Full version: Cedergren
svennis
Cedergren har utförsäljning på rosorna.
Fanns en hel del, men jag hade bara cykel så jag kunde inte ta med någon.
Rosträdgården här är uppbygd på det viset. Billiga ROSOR whist.gif

Cedergren x.JPG

Cedergren a.JPG

esters-tradgard
Åh :-) Där hade man velat knata runt och shoppa loss!!! Hur många rosor har du svennis?
svennis
[quote name='esters-tradgard' date='19-09-2009, 20:15' post='1090804']
Åh :-) Där hade man velat knata runt och shoppa loss!!! Hur många rosor har du svennis?

Vadå? Rosor är ju så roligt. smiley_small_hug.gif
Beställde en ny idag av Mari hos Cedregren. Linneus
o har Scots Roses på väg
Anna i Uppsala 'läste jag' har fler än jag devil.gif
men det är jag nöjd med, Anna hon är trevlig, duktig.. blomma.gif
Men rosorna börjar växa mig över taket o alla dessa tjuvskott 'Canina, Hundrosen'
som kommer över allt.. det verkar hopplöst

/svennis (Nilsson)
Kajsa
Tur man inte var där svennis, sånt kan vara frestande. Har däremot köpt 14 perenner nyligen för halva priset på Bo Grönt. Men även jag har shoppat på Cedergrens helt nyligen, skickade efter två klematis som grävdes ner förra veckan.
Dom där vildskotten som sprider sig i rosorna är jag rädd för, har ännu haft lite av det men det kanske kommer.
svennis
Dom där vildskotten som sprider sig i rosorna är jag rädd för, har ännu haft lite av det men det kanske kommer.

Det är bland Gallicor o Mosrosor de kommer mest.
Plantera djupt.. unsure.gif
Kajsa
Du menar ymprosen den vilda rosen, canina, multiflora ? Annars har jag sett på en del Gallica rosor att dom får nya " äkta " små rosor som kommer en bit ifrån, dom blir jag nog glad för än så länge, men gallican Alain Blanchard har gett tre st nu, så det är klart att det också kan bli för mycket, dessa kan vi ju byta mellan varandra här. Har inte du mest rotäkta rosor då du är så duktig på sticklingsförökning.
Stiffe skrev att Rugosa rosorna kunde sprida sig hej vilt vilket jag aldrig sett här, kanske att min sandiga jord inte inbjuder till spridning.
svennis
Annars har jag sett på en del Gallica rosor att dom får nya " äkta
Visst det kan också bli bekymmer... 'Nuits de Young'.. syn 'Old Black'....
Honungsrosen har aldrig visat sådan tendens så nu börjar jag bli lugn för den
Vänta Rugosa rosorna kommer
svennis
Krister blir glad när han får visa sina Clematis..

Cedergrencc.JPG

Stiffe
Mina Belle de Crezy började med 5 äkta rotskott förra året. I år är det ca 20... Undrar vad det ska bli nästa år?

Mina Therese Bugnet har gett 5 rotskott över ett par år så här långt...

Officinalisen har också slängt iväg ca 5 rotskott över ett par år så här långt.

Majalis Foecondissima ska vi bara inte prata om...

/S
renate
Tur jag inte var i Skåne då,vet inte riktigt om jag vill ha fler rosor.Jag grävde upp några rotkott idag som såg ut som vildslkott.Två från Maidens Blush,en framför Aicha och en från Ghislaine de Feligonde,den är jag tveksam till den står i en hink med vatten de andra slängde jag.Jag har även några äkta rotskott bla från Tuscany Superp på egen rot.Apotekerrosen hade skickat ut ett rotskott i somras,vildskott som jag slängde.
gulmåra
Cedergrens har jag aldrig varit hos. Bara beställt och fått rosor och clematis per post.
Det verkar vara ett härligt ställe. I år ska jag iallafalla inte titta åt fler rosor. Förutom de som kommer i november. blush.gif

Jag tog hand om flera rotskott från Chloris i går...innan gräsklipparn kom. Poppius får ju massor. Belle de Crécy får ständigt nya. Ombreé de Parfait likaså. Kanske är det vi som anvisar för pyttiga platser?! rolleyes.gif
Stiffe
Eller så är det meningen att vi ska dela med oss och missionera för de oinsiktsfulla, alternativt utöka vår sociala samvaro och ha rosbytarträffar?
/S
Stiffe
Svennis: Har de stående utförsäljning av hela lagret av krukodlat? (Har tittat på hemsidan, men inte lyckas hitta någon info om detta).
/S
renate
CITAT (gulmåra @ 21-09-2009, 20:01) *
Cedergrens har jag aldrig varit hos. Bara beställt och fått rosor och clematis per post.
Det verkar vara ett härligt ställe. I år ska jag iallafalla inte titta åt fler rosor. Förutom de som kommer i november. blush.gif

Jag tog hand om flera rotskott från Chloris i går...innan gräsklipparn kom. Poppius får ju massor. Belle de Crécy får ständigt nya. Ombreé de Parfait likaså. Kanske är det vi som anvisar för pyttiga platser?! rolleyes.gif

Är det äkta rotskott eller vildskott,äktabyter jag gärna,jag har rotskott från min namnlösa ros.Den växer på egen rot de är alså äkta.Man kan klipper in skotten till haterlig storlek då blir portot inte dyr.Jag har skickat många skott från mina rosor.
[attachment=42317:2009_06_...__Large_.JPG] Namnlös ros på egen rot
kina3
Jag är intresserad av att byta till mig rosor. fast har ingen ros att byta bort. Men jag kan pröjsa eller byta mot något annat. Vore kul! Antingen att träffas eller att skicka per post.
Jag kan tex byta bort "rosablommande smultron", röd näckros eller ett lass ved...

Smultronet som jag precis ätit bäret på:
http://www.facebook.com/photo.php?pid=2675...mp;id=567572758
gulmåra
Ja, rosbytarträffar skulle vara härligt! crazy.gif Men ni bor ju så in i tjottahejsan långt bort! flirting.gif

Renate, det är äkta rotskott inte vildskott.
Hur går det att skicka färska rotskott med post? De har ju knappt några rottrådar?! När jag har skickat på posten tidigare så har det antingen varit sticklingar eller rotskott som stått ett tag..

Jag skickar med glädje rotskott om någon vill ha. Dessutom får ni gärna befria mig från L'Eveque sticklingar. De är omplanterade andra gången ca 30 cm. Inte trodde jag alla skulle rota sig och slänga går inte!

Förlåt Svennis! Nu känns det som om vi kapat din tråd! unsure.gif

[attachment=42343:L_Eveque...__Large_.jpg]
flouee
Rotskott låter roligt - vilka sorter har du Gulmåra? Hur lång tid tar det tills man har en "normal" planta?
oliv
Jag planterade för några år sedan ett stort rotskott av Tuscany Superb och det tog tre år tills jag fick en blomma. sweatingbullets.gif

Sticklingar går mycket snabbare. Hos mig i alla fall. giggle.gif

Men om någon vill ha ett litet rotskott kan ni anmäla intresse, då sparar jag ett (jag rensar nämligen bort rotskott hela tiden). Nu i höst tror jag inte det blir några mer, dock... Rosrotskottsbyte låter roligt, men jag vet inte om jag har plats med fler rosor, men det går ju att skicka ett skott i alla fall...
svennis
[quote name='Stiffe' date='21-09-2009, 22:00' post='1091982']
Svennis: Har de stående utförsäljning av hela lagret av krukodlat? (Har tittat på hemsidan, men inte lyckas hitta någon info om detta).
/S
Hej!
Cedergren rensar ut vart år o jag tyckte där var mycket.
Det kan han inte bli rik på, säkert hårt att vara mindre plantskola.
Adressen fick jag fram
Gå in på Rosensällskapets sida o sedan Plantskolor...

http://cedergrens.com/index.php?option=com...49&Itemid=2
gulmåra
Hej Flouee!

Du frågade vilka rotskott jag har och det är liiite osäkert vad jag har stoppat i kruka tidigare i år. Det är lite för mycket krukor här, suck! Jag har dock koll på de jag grävde upp i helgen och det är alban Chloris. Jag har sett att det finns rotskott från gallican Ombreé Parfait att ta hand om. Antagligen gäller samma för gallican Nestor! spinosissiman Poppius är också ute och försöker erövra gräsmattan. Detta är färska rotskott men det kanske fungerar det med. Vill någon ha så får ni hojta. Fast det kanske är för sent nu att skicka?!

Håller med Oliv om att det går lite fortare att få sticklingar att blomma. Så ett par ,tre år behövs nog innan härligheterna blommar... biggrin.gif

Man kanske skulle föröka få struktur på det här och fixa ett "rotskottsalbum".... g.gif
Stiffe
Chloris & L' Eveque är klart intressanta, och gallicor i allmänhet bara de doftar (rejält). biggrin.gif Tyvärr har jag huvudsakligen bara Belle de Crezy och Majalis Foecondissima att byta med. Iofs har jag några nödplanterade skott sedan 1-2 år... Det är Rose de Recht, Kazanlik, Conditorum och kanske Celeste.

Dock känner jag nog som Gulmåra en viss osäkerhet kring lämpligheten att skicka nyuppgrävda rotskott. Av de Belle de Crezy som jag grävde upp tidigare på säsongen, typ maj/juni, är det flera som fortfarande inte tycks ha bestämt sig om de vill leva el dö...

Känns säkrare att vänta till nästa sommar, när man vet vad som lever.

/S

PS thanks.gif Tack Svennis. Kanske man skulle försöka hinna in en sväng om Helsingborg nästa vecka? g.gif
renate
CITAT (gulmåra @ 22-09-2009, 20:10) *
Ja, rosbytarträffar skulle vara härligt! crazy.gif Men ni bor ju så in i tjottahejsan långt bort! flirting.gif

Renate, det är äkta rotskott inte vildskott.
Hur går det att skicka färska rotskott med post? De har ju knappt några rottrådar?! När jag har skickat på posten tidigare så har det antingen varit sticklingar eller rotskott som stått ett tag..

Jag skickar med glädje rotskott om någon vill ha. Dessutom får ni gärna befria mig från L'Eveque sticklingar. De är omplanterade andra gången ca 30 cm. Inte trodde jag alla skulle rota sig och slänga går inte!

Förlåt Svennis! Nu känns det som om vi kapat din tråd! unsure.gif

[attachment=42343:L_Eveque...__Large_.jpg]

Jag tar gärna både rotskott och sticklingar,inte slänger.Jag brukar klipper skotten i skickbar längt,virar i fuktigt hushållspapper eller lite tidning sedan i en plastpåse.Sedan gör jag ett "paket av tex wellpapp eller likn,även pizzakartong funkar,tejpar och skicka,då blir inte portot så dyrt.Just nu har jag bara rotskott av min namnlösa ros,se bilden ovan.Jag har en L'Eveque men vill ha fler älskar den.Posten är snabbt så skotten klara sig om man tar hand om de när de kommer.
gulmåra
Så kul! Då ställer jag undan Chloris och L'Eveque till dig, Stiffe. De ska väl klara vintern hoppas jag. Kanske jag hittar någon annan doftande gallica i vår bland krukorna, har ingen riktig koll. Kazanlik skulle jag gärna byta med! Den har jag sneglat på länge biggrin.gif

Renate, jag fixar en L'Eveque till dig nu i helgen om du vill. Jag byter gärna mot din okända skönhet! Jag skickar mail ifall jag missat något.
Stiffe
Gulmåra: Ah, toppen. tummenupp.gif smile.gif thanks.gif

Då får jag gräva upp Kazanlik och platta till stackarn. Här är lite tidigt än att gräva upp den, men du kanske har frosten närmare, så du vill ha den snart?

/S
gulmåra
Men oj, nu var jag otydlig! duh.gif Jag menade att jag ställde undan dina krukor till våren?! För att vara säker på att de klarar sig...
Självklart kan vi byta nu i höst om du tycker det är bättre, men det är inte bråttom för min del....
Härligt att du har en Kazanlik till mig... blush.gif
Stiffe
Ok, till våren går också. Kazanlik står i backen, så vintern är inga problem.
/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon