Orkidétjuven
http://www.dn.se/sthlm/orienterare-sagade-...servat-1.956161

Helt sanslöst korkat. Vet man inte om vad man gör eller?

"– All respekt för naturen. Fy, fy, fy, på oss. Men jag känner, wow, att göra en polisanmälan av det här. Jag tycker att det är sneda proportioner." säger Fredrik Brandhorst, tävlingsledare i Järla IF.

Klart de ska bli polisanmälda. det är det minsta de kan bli. Tycker minsann de borde dondera massa pengar till reservatet.!

suck.... thumbdown.gif
zaaritha
Usch och fy!
De ska väl värna om naturen!?
andersen
Ja mycket dumt, lite o/t det har blivit populärt med MTB cykling i skogarna och jag är mycket imponerade av ungdomarna som klarar av det, dom får höra att dom förstör stigar mm, men det är ju ingetting mot det här.
Grå
CITAT (Orkidétjuven @ 19-09-2009, 01:53) *
"– All respekt för naturen. Fy, fy, fy, på oss. Men jag känner, wow, att göra en polisanmälan av det här. Jag tycker att det är sneda proportioner."

... jag saknade det karaktäristiska "ööh", "ba" och "typ" ...
ängsvädd
Helt otroligt att göra så - trodde de värnade om naturen sad.gif
Huggorm
Betongbarn + idrottare är inte någon kombination som jag skulle vilja ha i min skog i alla fall
officinalis
Bra att de polisanmälde. Att ta bort saker från naturen är inget bra. Det är sånt vi gör i grönsaksbäddarna smile.gif
Orkidétjuven
vadå fy fy fy på oss? Han pratar som det vore ett barn eller en hund som har gjort ifrån sig inomhus.

"Men jag känner, wow, att göra en polisanmälan av det här. Jag tycker att det är sneda proportioner."

Uppenbarligen så tycker han inte att det här är en så stor deal. Han tycker antagligen om att de handlar om några grenar på träd och vem bryr sig om det?

Hade det varit jag hade jag inte tillåtet någon mer orientering från dem.

Piccante
Vad är det för orienterare som inte vet att naturreservat är avgränsade med breda klargröna linjer på de vanligaste terrängkartorna och att det sitter föreskrifter för reservatet på informationstavlor när man kommer in i ett reservat????
Orkidétjuven
http://www.dn.se/sthlm/ingrepp-i-skyddad-s...ordoms-1.957365

"Svenska orienteringsförbundet tar kraftfullt avstånd från orienteringsklubben Järla IF:s agerande i Tyrestaskogen."

Mycket bra tycker jag.
Gossen Ruda
Helt sanslöst att öht anordna en orientering i ett naturreservat. Det blir alltid markskador när orienterare rusar fram. Att orienterare i allmänhet skulle vara naturmänniskor är jag tveksam till, dom bara utnyttjar naturen för sina aktiviteter och struntar i ev skador. Man kan knappast uppleva naturen när det bara gäller att kuta så fort som möjligt.Likaså att fiskare skulle värna naturen, jag har sett för mycket avarter av beteende från fiskare.
Meriona
CITAT (Gossen Ruda @ 22-09-2009, 08:31) *
Helt sanslöst att öht anordna en orientering i ett naturreservat. Det blir alltid markskador när orienterare rusar fram. Att orienterare i allmänhet skulle vara naturmänniskor är jag tveksam till, dom bara utnyttjar naturen för sina aktiviteter och struntar i ev skador. Man kan knappast uppleva naturen när det bara gäller att kuta så fort som möjligt.Likaså att fiskare skulle värna naturen, jag har sett för mycket avarter av beteende från fiskare.

Håller med! Ni kan inte ana hur mycket skräp vi plockar efter fiskare runt "vår" grillsjö, det är meter efter meter med rev, sönderslagna glasburkar med bete, gamla räkpåsar m.m. m.m. Orienterare har jag inte så stor erfarenhet av, men när de haft tävling så är det gott om skräp de lämnar efter sig, säkert är det inte så när de bara tränar, det tror jag inte.

Miro
Jag vet inte exakt vart de var, men delar av tyresta är ju nationalpark. Då får man väl inte ens rubba döda grenar!

Spenderar ofta helger där ute och tycker det är otroligt vad okunniga folk är! och vissa bryr sig inte. Man ser föräldrar som plockar saker och ger till barnen (som min släkting) påpekar man felet de gör säger de; " jamen, det var ju bara en pinne". Som om det är poängen. Barnen lär sig således att det här med naturskydd är lite flytande, och går bra att bryta mot om man vill...

blä
Orkidétjuven
Tycker nog minsann de ha orientering ngn annanstans. Ett reservat är ju ett reservat av en anledning. Inte för att springa och leka.

Man ser aldrig orientering i stan. Det måste väl fungera minst lika väl whistling.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon