mojan
Jag har en gammal lucka till en gjutjärnskamin (med kanter/"ram"). Jag har gjort den ren och fin men vad ska jag ha den till? confused.gif
Jag har läst i en tidigare tråd att utomhus rostar den så småningom sönder så det måste bli inomhus.

Jag hade en tanke om att helt enkelt sätta upp den på väggen men den är mycket tung. sad.gif

Har ni någon idé vad man kan göra med den så det blir roligt/snyggt?

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Grå
Beroende på hur du bor så skulle jag såga ett hål i väggen, göra ett skåp där i och sätta luckorna utanpå

... och ställa en kaffegök där inne.
mojan
Jag har varit inne på tanken (särskilt det där med kaffegök låter bra crazy.gif laugh.gif )
Huset är mitt eget så jag får göra hål men det verkar svårt. Händighetskofficient 0. sad.gif
Grå
CITAT (mojan @ 18-09-2009, 18:58) *
Huset är mitt eget så jag får göra hål men det verkar svårt. Händighetskofficient 0. sad.gif

Det är inte att göra hålen som är svårt. Det svåra är att få det att se ut som att det var meningen wink.gif
mojan
Då är det ännu värre... crying.gif w00t.gif

Någon mer som har pigga idéer?
Fågelvägen
Jag tycker Grås idé är riktigt bra! tummenupp.gif
Men om det känns svårt att göra ett hål i väggen kan du kanske göra ett hål i golvet istället. Det är lättare att borra och såga neråt. Och sedan kan du kalla utrymmet skattgömma, fälla för inkräktare, nedgång till källare, inspektionslucka för golvfukt... Kaffegöken kan förresten lika väl placeras i golvet.
Om detdär med hål verkar småbesvärligt kan du väl bara hänga upp luckan på väggen, med eller utan ram, och ha den som konstverk. (Konstigare konst har man sett?)

Hittar du ingen plats för den inomhus kan du måla den med linoljefärg - 2 strykningar - så klarar den sig i trädgården i många år. Du kan t.ex. mura in den i ett trädgårdsskåp eller i utomhusspisen som du alltid har önskat dig. Mura är roligt!

Tycker du allt dethär verkar svårt kan du sälja den på Byggigen. Eller fråga närmaste byggnadsvårdsbutik och ByggIgen om de har kaminen som hört till. Modellens namn står säkert på luckan, som naturligtvis gråter efter sin kamin.

Farbror Blå
Sätt den i ett hörnskåp? eller en liten byrå eller liknande?
mojan
CITAT (Fågelvägen @ 18-09-2009, 20:14) *
Men om det känns svårt att göra ett hål i väggen kan du kanske göra ett hål i golvet istället. Det är lättare att borra och såga neråt. Och sedan kan du kalla utrymmet skattgömma, fälla för inkräktare, nedgång till källare, inspektionslucka för golvfukt... Kaffegöken kan förresten lika väl placeras i golvet.
Om detdär med hål verkar småbesvärligt kan du väl bara hänga upp luckan på väggen, med eller utan ram, och ha den som konstverk. (Konstigare konst har man sett?)

Tycker du allt det här verkar svårt kan du sälja den på Byggigen. Eller fråga närmaste byggnadsvårdsbutik och ByggIgen om de har kaminen som hört till. Modellens namn står säkert på luckan, som naturligtvis gråter efter sin kamin.

Gillar din fantasi, Fågelvägen. tummenupp.gif Fälla för inkräktare! (Kanske en varggrop?! naughty.gif ) Kaffegök i golvet! rotfl.gif

Visst gråter luckan, resten av kaminen försvann i rivning av ett hus. Lyckades bara rädda luckan.

CITAT (Farbror Blå @ 18-09-2009, 20:35) *
ett hörnskåp?

Mja, inte omöjligt.

Jag väntar fortfarande på den ultimata kaminlucksidéen! yes.gif
Gudrun i Göteborg
Det kanske inte är nödvändigt med hål i väggen. Du kan sätta fast den på en ram som är ca en dm djup. Lätt att göra en sådan så jag tycker du skall försöka. Om det går åt pipan så vänd dig till en snickare som fixar en snabbt och billigt. Sätt luckorna på den, häng den på väggen och låt en spotlight lysa på den. Gärna en sån där som ändrar färg smile.gif

Ett annat förslag är att ersätta några kakelplattor i kök eller badrum med luckan. Knepigt att få fast den förstås men det finns säkert tips om hur du gör det. En spotlight på den ingår också i förslaget.
mojan
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 19-09-2009, 15:03) *
Ett annat förslag är att ersätta några kakelplattor i kök eller badrum med luckan. Knepigt att få fast den förstås men det finns säkert tips om hur du gör det. En spotlight på den ingår också i förslaget.

Wow, det vore snyggt. bravo.gif

Men inte precis gjort i en handvändning -cry-.gif

Tänk om jag kunde få köket renoverat någon gång (det är hög tid) och sätta in luckan i kaklet då. Man kan ju alltid drömma... d010.gif
Det kan bli ett jätteprojekt av en enkel kaminlucka. blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon