönder om man skulle gå på dem. Det är ju iof luften i materialet som utgör själva isoleringen. oxh man skulle nog kunna lägga ut ett par gångplankor som fördelar vikten, om man nu vill ha på hela golvet. jag har oxå lagt frigolit under varje kruka. Det blev en 2kW av just den anledningen som du skriver. vi hade behövt dra ny ledning till växthuset. Jag har inte tänkt att ha igång det hela vintern, iår iaf, bara under hösten, så alla paprikor och chilis och meloner och annat som jag vårdat så under året hinner mogna. jag funderar på att koppla en vanlig timer till fläkten. det är ju bara kallt på nätterna än så länge (fast inatt var det 14 grader här) har du någon uppfattning om hur mycket el den här uppvärmningen kostar dig?
blomkronan
22-09-2009, 09:10
Hej Malin det här var en bra tråd... så jag ställer mina frågor i din;) istället för att starta en ny... Det är mitt första år med växthus, och då första gången jag ska ska använda mig av bubbelplast. Jag kan tänka mig att värmefläkten inte behöver vara på hela dagarna för dagtid måste ju solen värma upp växthuset?, en kalt dag brukar ju ha mycket sol  Ni som har erfarenheter är det så... har ni märkt skillnad på ute och inne tempen dagtid? Vinden är väll den "farligaste" kylan, jag har vinden står på mest från öst, jag tänkte sätta upp ett vindskydd på "öst" utesidans vägg så jag kan minska kylan från de hållet, och hoppas då på att det ska räcka med ett lager bubbel på insidan... Har inte plats för mera bubbel att förvara under sommaren sen... En annan tanke jag har haft är att värmen stiger ut genom taket i första hand, kan det vara en bra eller dum idé att lägga ett lager frigolit på takets utsida och sen en press som håller dom på plats?? Då går man väll miste av vintersolens värme.... Vad tror ni?
Malin_MeL
22-09-2009, 11:55
Hej Mari, du är så välkommen in i "min" tråd jag tänkte oxå som du med att värmen stiger uppåt, man har ju alltid hört att taket är husets mössa, där går 70% av värmen ut så jag satte dubbelt med bubbel i bara taket.
CITAT (muppan @ 21-09-2009, 06:41)  Blir det inte dyrt i längden med en fläkt dygnet runt i flera månader? Jag hade en del av växthuset (inte hela) klätt i bubbelplast i vintras och höll frostfritt. Det gick åt mycket ström, minst 2000Kwh enligt mätaren som jag monterade innan fläkten. Det blev så stor elräkning så jag tror jag skippar bubbel i år och försöker övervintra växterna inomhus istället. Framåt vårkanten syntes det dessutom tydligt att flera växter inte trivdes bra, ett antal dog till och med. Apelsinträdet mådde inte bra förrän framåt sommaren. Kanske blev det dessutom för fuktigt, det var väldigt svårt att hålla nere fuktigheten, det växte mossa i praktiskt taget alla krukor. Nu har jag oliven utomhus och den får väl stå där ett tag till men sen tar jag nog in den inomhus. Bor i zon 3. Nackdelen med inomhusförvaring som jag tänkt i vinter är att det blir ett himla vattnande, alla växter har olika vattencykler verkar det som. I vintras räckte det med en översyn en gång i veckan. Alla växter står dock ljust nu, ljus verkar jätteviktigt. Kanske var det för mörkt i växthuset i vintras, hade ingen extra belysning. De enda växterna som kom igång bra på våren var vindruvan Himrod och pelargonerna. Antagligen slår jag på fläkten framåt våren istället, ställer ut växterna då och förlänger säsongen på så vis.
Malin_MeL
29-09-2009, 21:25
Ja det lät ju lite dyrt det där. Jag ska inte ha igång det hela vintern heller. bara ett tag till, så jag får mina chilis och paprikor. jag ska åka och köpa en strömmätare imorn.
Trädgårdstoken
03-10-2009, 09:37
Hej!
Jag hakar på den här tråden också. Sitter just och funderar på om vi skall övervintra våra växter ute i växthuset i år. Börjar bli trångt i förrådet...
Är lite orolig för elkostnaden bara. Någon som har en ungefärlig siffra på vad det kostar att ha ett växthus på 12 kvm i Stockholmstrakten uppvärmt på vintern. Tänkte klä in det med bubbelplast och försöka hålla c:a 5 grader. I runda slängar?
/ Mia
www.tradgardstoken.se
Sälkatten
11-10-2009, 14:32
Förlåt, jag har inte kollat den här tråden på ett tag... Markskivorna av stenhård frigolit är de (oftast) ljusblå man hittar i bygghandeln. Ett namn är "Cellplast Floormate" som finns hos Beijer. Dessa är det inga problem att gå på. /Carina, Skaraborg
Tummelisa
12-10-2009, 18:49
vill man ha mycket eller lite blåst (luftström till sin värmefläkt i växthuset, över vintern?
undrar då jag har tre olika 2kw fläktar att välja på
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|