Full version: Blomflugor
Casual
Varför kommer de och vad kan jag göra för att bli av med dem?
Ingrid på Västkusten
Äggen finns i torven i krukorna.
När Du sår frön kommer de ur plantjorden.
Ett problem jordleverantörerna negligerar totalt :-(
men så får de sälja medel istället.
Det finns nematoder att köpa - fråga i närmsta blomsteraffär.

Så fort Du köper en ny växt så må den hamna i karantän. Sorgmyggorna är en orsak till att jag nästan slutat så i jord överhuvudtaget.

Hälsar Ingrid
Richard_D
Jag håller med: nematoder är väldigt effektiva, men för mig tog det ca 2 veckor innan det märktes någon skillnad.
Richard
hans-Ålösund
Ett tips som är bra---om du inte skall fylla på många krukor är; mikrougn
Fyll på krukorna med jord och ställ in dem i mikrougnen och kör på full
effekt några minuter. Jorden blir ren från myggor.
Casual
Vad sår Du i Ingrid, om Du inte sår i jord???
Åsa, mälardalen zon 2
Kan tillägga att det inte är blomflugor man hittar i krukväxterna blomflugor finns utomhus de är svart och gulrandiga och äter bladlöss.

De man hittar i krukväxterna är sorgmyggor eller vattenflugor.

Själv föredrar jag nematoder framför mikrougn. Upphettning dödar ALLT i jorden, död jord brukar inte vara det bästa substratet att odla i.
Alpiner i Halmstad
Vi tillämpar botanisk bekämpning av de de unga oerfarna sorgmyggorna. Under myggornas första flygtur landar de en gång på tätörtsbladen.
Vi flyttar runt några krukor med tätört mellan övriga krukor.

M.v.h. Bernt

Ingrid på Västkusten
CITAT (Casual @ 14-11-2003, 23:31)
Vad sår Du i Ingrid, om Du inte sår i jord???

Som en gammel (nåja) kaktussamlare så drog jag på nittitalet upp en hel del ifrån frö, och slogs med sorgmyggorna inomhus, de käkade upp en kaktusfröplanta på en dag :-(
så jag övergick till en blandning av grus, sand, små lecakulor och krossat tegel. Perlit körde jag också med ett kort tag men uptäckte att det uppmuntrade alger.
Och kaktusarna älskade den blandningen. Lite torv hade jag i, kokad i ugnen, men dte var hemskt bortkastat.

Numera så kör jag med behandling istället av krukorna inomhus om nån förirrar sig in, men är det en inomhussådd så är det sand å grus och sådant igen. Har man inga flugor innan så får man inga flugor, men har man flugor inomhus och sår i en sådan steril blandning så komemr flugorna ändå fast det tar längre tid. Det är inte flugorna som är farliga utan dess larver som äter rötter och fröplantor. Därav min skepsis emot div köttätande växter som bekämpning. Bättre att kvsa direkt vik källan s a s.

Hälsar ingrid
Alpiner i Halmstad
Om sorgmyggor.
När börjar och slutar sorgmyggans livcykel?
Nukläckt mygghona-parning-äggläggning- ägg-larv(skadegöraren) puppa-ung sorgmygga. o.s.v.
Jag tycker fortfarande att man skall koncentrera sig på den unga honan. En oskadliggjord mygghona gör att man slipper hundratals larver.
Man kan också fånga myggorna med klisterark.
Frågor om nematoder.
Vad händer med nematoderna när maten i krukan är uppäten?
Kan nematoderna förflytta sig mellan krukorna?
Hur lång tid kan man förvara, spara nematoderna efter inköp?
M.v.h. Bernt
Åsa, mälardalen zon 2
Angående nematoderna:

Nematoderna kan leva ett tag (några veckor) utan mat ifall det är lite fuktigt i jorden sedan svälter de ihjäl.

Nematoderna vandrar inte mellan krukorna. Vet man att man har nematoder i en kruka och vill att de ska sprida sig till en annan kruka kan man ju tillfälligt plantera ihop blommorna i samma kruka.

Hur länge man kan spara kan man nog tvista om, nematoderna kan förvaras i kylskåp i obruten förpackning. Det finns de som säger att det går att spara i ett år, att antalet levande djur sjunkigt drastiskt hävdar de inte gör något p.g.a att det brukar vara så många i paketet från början. Man brukar dock rekommendera att använda paketet snarast eller kanske bara lagra i några veckor.

I förebyggande syfte brukar klisterarken fungera utmärkt det är därför jag alltid sätter klisterark i sådder, fångar man de första som kläcks stoppar man angreppet. Men har man redan stora problem brukar nematoder vara efffektivare.
Åsa, mälardalen zon 2
Sorgmyggans livslängd varierar med temperaturen.
Vid +20 tar det ca 4-5veckor från ägg till vuxen individ. Den vuxna honan lever ca 1 vecka och kan lägga 70-140ägg under den tiden.
Ingrid på Västkusten
Jag kan itne annat än att säga suck. För tio år sedan var nematoderna helt obefintliga så jag skickade efetr en burk ifrån USA och doserade allting, sedan var man lättad. Med denna följde hemska berättelser om vad dessa kreatur ställer till med. Bl a misstänks de sprida Botrytis och nån elaking till.

Hälsar ingrid
vickeva
Hej
Är det samma småflugor som yrar kring fruktskålar och öppnade vinflaskor, och hur får man i så fall bort dem därifrån (inga nematider i mitt vin tack! sleep.gif )
MimE
Jag vet inte hur man går fram med storsläggan mot fruktfatet men med vinflaskan kan jag rekommendera:

1. Kork ur
2. Häll i glas (detta steg kan hoppas över)
3. Drick

(Hick! wacko.gif )

/Mimmi
Ingrid på Västkusten
CITAT (vickeva @ 16-11-2003, 18:19)
Hej
Är det samma småflugor som yrar kring fruktskålar och öppnade vinflaskor, och hur får man i så fall bort dem därifrån (inga nematider i mitt vin tack! sleep.gif )

Inte säkert då det finns fruktflugor som är helt ofarliga för krukor och dess inehåll och det låter mea som det är dem Du har. De har stora röda ögon
:-D

Hälsar Ingrid
vickeva
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 17-11-2003, 07:34)
CITAT (vickeva @ 16-11-2003, 18:19)
Hej

Inte säkert då det finns fruktflugor som är helt ofarliga för krukor och dess inehåll och det låter mea som det är dem Du har. De har stora röda ögon
:-D

Hälsar Ingrid

OJOJ hela huset fullt... wub.gif
hustigern
Bernt!

Var hittar man tätört? Tyckte de var väldans söta.

/Anneli
Alpiner i Halmstad
Pinguicula primuliflora. En tätört som man kan odla på fönsterbänken under vinterhalvåret, men som också mår bra vid dammen under sommaren.
Vi odlar plantorna i grov skogsvitmossa uppblandad med lite fibrig torv.
Krukorna står i skålar med ca. 2 cm. vatten.
Plantorna kan man hitta hos de flesta vanliga blomsterhandlare under höst och vinter. Den vanliga prissättningen är 29.90 till 39.90 kr.
Under våren delar vi plantorna som vi sedan skolar i glassburkar. (Bilden)
M.v.h. Bernt
Casual
Jag besökte idag en trädgårdshandel i Landvetter och talade om mitt problem med småflugor.
Deras reaktion när jag frågade om det skulle funka med Nematoder var inte den jag räknat med att få efter alla dessa svar här.

Nematoder ska jag, enligt dem, ABSOLUT inte använda. De ska användas till gräsmattor. Kan hålla med dem om att det är viss skillnad på storlek om jag jämför med krukor...

Deras råd är att dränka jorden i Pyrex.

Vad är riktigt? wacko.gif blink.gif wacko.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Trädgårdshandeln verkar ha bristande utbildning i växtskydd. Det är nämligen vanligare att man använder nematoder i krukväxter (yrkesodling i växthus) än vad det är att man vattnar gräsmattor med dem.

Här på jobbet vattnar vi julstjärnorna varannan till var tredje vecka med nematoder.
Ingrid på Västkusten
Å Trädgårdsforum i Landvetter är ändock en av de bättre - > suck :-(

Javisst funkar Pyrex, det gör nematoder med.

Hälsar Ingrid
Casual
Då får det bli Nematoder!
Verkar bra mycket smidigare än att söla med Pyrex.

Var finner jag Nematoder?
kryddan
Brukar finnas i välsorterade plantskolor - men jag har läst här på forumet att folk köper via Predator (eller vad det nu heter) också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon