Full version: Skogsduvor
MariaS
Ja inte att skogsduvan finns förstås, men nyss konstaterade jag att skogsduvor är de nya hyresgästerna i vår kattuggleholk... Kan detta vara bra eller dåligt?
Olle A
Om det är bra eller dåligt är en smaksak. Kattugglor är förstås trevliga, men skogsduvor betydligt mer ovanliga.

Olle
MariaS
Då får de bo kvar! Har byggt en ny kattuggleholk i alla fall idag...
Meriona
Det var raskt jobbat, Maria! wub.gif
MariaS
giggle.gif Inget svårt. Lite plywood och några skruv, så var det klart.
dahla
Det råder alltid bostadsbrist i våra skogar så alla typer av holkar är av ren nytta. Du kommer aldrig kunna sätta upp för många holkar... Skogsduvan är ju inte speciellt vanlig och ganska skygg av sig så jag är allt lite avis på dig smile.gif Försök fota den.

Solbacken1
Hej!

Trevligt med skogsduvor "blåduva" Här i norra götaland har dom redan dragit söderut, även ringduvorna lyser med sin frånvaro.
Följde med kikaren en stor "omkr. 400" flock ringduvor som gick på höstsådden och däribland fanns det fyra skogsduvor med. Så här är den inte vanlig heller men jag vet att dom häckar där också rolleyes.gif

Lasse!
Huggorm
Är skogsduvor ovanliga? Då kanske det är ringduvor som man brukar se i skogen, för något slags duva är i alla fall väldigt vanlig häromkring
dahla
CITAT (Huggorm @ 11-12-2009, 19:47) *
Är skogsduvor ovanliga? Då kanske det är ringduvor som man brukar se i skogen, för något slags duva är i alla fall väldigt vanlig häromkring

Ja, ringduvan häckar i skogsområden precis som skogsduvan och dom är ganska lika men skogsduvan saknar dom vita fälten på hals och vingar. I flykten är skogsduvan ganska lik en kaja eller duvhök... en ringduva ser man enkelt genom dom vita fälten i täckningen... Ganska viktigt att känna till för jägare så det är en av sakerna man får lära sig när man tar jägarexamen... eller så var det förr i tiden i alla fall smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon