Har ett äppleträd (vet ej sort) som har massor med frukt i år, men dock verkar en hel del ruttna inifrån. De ser hur fina som helst ut på utsidan, men när man delar det är det brunt i mitten. En del äpplen ser även "glasaktiga" ut, dvs ser ut som att de fått en kylskada, som om de legat emot något kallt..
Någon som vet vad detta kan bero på? Något man kan göra åt eller är det bara otur? Är jättegoda äpplen så jag vill gärna kunna ta till vara dem...
Jag tycker snarare att det låter som om det bara är ett sommaräpple som inte är avsett att lagras. De blir ofta just "glasiga" när de mognar, och sedan kan de snabbt bli dåliga.
Hej
De har svamp sjukdom , du ska borta alla skadad frukt annars ska de smitar friska.
H : Bassam
Låter som om du hade "glasäpplet" Astrakan. När de uppnått en viss mognadsgrad börjar de ruttna inifrån. Äpplenas sätt att föröka sig, helt enkelt.
CITAT (MariaS @ 20-09-2009, 09:59)

Låter som om du hade "glasäpplet" Astrakan. När de uppnått en viss mognadsgrad börjar de ruttna inifrån. Äpplenas sätt att föröka sig, helt enkelt.
Tack för hjälpen!
Har kollat lite bilder nu och mina äpplen ser precis ut som stor klar astrakan. Vad roligt då vet jag vilken sort det är också. Ska ut o plocka mina äpplen nu då så de inte blir förstörda!
hallonrosa
22-09-2009, 10:52
Det har hänt flera gånger att jag köpt äpplen i affären som varit bruna inuti

Köper min favorit Pink Lady, men känner nu att det inte är värt priset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.