Rose
Jag har inte fått nån info och jag har sökt på internet både på Svenska kyrkans sida och på min församlings sida.
I brevlådan har jag fått info om valet till församlingen, men det är allt.
confused.gif
Wilmer
Jag får inget eftersom jag inte är med i kyrkan.
Chamomille
Vilket bra svar Wilmer giggle.gif

Vi har fått röstsedlar mm i brevlådan för länge sen. Menar du att du inte har fått det?
Wilmer
rolleyes.gif Ingen annan svarade ju så jag kände ett behov att uttrycka mig... Edit: Fast jag har aldrig varit med i kyrkan så jag fått rösta, så jag borde vara tyst.
Rose
CITAT (Chamomille @ 20-09-2009, 10:46) *
Vi har fått röstsedlar mm i brevlådan för länge sen. Menar du att du inte har fått det?

Jo, jag har fått för valet till församlingen, röstsedlar samt info vad dom står för. Men i övrigt så har ingen info getts, dvs till dom två andra valen.
*Stintan*
Men det är ju inga andra val än kyrkovalet.
andersen
vilka kan man rösta på.
Magdis
Stintan, man röstar till kyrkofullmäktige, stiftsfullmäktige och kyrkomötet....tre val ska göras.
Huggorm
Nästan onödigt att dela upp det, dom som över huvud taget röstar lägger väll vanligtvis sina röster på samma i alla tre
Magdis
På det lokala planet finns inte alltid alla alternativen att rösta på.
Olle A
Jag som är troende i Svenska Kyrkan har naturligtvis röstat idag. Även om jag inte har någon rösträtt i min lokala församling utan måste rösta i grannförsamlingen - en konsekvens av att jag officiellt bor kvar i mammas lägenhet eftersom min hyresvärd inte vill att jag ska vara skriven här i mitt hus. Lite information har kommit till mamma (med mitt namn på), men i min brevlåda har jag bara fått församlingsbladet med information om hur valet går till. Inga röstsedlar eller information från partierna. Jag fick alltså ta ställning framme i vallokalen, och när jag hade gjort det fanns inte ens alla röstsedlarna från "mitt" parti där. Det viktiga är ju egentligen att rösta bort extrempartier som Sverigedemokraterna, men jag tycker ändå att valet är lite märkligt.

Olle
Magdis
Här fanns inte heller röstsedlar från alla partier så jag tog helt enkelt en blank sedel och skrev ner mitt val på den.
Olle A
Så gjorde jag också, men tycker ändå att det är konstigt att partierna inte har bättre koll.

Olle
aanderss
ja jag har fått info
Piccante
CITAT (Olle A @ 20-09-2009, 15:51) *
Så gjorde jag också, men tycker ändå att det är konstigt att partierna inte har bättre koll.

Olle

Jag vet inte om det är någon skillnad men i nationella val så är det valmyndigheten som har ansvaret att distribuera valsedlar till alla vallokaler. Sen tror jag att de har delegerat visst ansvar till länsstyrelsen? Kyrkovalet är ju i princip ett val till en ideell förening eftersom stat och kyrka är skilda åt men jag vet inte om kyrkan kan få hjälp via valmyndigheten. Det är säkert ett problem för alla små lokal nomineringsgrupper och listor att få ut valsedlar.
Att partierna inte har koll alltid kan bero på att våra stora nationella partier inte alltid aktivt ställer upp i kyrkovalet och ibland överlåter de kyrkovalet till lokala aktiva att bilda en lista om de önskar ställa upp i en församling.
Rose
Fanns ingen info i kyrkan heller. Jag frågade han som delade ut kuvert, en man som själv är med på en lista för församlignsvalet och välkänd här i stan. Han svarade att nån information om vad dom olika partierna/grupperna som ställer upp i dom två andra valen vill finns inte vare sig i broschyrform eller på internet. Det är ju helt otroligt dåligt! angry.gif Jag kunde inte annat än lägga blankröst till dom två valen då, för inte vill jag bara välja nån som sen kanske tycker helt tvärtom mot vad jag gör. Nästa gång ska jag ta telefon och ringa upp förste man på varje lista och fråga dom rent ut, ställa dom frågor som jag anser är viktiga. Om inte annat så borde det öppna ögonen hos dom att dom kanske borde bli bättre på att informera. rtfm.gif
Cathis
CITAT (Magdis @ 20-09-2009, 13:37) *
Stintan, man röstar till kyrkofullmäktige, stiftsfullmäktige och kyrkomötet....tre val ska göras.

Tre fear.gif jag hade fyra val att göra
aanderss
CITAT (Huggorm @ 20-09-2009, 13:43) *
Nästan onödigt att dela upp det, dom som över huvud taget röstar lägger väll vanligtvis sina röster på samma i alla tre

de är de ju inte för till stiftet o kyrkomötet finns de många partier men till kyrkofulmäktige finns de ofta bara 2 listor. en borgerlig o en sosialistisk
anne-li i olofstorp
Tre eller fyra val, det beror på hur indelningen av makten är uppbyggd. devil.gif (obs: skämt)
jag hade också fyra val att göra. Och det har jag gjort, även om förtryckta sedlar inte fanns som motsvarade mitt val i alla fyra valen.....
Magdis
Men vilket var det fjärde valet då? confused.gif
Piccante
CITAT (Magdis @ 20-09-2009, 20:32) *
Men vilket var det fjärde valet då? confused.gif

Valen är kyrkomötet, stiftsfullmäktige, samfällda kyrkofullmäktige och församlingar.
Piccante
2009 2005 (Se val 2005)
Nomineringsgrupp % Antal Mandat % Antal Mandat
Arbetarepartiet - Socialdemokraterna 28.30 176099 71 27.93 190955 71
Centerpartiet 13.97 86897 35 16.33 111686 41
Folkpartister i Svenska kyrkan 5.23 32565 13 5.95 40687 15
FRIMODIG KYRKA 5.04 31379 13 2.88 19701 7
Kristdemokrater i Svenska kyrkan 6.88 42778 17 6.67 45578 17
Kyrklig samverkan i Visby stift 0.17 1088 1 0.22 1487 1
Miljöpartister i Svenska kyrkan 3.17 19715 8 1.66 11340 4
Moderata Samlingspartiet 15.91 98980 40 17.83 121914 45
Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan 13.32 82870 33 13.64 93277 34
Skanör Falsterbo Kyrkans Väl 0.00 13 0
SPI Seniorpartiet 0.51 3158 1 0.55 3782 1
Sverigedemokraterna 2.86 17788 7 1.74 11877 4
Vänstern i Svenska Kyrkan 1.25 7755 3 1.13 7759 3
ÖPPEN KYRKA -- en kyrka för alla 3.39 21108 9 2.91 19924 7

Valdeltagande 2009 11,8% 2005 12% förändring -0,2% vilket antiklimax! då har man ändå annonserat i Kalle anka och allt innan valet.
MariaS
Har bara gjort ett val, och det är att inte vara med i svenska kyrkan! och har inte så varit på över 30 år.
Chamomille
CITAT (MariaS @ 21-09-2009, 00:30) *
Har bara gjort ett val, och det är att inte vara med i svenska kyrkan! och har inte så varit på över 30 år.

Det var ett bra val. Var ligger dom röstsedlarna?
MariaS
CITAT (Chamomille @ 21-09-2009, 00:32) *
Det var ett bra val. Var ligger dom röstsedlarna?

g.gif Undrar om jag inte hittade en på skattekontoret... whistling.gif
*Stintan*
CITAT (Magdis @ 20-09-2009, 13:37) *

Jag missuppfattade nog, sorry blush.gif
Chamomille
CITAT (MariaS @ 21-09-2009, 00:38) *
g.gif Undrar om jag inte hittade en på skattekontoret... whistling.gif

biggrin.gif Ahaa...
Farbror Blå
CITAT (Olle A @ 20-09-2009, 15:19) *
Jag som är troende i Svenska Kyrkan har naturligtvis röstat idag. Även om jag inte har någon rösträtt i min lokala församling utan måste rösta i grannförsamlingen - en konsekvens av att jag officiellt bor kvar i mammas lägenhet eftersom min hyresvärd inte vill att jag ska vara skriven här i mitt hus. Lite information har kommit till mamma (med mitt namn på), men i min brevlåda har jag bara fått församlingsbladet med information om hur valet går till. Inga röstsedlar eller information från partierna. Jag fick alltså ta ställning framme i vallokalen, och när jag hade gjort det fanns inte ens alla röstsedlarna från "mitt" parti där. Det viktiga är ju egentligen att rösta bort extrempartier som Sverigedemokraterna, men jag tycker ändå att valet är lite märkligt.

Olle

Jag är också troende och tillhör svenska kyrkan, så jag röstadet INTE
Så jag anser att kyrkan ska styras av Guds utsända, dvs Jesu efterföljande, prästerna.
Ingt parti ska styra i kyrkan, värdslig makt har inget att komma med mot Guds makt.
Punkt
Aqvakul
CITAT (Farbror Blå @ 21-09-2009, 22:16) *
Så jag anser att kyrkan ska styras av Guds utsända, dvs Jesu efterföljande, prästerna.
Ingt parti ska styra i kyrkan, värdslig makt har inget att komma med mot Guds makt.
Punkt

ojdå, och så finns det människor som oroar sig för islamska fundamentalister...

Jag trodde i min enfald att svenska kyrkan vilade på demokratisk grund....
Piccante
Punkt

så du förespråkar fullständig teokrati? Ja det funkar ju bra i Iran och Afghanistan så varför inte här. Jag är politiskt engagerad men ställer inte upp i kyrkovalet eftersom jag inte är troende och inte medlem, har inte det minsta intresse att sitta i något församlingsråd bara för sakens skull. Men med över 5 miljoner medlemmar så behöver väl en "folkkyrka" ha någon form av demokratiskt styre då kyrkan är en av de största egendomsägarna i Sverige och har ett mycket stort ansvar för medlemmar och församlingens gemensamma anläggningar och förmögenhet? Men jag tycker heller inte att partier ska ställa upp men däremot kan man väl ha personval bland aktiva församlingsbor.
Rose
Men alla som är kristna och aktiva är väl Guds utsända, vi är väl alla lärljungar? Det är i alla fall så jag ser på kyrkan och min tro.
För övrigt så finns listor som är partipolitiskt obundna, samt så kan man personrösta. Själv la jag min röst på tre personer som jag vet gör ett mycket bra arbete i vår församling och lägger ner många timmar frivilligarbete varje vecka.
Farbror Blå
Ja det finns bra personer.
Men VARFÖR ska kyrkan styras politiskt?

CITAT (Markus_H @ 21-09-2009, 22:35) *
så du förespråkar fullständig teokrati? Ja det funkar ju bra i Iran och Afghanistan så varför inte här. Jag är politiskt engagerad men ställer inte upp i kyrkovalet eftersom jag inte är troende och inte medlem, har inte det minsta intresse att sitta i något församlingsråd bara för sakens skull. Men med över 5 miljoner medlemmar så behöver väl en "folkkyrka" ha någon form av demokratiskt styre då kyrkan är en av de största egendomsägarna i Sverige och har ett mycket stort ansvar för medlemmar och församlingens gemensamma anläggningar och förmögenhet? Men jag tycker heller inte att partier ska ställa upp men däremot kan man väl ha personval bland aktiva församlingsbor.

Självklart tycker jag att ett råd ska styra kyrjkan,.just för såna värdsliga ting.
Men Icke politiska partier.
Kyrkan är INTE en del av staten, särskilt som den slutade vara statskyrka...
Piccante
CITAT (Farbror Blå @ 21-09-2009, 23:17) *
Ja det finns bra personer.
Men VARFÖR ska kyrkan styras politiskt?

Självklart tycker jag att ett råd ska styra kyrjkan,.just för såna värdsliga ting.
Men Icke politiska partier.
Kyrkan är INTE en del av staten, särskilt som den slutade vara statskyrka...

Det är ett misslyckande av kyrkan som jag ser det att man inte kan fungera som en förening eller gräsrotsorganisation och nominera bland sina egna aktiva. Samtidigt så envisas vissa men inte alla partier med att ställa upp i kyrkovalet och driva massa andra frågor än det som valet borde handla om.
Farbror Blå
CITAT (Aqvakul @ 21-09-2009, 22:33) *
ojdå, och så finns det människor som oroar sig för islamska fundamentalister...
Jag trodde i min enfald att svenska kyrkan vilade på demokratisk grund....

Demokratin tillhör den kristna världen, inte direkt den kristna kyrkan.

Visst är det väl charmigt om vi alla kan få bestämma vad prästen ska prata om, venm som ska styra kyrkan och vad man får /inte får säga i kyrkan, men..

glömmer vi inte då bort att kyrkan bara finns för att hylla Jesus, Guds son?
Inte som en fritidsgård eller en mysklubb.

Inriktningen bör ju basera sej på bibeln, kristendomens rättesnöre, eller?
ingrid fuxwall
För första gången i livet röstade jag i detta valet och det var fyra kuvert och jag hade ju bara tänkt rösta på en lista men fann mig även om det tog tid och fyllde alla kuverten, detta är det bortglömda valet.

Vad prästen säger på söndag är väl inte min sak utan snarare hans, avser Farbro Blås inlägg.

Själv röstade jag i valet då jag ville få fram dem som bäst stämmer överens med min åsikt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon