Full version: Prickblad
Eva St
Min mor har ett mycket gammalt Prickblad som växer ända upp i tak. Det har tidigare varit jättefint med blad utmed hela stammen men med åren har det blivit kalare o kalare så nu är hela stammen kal och det finns bara några förgreningar allra längst upp i taket med blad på. Kan hon ta skott av stammen, eller ska hon ta toppsticklingar innan hon slänger resten eller hur ska hon göra för att kunna få en stickling av denna långa lian. Ska den sättas i vatten först eller direkt i jord. och när är bästa tiden för detta. Tacksam för alla tips.
Eva St
Ina
Min faster är suverän med sina prickblad. Hon brukar rota toppsticklingar i vatten. Det gör hon på vårvintern i februari-mars. Då brukar hon även låta de avskurna stammarna, alltså de som står kvar i krukan, få nya skott som hon sedan skär av och rotar i vatten.
Hoppas att ni får ordning på den gamla lianen! smile.gif
Eva i Skåne
Förr när jag hade prickblad var det en kraftig växt med tjock stam och stora blad. Det låter som en sån Eva St pratar om, fast jag hade aldrig någon som växte upp i taket.
Nu när jag tittar på prickblad i affärerna ser de inte ut så. Nu är det massor av småplantor tätt ihopa tycker jag det ser ut som. De känns mycket "tunnare" och ser annorlunda ut i bladen än mina 70-talsplantor.
Är det samma sorts prickblad? Blir de nya också en kraftig planta om man tar bara ett skott från krukan och sätter för sig själv?
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns en massa olika namnsorter av prickblad, i flowerbase på flowerweb hittar man runt 30-40st olika namnsorter och det är nog bara en liten del av alla de sorter man kan hitta.

Ex. på namnsorter: Paco, Hilo, Camilla, Mars, Amoena, Morlem, Tropic sun, Jupiter, Renate, Anja

Hurpass stora de blir beror nog på sorten, jag anar dock att de nya moderna sorterna inte blir så enormt stora som de gamla sorterna. Förr fanns det ju en massa olika retarderingsmedel som kunde hålla plantorna små och kompakta i odlingen. Nu finns det bara ett fåtal retarderingsmedel man kan använda och förädlingen går mera ut på att man ska få fram plantor som inte behöver retarderingsmedel alls.

Glöm inte att vara försiktig när man klipper sticklingar, prickblad har ganska giftig växtsaft som främst är farlig att få i sig men man kan också få irritation om man får växtsaft på händerna eller i ögona.
Ina
Min faster har den "storvuxna" modellen. Diametern på stammen är nog 3-4 cm, bladen blir flera dm långa. Mycket vacker växt!
Eva St
Det stämmer att det är en kraftig växt, med tjock stam och bladen har varit enormt stora och kraftiga så länge det fanns några kvar på stammen. Ska vidarebefodra svaren jag fått av er till min mamma så hon får ta itu med sitt Prickblad och försöka göra något bra och mer lätthanterligt av det. Det där med toppsticklingar lät ju bra. Undrar också om man kan ta stambitar och använda som sticklingar. Har för mig att jag hört det någonstans men kommer ej ihåg hur. Då lär hon kunna förse hela släkten med Prickblad så hög som den är. Tack för tipsen
Eva St
Eva St
Hallå!!! Var det någon som visste något om detta med stambitar som sticklingar, hoppas det.
Eva St
Ina
Jag vet inte säkert, men det borde gå... Kanske blir det lite svårare då den mesta fotosyntesen sker i bladen. Tar man en stambit utan blad är den möjligen mera "svårflörtad" än toppskotten. Detta är mest egna tankar, jag hoppas att någon som vet säkert skriver ett svar också! smile.gif Det vore ju kul om ni kan ta tillvara stambitarna också, då kan ni göra en hel storskog med prickblad!!! biggrin.gif
yla
prickblad är bara att stoppa ner i jorden så blir det nya plantor jättelätt rolleyes.gif

ja o klippa dom i lagoma bitar o så rakt ner i jorden
Eva St
Sätter du ner dem direkt eller ska de ligga o torka något först.
Eva St
Caroline
Hej!
Följande info hittade jag i en av mina krukväxtböcker (Kerstin Ahlvin, Krukväxter A-Ö)

Skär av stammen ca 20 cm ovanför jorden.
Skär stammen i 6-8 cm långa bitar. Varje bit måst ha minst ett "öga", brytpunkt, för att kunna utveckla nya blad.
Stick ner stammarna 2 cm i jorden eller lägg dem vågrätt i en kruka med jord och täck dem till hälften.
Vattna försiktigt och täck ev med glasskiva, se upp för kondens.
Skär av toppen en bit under de friska bladen: Ställ den i vatten så utvecklas rötter.

Mvh
Caroline
Eva St
Tack för era svar nu ska vi väl få ordning på den.
Eva St
yla
CITAT (Eva St @ 15-12-2002, 12:52)
Sätter du ner dem direkt eller ska de ligga o torka något först.
Eva St

jag har faktiskt bara stuckit ner dom direkt utan några större habrovinker wub.gif prickblad är sååå levnadsglad så det har fungerat fint o inga gladpack eller så heller utan bara se till att de har fukt biggrin.gif
Eva i Skåne
Jag köpte nya krukväxter i veckan och hittade bland annat prickblad av den "stora" sorten, blad som är minst 20 cm och en stam som säkert är 3-4cm i diameter. Tropic snow heter den och den har så vacker bladteckning smile.gif
Min gamla klena ska få hamna på undantaget i fönsterkarmen på jobb biggrin.gif
Tyr
flowerweb.com

där lärde jag mig nåt nytt!
Finns det några andra sökmotorer för växter som är bra?
Åsa, mälardalen zon 2
Blomsterfrämjandets växtinformation är inte så dum.

http://www.blomsterframjandet.se/navigerin...ningar/info.asp

Massor med bilder kan man även hitta om man söker med det vetenskapliga namnet på Googles bildsökning.

http://www.google.com/imghp?hl=sv
Eva St
Måste bara skriva och berätta att tack vare era råd har min mamma nu fått ordning på sitt gigantiska Prickblad. Toppskotten satte hon i vatten och där kommer nu kraftiga fina rötter. Stammbitarna satte hon ner i jord och ett par stycken av dessa kommer med nya skott. Den nedersta stammbiten med rotsystem och allt börjar också att skicka ut nya skott på den gamla stammen. Det kan man väl kalla ett ganska gott resutat och allt tack vare era råd och tips. Gissa om jag kommer att hjälpa henne att ta hand om några skott.
Eva St
Ina
Kul, Eva! Det är alltid roligt att få reda på att det har gått bra!! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon