Full version: Ligister-liguster
Jennyn
Hej!

Jag har en undring som jag hittills inte riktigt lyckats få svar på. Vilket jorddjup krävs för att kunna plantera en ligusterhäck?

Jag är verkligen inte en osocial person, men nu har jag försökt hälsa på våra grannar ett tjugotal gånger och varje gång har de låtsats som om de inte ser mig, så nu tänkte jag att de skulle slippa. De är väl arga för något kantänka, men att vara så sur på någon man inte ens känner övergår mitt förstånd. Det enda jag kan tänka mig är att de tycker att vi är slarviga. Det är ju nu lite skillnad vilken tid man kan ägna till att rensa bort varje litet lövskräp i trädgården när man är frisk pensionär, som våra grannar, eller när man jobbar häcken av sig 10-14 timmar om dagen för att få behålla jobbet.

Så tjusigt är det heller inte att kolla in deras garageuppfart varje dag.

Tycker Jennyn, fast hon känner sig ändå lite ledsen för goda grannar borde man vara
Hannele
Kan jag ha vresros på 5-10 cm jord rakt på berget, så lär det räcka för liguster också.
Men jag gär på mitt sätt; planterar små plantor. Det tar några år.
Ewa L
Tråkigt med dina grannar! wacko.gif

Måste det vara just Liguster? Finns ju mer snabbväxande buskar som du kan ha som friväxande häck.

Ex.vis Häggmispel kan du ju få upp i 3-4 meter, det skall väl räcka. tongue.gif Ett friväxande buskage med buskar på 2--3 meter? Vackera större delen av året + att det fyller sitt syfte.
Jennyn
Liguster vore bäst, eftersom häcken mot gatan är en fin ligusterhäck och det skulle nog bli bäst om man kunde fortsätta med denna i vinkel även mot grannen.

En friväxande häck blir nog inte så bra för den skulle helt enkelt bli för bred. Tomten är rätt smal mot grannen, tyvärr.

Jennyn ser fram emot att få vara ostörd på sin lilla gräsmatta
Anna P
Jag rekommenderar ett djup på 30-40 cm för liguster och se till att det är god jordmån och inte för väl dränerat inunder plantorna.

Tyvärr för dig så kommer det att ta några år innan du kan gömma dig för grannarna bakom häcken, liguster är inte så snabbväxande...
njelger
CITAT (Jennyn @ 13-11-2003, 20:07)
Jag är verkligen inte en osocial person, men nu har jag försökt hälsa på våra grannar ett tjugotal gånger och varje gång har de låtsats som om de inte ser mig, så nu tänkte jag att de skulle slippa. De är väl arga för något kantänka, men att vara så sur på någon man inte ens känner övergår mitt förstånd. Det enda jag kan tänka mig är att de tycker att vi är slarviga. Det är ju nu lite skillnad vilken tid man kan ägna till att rensa bort varje litet lövskräp i trädgården när man är frisk pensionär, som våra grannar, eller när man jobbar häcken av sig 10-14 timmar om dagen för att få behålla jobbet.

först. gå fram och fråga dom om det är något...sen är ju frågan om man vill ha kontakt med kontaktundvikande människor. i så fall rekommenderar jag bara att fortsätta hälsa. dom kan höra dåligt.

10-14 för att behålla jobbet? vill du ha ett jobb där du måste jobba så mycket bara för att ha kvar det? jag jobbar bara mycket för att det är roligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon