|
Hej, Har nu sökt i två år efter en Tibetansk Svamp, är det någon i landet som har en sådan och vill dela med sig utav, så vore jag så tacksam?????? Det finns två olika sorter, den ena går på det Andliga och det är främst denna jag är ute efter, den andra Läker invärtes i kroppen och den skulle jag också vilja ha???
Om den första är mera extern så kanske det är någon form av fotsvamp som avses, kanske en Microsporum art? Och invärtes svamp kan ju ofta vara olika Candida arter.
andersen
18-09-2009, 17:33
CITAT (widner @ 18-09-2009, 15:44)  Hej, Har nu sökt i två år efter en Tibetansk Svamp, är det någon i landet som har en sådan och vill dela med sig utav, så vore jag så tacksam?????? Det finns två olika sorter, den ena går på det Andliga och det är främst denna jag är ute efter, den andra Läker invärtes i kroppen och den skulle jag också vilja ha???  Vet inte men det finns en tråd om svampen... tibertansk svamp
Hej Andersen, ja det är en av dessa de pratar om i forumet, man skall förvara dem i glasburk och hälla mjölk på och sedan dricka vätskan dagen efter och efterhand som den växer får man ta bort och slänga eller ge bort. Verkar helt omöjligt att få tag på dessa två sorters Tibetanska svampar. Det var länge sedan någon var inne och skrev om dessa här i forumet
CITAT (widner @ 18-09-2009, 21:55)  Hej Andersen, ja det är en av dessa de pratar om i forumet, man skall förvara dem i glasburk och hälla mjölk på och sedan dricka vätskan dagen efter och efterhand som den växer får man ta bort och slänga eller ge bort. Verkar helt omöjligt att få tag på dessa två sorters Tibetanska svampar. Det var länge sedan någon var inne och skrev om dessa här i forumet Är det inte den svampen som man gör filmjölk på? Hade den för något år sedan, men det blev för mycket fil och för syrligt. Återkommer när mitt hjänsläpp har get sig och jag kommer på vart jag bestälde det ifrån.
Piccante
18-09-2009, 21:27
Om man kollar på wikipedia så är det ingen egentlig svamp som används utan ett komplex av bakterier och jästsvampar som bildar en form av koloni; CITAT Kefir grains are a combination of bacteria and yeasts in a matrix of proteins, lipids, and sugars. This symbiotic matrix forms grains that resemble cauliflower. Today, kefir is becoming increasingly popular due to new research into its health benefits. Many different bacteria and yeasts are found in the kefir grains, which are a complex and highly variable community of micro-organisms.[1]
Jag har förstått det, men är det det som är Tibetansk svamp, skall se lite "läbbigt ut" och var lite slemmigt och vad jag förstod på min vännina som hade den för 15 år sedan, skall man inte skölja den så ofta, för då går kraften ur de!? CITAT (pejori @ 18-09-2009, 22:22)  Är det inte den svampen som man gör filmjölk på? Hade den för något år sedan, men det blev för mycket fil och för syrligt. Återkommer när mitt hjänsläpp har get sig och jag kommer på vart jag bestälde det ifrån.  [font="Verdana"][/font] Jo, det skall väl smaka som filmjölk, hällde du på mjölk varje dag och sedan drack vätskan dagen efter? Förvarade du den i en glasburk och växte den fort? Hoppas du kommer ihåg eller vet vart man kan få tag på den
CITAT (widner @ 18-09-2009, 22:35)  Jag har förstått det, men är det det som är Tibetansk svamp, skall se lite "läbbigt ut" och var lite slemmigt och vad jag förstod på min vännina som hade den för 15 år sedan, skall man inte skölja den så ofta, för då går kraften ur de!? [font="Verdana"][/font] Jo, det skall väl smaka som filmjölk, hällde du på mjölk varje dag och sedan drack vätskan dagen efter? Förvarade du den i en glasburk och växte den fort? Hoppas du kommer ihåg eller vet vart man kan få tag på den  Precis så gjorde jag, och det blev jättemycket filmjölk som måste drickas upp, eller hällas ut, då det var "levande bakterier" Hjälpte inte att jag sockrade så ungarna nobbade detta och jag fick avsluta. Man måste ju "föda kulturen" för att den inte ska dö ut och det var problemet här.
CITAT (pejori @ 18-09-2009, 22:22)  Är det inte den svampen som man gör filmjölk på? Hade den för något år sedan, men det blev för mycket fil och för syrligt. Återkommer när mitt hjänsläpp har get sig och jag kommer på vart jag bestälde det ifrån.  Jag vill också veta var man kan köpa det. Här kan det aldrig bli för mycket fil, det går ju att göra färskost på ju  Det blir lite utmaning att hålla en sådan klump levande då. Jag har precis insett att min surdegskultur i kylskåpet har dött för att jag har glömt bort den. Får göra en ny och frysa ner en del istället.
På marknaden i Surte i våras hade Solstorm, tror jag det var, med sig något ganska slemmigt i burk, tror det är en sådan sorts svamp ni letar efter.
CITAT (CillaM @ 19-09-2009, 08:54)  På marknaden i Surte i våras hade Solstorm, tror jag det var, med sig något ganska slemmigt i burk, tror det är en sådan sorts svamp ni letar efter. Marknaden i Surte, låter som något återkommande... Jaha, då får jag tid på mig att planera hur jag ska förklara för maken att vi packar ihop oss, åker tvärs över landet, för att jag tillslut triumferande parkerar mig framför något slemmigt i en burk. Det där med färskost fick mig att vakna till och med lite kreativitet kan jag nog få sonen att övergå till kefir istället för youghurt.
Om man söker på kefirgryn eller vattenkefir, hittar man hur man gör och var man får tag i dom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|