Full version: Orkidee omplantering.
lina345
huh.gif Jag har en liten men naggande god orkideé som jag fått i present i maj. Den blommade ut och "vilade".
Nu har den fått ny energi och på "spröten" har det kommit nya knoppar som snart ska slå ut wub.gif

Min undran är när man ska plantera om och isåfall hur?
För det ser ju ut som om rötterna har det ganska trångt (ser ut som ett ormbo som spretar upp och ner och hur som helst)

Det ser ut som bark i krukan nu, och krukan är genomskinlig. Betyder det att man ska ut och karva bark??? ohmy.gif och måste det var en genomskinlig kruka? blink.gif

Någon här som vet? / Lina
zeppo
CITAT (lina345 @ 13-11-2003, 22:35)
huh.gif Jag har en liten men naggande god orkideé som jag fått i present i maj. Den blommade ut och "vilade".
Nu har den fått ny energi och på "spröten" har det kommit nya knoppar som snart ska slå ut wub.gif

Min undran är när man ska plantera om och isåfall hur?
För det ser ju ut som om rötterna har det ganska trångt (ser ut som ett ormbo som spretar upp och ner och hur som helst)

Det ser ut som bark i krukan nu, och krukan är genomskinlig. Betyder det att man ska ut och karva bark??? ohmy.gif och måste det var en genomskinlig kruka? blink.gif

Någon här som vet? / Lina

Orkideerna vill stå stå lite trångt. Eftersom din börjar blomma om så har du skött den bra! Jag skulle inte plantera om den förran till våren, mars brukar vara bästa tiden.
Jag har också en som står i genomskinlig kruka, blommar nu igen på en gamma spröt å snart på två nya som håller på att bli längre å längre...
Ljusalfheim
plantera om när du ser att orkidéen vill börja växa.
alltså när dess rotspetsar precis blivit gröna.
vänta inte för länge, då hinner rötterna bli längre och risken finns att man förstör dem vid omplanteringen.
sleep.gif
Lajlaj
Det finns speciell orkidéejord att köpa och den innehåller bark, så du behöver inte ut och karva... smile.gif
lina345
rolleyes.gif Ahaa..
Jag har en lite "darling" som snart kommer att blomma om, som ser ut att ha det lite trångt. Men den får jag vänta med att plantera om till i vår, vid lämpligt tillfälle.

Sen har jag en som jag fått av min mamma, som har fört en tynande tillvaro, som har rötter som ser ut att SPRÄNGA krukan vilken sekund som helst! ohmy.gif Denna orkideé ser inte ut att må så speciellt bra. Mamma fick den för 1½ år sen, klippte ner den efter blommningen och sen har den stått ute på gräsmattan hela sommaren, i regn, rusk och sol.

När hon tänkte kasta den i slutet på sommaren så tog jag den och det är den orkideén som jag fundera mest på att plantera om, och ge lite extra omhuldning wub.gif .

Den ser som sagt inte ut att må så speciellt bra, så jag får väll ta en changsning och plantera om den nu, och hoppas på det bästa. För sämre kan den nästan inte må ser det ut som... sad.gif

Orkideé jord inskaffades i går, så jag slipper som sagt ut och karva bark på träden tongue.gif Jag hittade även genomskinliga plastkrukor.

Jag ska nu sätta igång med mitt lilla projekt.
Tusen tack för era svar, jag är så glad för att Odla.nu finns smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon