Full version: kiwano
katah
jag testade kiwano i växthuset i år och lyckades få flera stora ( större än en knytknäve) frukter.
Men de är fortfarande gröna och själva växten håller på att tyna bort, alla blad är borta.

Blir dom inte gula alls ?
kan man äta dom gröna?
Eftermognar dom inne som tomater gör ?
CillaM
Kiwano mognar långt senare, inomhus, då ska de också vara helt orangefärgade, och lätt mjuka. Jag brukar strö lite socker över och äta med sked. Mums.
katah
Kan jag alltså plocka in dom nu som gröna? ( en börjar faktiskt skifta lite färg mot ljusade!)
Och lämna platsen i växthuset till annat ( jag har frostfritt genom vintern, så det är många växer som vill in snart !
CillaM
CITAT (katah @ 21-09-2009, 18:43) *
Kan jag alltså plocka in dom nu som gröna? ( en börjar faktiskt skifta lite färg mot ljusade!)
Och lämna platsen i växthuset till annat ( jag har frostfritt genom vintern, så det är många växer som vill in snart !

Nja, låt kiwanon sitta kvar så länge som möjligt, det är det bästa. Börjar sedan själva plantan vissna, få frostskador så plockar du in frukterna.
katah
Själva plantan har varit rätt tråkig och vissen ett tag så jag bestämde mig att ta frukterna in förra veckan.

Nu står dom i köksbänken och alla går och beundrar dom , de ser häftiga ut där med sina taggar !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon