Stiftprinsessan
Hej hej!
Jag har en blomma, eller ja, det är två styckna, som jag fick i somras.
De är fetbladiga och den ena blommar som bara det, sen jag fick dem så har den blommat konstant med ett uppehåll på typ en vecka som mest.

Det är ju skitfränt, men vad är det?
Blommorna är stora som en femma när de är utblommade och de blommar bara en dag kvar och drar ihop sig när solen börjar dala. Den blir jätteledsen när den inte får vatten på typ en vecka, blir slapp och gråter.

På tal om att gråta, vad är det här för bladig växt? Blommar inte alltså.
Köpte den på Willys förra månaden, planterande in den i krukan den har nu och efter att jag vattnat den så hade den tårar längst ut på en del blad på morgonarna.
Erland
Den första är jag osäker på men det kanske kan vara någon art ur släktet portulaca.
Den andra blomman är en art ur släktet Dieffenbachia (prickblad), en tropisk växt i familjen Araceae. Den är alltså släkt med kallor, monstera, gullranka m.m. Den gillar ett ljust läge men inte i stekande sol.
RitRat
Jo, den första är en Portulaca. Knopparna avslöjar. De finns av många olika sorter och färger, enkla och dubbla blommor. Googla så får du se. Den bör tåla torka ganska bra. Den kanske slokar lite om den inte får vatten på ett tag, men den kommer alltid igen!

Google-bilder här:
http://tinyurl.com/nut42n
Stiftprinsessan
Tack så hemskt mycket biggrin.gif
Är väldigt förtjust i båda och det är kul att hitta ingående skötselråd av dem
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon