kajsalota
19-09-2009, 13:17
Vilka är era salladsfavoriter? Köpte en blandpåse detta år, men skulle vilja ha några bra sorter att satsa på nästa år.
Tulipanaros
19-09-2009, 19:55
Jag gillar:
Crisp mint (romansallat): lite kraftigare, smakrik, perfekt till Ceasarsallad
Pirat (huvudsallat): smakrik, spröda blad i fina huvuden
Plocksallat är inte min favorit -- tycker att den är lite vek och vattnig -- men jag brukar ändå ha ett par sorter. Ekblad tycker jag är trevlig.
Åsa, mälardalen zon 2
19-09-2009, 19:57
Brukar inte ha så mycket sallat men djävulsöron (Les orielles de diabolo) och Parris Island tycker jag har varit goda och har funkat ganska bra här trots alla åkersniglarna.
Romansallat har jag odlat i flera år, det är min favorit. Jag sår första omgången i februari och sista i september. Romansallat är ganska tålig, klarar av en liten frostknäpp.
smuleborg
21-09-2009, 14:40
Vi har gjort diverse "utsvävelser", men om jag ska välja en väljer jag (faktiskt) Lollo Rossa.
I år testade vi en Machésallat, som vi föll för och kommer att odla igen; "etampes" nånting. Tacksam (hos oss), lite annorlunda blad (kul för ögat att blanda ner) med svag myntasmak. En hit denna säsong.
Jag köpte också en påse med olika fröer i och en av småpåsarna innehöll en sallat som heter Rocket, lite åt ruccola-hållet. Jag som är lagom förtjust i ruccola har ätit glatt av Rocket, den är pepprigare i smaken och supergod i t ex pastasallad.
Sonen och mannen tog dock varsin smakbit och spottade och fräste i fem minuter efteråt - de gillade den inte! Men så äter de inte ruccola heller...
Fast nämen nu ser jag att ruccola heter rocket på engelska... Nu måste jag allt kolla fröpåsen! Och ja, där står bara rocket. Jaha... fattar inget men den smakar i alla fall många gånger bättre än den i affären!
Åsa, mälardalen zon 2
21-09-2009, 19:47
Det som säljs under namnet ruccola i matbutiken är växten sandsenap kallas ibland perenn ruccola eftersom den är flerårig (härdig till runt zon 1-2).
ingrid fuxwall
21-09-2009, 19:53
Årets bästa sallad var Lord Nelsons Bladbatavia, den hade nummer 60684
I samma pallkrage hade jag två sallader från Lidel fröer och de har varit lika duktiga på att ge blad hela sommaren/hösten men de namnen har jag inte framför mig.
ingrid
Åsa, då kanske man inte ska rycka bort plantorna nu innan vintern? Kanske ngn klarar sig även om jag bor i zon 3 eller 4 eller vad jag nu har...
Har i alla fall tagit en massa frö och provade att se grobarheten genom att lägga mellan fuktiga papper. De grodde som bara den så då tog jag en kruka och la dem i, den står nu i köksfönstret. Tänkte att jag kan ju prova och se vad som händer i alla fall! Kostar ju inget...
Jag brukar gå in för många olika sorters sallat. (Det nya nästa år kommer att bli isört). Flera av er andra har nämnt sorter av roman och isbergssallder som jag också gillar, men det jag isedan några år nte kan vara utan är plocksallaten Simpson (hos Runåberg) den är god, växer enormt fort och är framför allt en riktig prydnad tidigt på sä'songen (senare med för den delen) eftersom den är så väldigt ljust grön. Frisk och vacker ser den ut - lyfter ett land, rent estetiskt. Fin att ha i rand med en rand blommor i stark färg intill (som ringblomma eller tagetes t ex).
Huvudsallater vill jag inte heller vara utan, prövar nya sorter varje år (fr a i runåbergs sortiment) alla goda hittills! Trixet är att minnas att gallra i tid så att man verkligen får vackra huvuden, de innersta bladen är ljusa och njutningsfulla - hittills faktiskt oavsett sort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.