Full version: Manchurisk valnöt
kurpitsa
Jag har en manchurisk valnöt som jag planterade i våras och som har växt så fint. Men nu så har bladen börjat torka in från bladspetsen och inåt. Vad kan det vara? Är det bara frostskador (vi har haft frost), eller är det någon sjukdom?
Någon som vet?
Vad ska jag göra?
Huggorm
Dom skall vara känsliga för vårfrost och höstfrost sägs det, så det är inte otroligt. Dom klarar sig annars en bra bit uppför norrlandskusten, men kommer det oväntade frostknäppar får dom problem även i Skåne. Hur som helst skall dom invintra nu ändå, min har börjat övergå i höstfärg
Alexander-VG-zon3
är det frostskada så brukar även topparna dö och så här sent så brukar dom inte skadas av frost. men varför bladen blir fula nu är antigen torka eller blåst eller att den helt enkelt får höstfärg och invintrar normalt.
Huggorm
Jag kollade på min för en stund sedan, och även den har torra, bruna partier på en del av löven. Dock inte enbart topparna, utan även längre in på löven. Jag är nästan säker på att det är sedan stormen vi hade i somras, löven blev helt enkelt lite skadade då.
Alexander-VG-zon3
skadas den av dom första frostnatten på hösten så har ju den plantan inte invintrat ordenligt utan är i tillväxt än och då brukar bladen och dom mjuka än gröna topparna bli svarta/svartgröna/svartbruna/gråa. och den skadan skiljer sig rätt så mycket från exempel torka, blåst.

bor man nära kusten så kan säkert också saltet göra en del skada. kustsidan av träden brukar bli bruna på sensommaren-hösten medan den andra sidan är grön/höstfärg.

men det är svårt att säga exakt va det kan va för skada utan bild.

kurpitsa
[attachment=42197:088.JPG][attachment=42198:089.JPG]

Tack för alla svar. Undrar om det inte är frostskador, vad tror ni?
Det har blåst mycket hela sommaren, och det verkar den inte ha påverkats av. Bifogar två bilder nu - nån mer som har någon idé? Som synes så torkar hela bladen in efter ett tag.
jegi
På mina manchuriska blir bladen lite bruna på hösten i sb med att dom gulnar men det ser inte ut som på din bild. Har du vattnat ordentligt? Såvida du inte har haft extremt kallt nu på hösten så lutar jag mer åt vattenbrist än frostskador.
Alexander-VG-zon3
det beror på hur tidigt du fick frost ?

men det ihop rullade kan vara frost eller torka.

lite svårt att se på skotten men annars tycker jag den verkar invintra bra. man ser ju på en del blad att den börjar dra tillbaka näringen och det är ju ett tecken på att den börjar invintra.
Huggorm
Skulle kunna vara vattenbrist, dom är nog lite känsliga för torka innan pålroten hunnit ner på djupet i marken. I naturen växer dom väll ofta längs med floder tror jag
pebblelake
Jag lutar åt jegi och huggorms svar,torka.
MariaS
Trots att det regnat mycke i sommar, så har det ju ändå varit både varmt och torrt en tid nu, så jag lutar nog åt att det ska vara torka. VAnlig avmognad inför vintern rullar inte ihop bladen så där.
Alexander-VG-zon3
ja då borde budskapet gått fram nu när vi är 5stycken som säger torka giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon