Full version: Ogräs...eller ?
tepa
Hej

Skulle vilja gräva upp det här. Helt klart ett ogräs. Eller vad är det ?

Mvh Tepa
CillaM
Själva plantan var inte vacker men det beror väl på att något ätit på den. Bladen till höger ger mig känslan av att det kan vara en Brunnera, kaukasisk förgätmigej
tepa
Hej Cilla. Det är nog inte det. Dessa blad är tjocka. Måste vara något annat.

Hälsn Tepa
Eva 33c
En tanke jag får är att det skulle kunna vara någon sort av kardborre, arctium. De är tvååriga så om du sparar denna rosett skulle den i såfall blomma nästa sommar och sedan dö. Problemet är att det är så svårt att hitta bilder på plantorna i det ettåriga stadiet. Men jag tycker de ser så bekanta ut, bladen på din bild. Men just nu hittar jag inga kardborreblad i trädgården.... Jag kan vara alldeles ute och cykla här. Ett tag tänkte jag på vårflenört, scrophularia vernalis, som också är en tvååring. Men mina är inte så där röda i stjälkarna som dina. Dessutom luktar de bladen illa, gör dina det?
Om det var min planta skulle jag spara den tills den blommat så jag fick veta vad det var. Bästa sättet att lära sig känna igen både ogräs och önskade plantor.
Monarda
Bladen ser lite ludna ut och får mig att tänka på någon salvia, muskatellsalvia kanske. Den är ju tvåårig och sprider sig rätt så lätt.
tepa
Tack. Googlade på Muskatellsalvia, men inte så lätt att se. Får nog vänta ett år till och se om den tänker blomma nästa år. Är det ingen som tror det är ogräs ?

Hälsn Tepa
Bassam
Hej
du kan så nu på grund att marken varm , annars marken ska bli kallt så du kan inte så.
H: Bassam
Chamomille
CITAT (Bassam @ 21-09-2009, 00:09) *
Hej
du kan så nu på grund att marken varm , annars marken ska bli kallt så du kan inte så.
H: Bassam

blink.gif
tepa
Hej

Bassam menade nog detta svar till en annan fråga. I "Småprat om trädgård" och frågan om Gräsmatta och Stroller trippel.

Hälsn Tepa
KarinSKARA
Är det inte någon Verbascum : Kungsljus?
http://images.google.co.uk/images?hl=en&am...sa=N&tab=wi
tepa
Tack, Karin. Skulle bli glad om det var ett Kungsljus med vackra blommor... Fick inte fram några bilder på blad som liknar mina där i länken, men kanske kan vara det iaf. Då har det nog följt med någon annan växt, fick en hel del av en bekant. Ska genast mejla och fråga om hon HAR Kungsljus.

Hälsn Tepa
KarinSKARA
Vet inte hur du bor men ta en promenad i omgivningarna. Kungsljusfröer verkar sprids lätt med vinden och/eller fåglar. Mina poppade upp här för några år sedan och jag har inga grannar närmare än 3 km som odlar denna.
OM det är en sådan, kommer rosetten att få en diameter på närmare 75 cm så sätt ingenting för nära den.
tepa
Hej

Vet inte om min trädgårdsintresserade granne, som sålde sitt hus för ett år sedan, hade Kungsljus. Men kan fråga vid tillfälle, hon bor fortfarande granne, men lite längre bort. Ingen idé att fråga de nya grannarna. De vet knappast vad kungsljus är, kanske tror det är ett stearinljus ... Och så känner vi dem inte alls.

Det där med att inte plantera nåt för nära. TOO LATE ! Måste isåfall flytta kungsljuset. Står alldeles fel, nämligen i främre kant där jag annars har låga växter. De högre är bakom. Får nog sätta det som "solitär", vilket fint ord jag kommer med. Det ska väl gå bra att flytta det nu ? Det blommar väl ändå nästa sommar ?

Hälsn Tepa
KarinSKARA
OM det nu är ett Kungsljus, så har den en pålrot som är BAMSESTOR. Kanske inte i år men framåt nästa sommar, jag har försökt flytta vid blomsättningen och fick gräva halvägs till Kina för att få upp den hos mig sweatingbullets.gif

Prova du att gräva redan i år om den växer alldeles tokigt, annars så är den 2-årig så efter blom nästa år, ser du den inte på den platsen mer så ev. kan den lika gärna stå kvar.
tepa
Tack, Karin. Då får den stå kvar. "Halvvägs till Kina"...hi hi hi

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon