|
Chamomille
20-09-2009, 09:58
Sambon såg krokusar som blommade i veckan och vi har jordgubbar på gång i landet. Är ni fler som har fel årstid där hemma?
Kaprifolen blommar och nya jordgubbar börjar komma. Måste vara indiansommaren vi har.
skånepåg
20-09-2009, 12:28
Det var väl likadant förra året?? Växthuseffekt ^^
Alexander-VG-zon3
20-09-2009, 12:34
tycker inte ha sett nåt konstigt, många vårblommande buskar blommar om lite på höstkanten (spirea, roddisar m.m.)
det finns ju höstblommande crocus. och kaprifol finns det dom som blommar under sensommaren-hösten. även tidigt blommande brukar få en återblommning nu.
jordgubbar brukar blomma lite när som efterskörd om dom trivs riktigt bra. och ge bär.
mina pärlihyacinter måste också tro att det är vår, upptäckte precis att dom kommit upp ur marken igen!
Alexander-VG-zon3
20-09-2009, 14:39
alla tidigt vårblommande lökar kommer alltid upp på hösten med bladskott.
men även vårlökar/knölar kan börja blomma på hösten, då för dessa är sommarvärme och torka en viloperiod så kan dom triggas igång att blomma när den svala och regniga hösten kommer.
Chamomille
20-09-2009, 15:22
Dessutom blommar krassen igen efter att ha varit "död" i nån månad. CITAT (Fny @ 20-09-2009, 15:11)  mina pärlihyacinter måste också tro att det är vår, upptäckte precis att dom kommit upp ur marken igen!  Visst är det kul Undrar just vart den svala och regniga hösten har kommit någonstanns...
Visst är det fascinerande! Anledningen till varför är egentligen oväsentlig, så länge våra älskade växter visar liv. Har själv en vit Rhododendron just nu, som jag njuter av i fulla drag!
Hej
Jag har vit mossflox som blommar nu.
Hälsn Tepa
Chamomille
20-09-2009, 20:38
CITAT (tepa @ 20-09-2009, 21:33)  Hej
Hälsn Tepa Va fin Hade jag varit världens morgonpiggaste så hade jag hälsat på dig igår
CITAT (tepa @ 20-09-2009, 21:33)  Hej
Hälsn Tepa Tjusigt! Underbart när trädgården gör repris
pebblelake
20-09-2009, 22:12
Hos mig i umeå blommar päronträdet
Chamomille
20-09-2009, 22:17
CITAT (pebblelake @ 20-09-2009, 23:12)  Hos mig i umeå blommar päronträdet   Fantastiskt. Färska päror i vinter
CITAT (pebblelake @ 20-09-2009, 23:12)  Hos mig i umeå blommar päronträdet  VArför inte... vinterfrukt
Österläge
21-09-2009, 12:07
Min buske av hybridkejsarolvon, Viburnun bodnantense, som ska blomma i jan-mars, blommade i augusti!
CITAT (Fny @ 20-09-2009, 14:11)  mina pärlihyacinter måste också tro att det är vår, upptäckte precis att dom kommit upp ur marken igen!  Hej Samma här, Fny. Mina har också kommit upp ur marken igen ! Hälsn Tepa
Hej
Detta är ingen Höstanemon, utan en helt vanlig, som brukar blomma på försommarn. Bilden tagen idag, 26.9.2009.
Hälsn Tepa
skönt att veta att det inte är nåt konstigt med pärlhyacinterna som poppar upp så här års!
Här blommar maskrosorna i gräsmattan
skogstroll
29-09-2009, 06:34
CITAT (Chamomille @ 20-09-2009, 10:58)  Sambon såg krokusar som blommade i veckan och vi har jordgubbar på gång i landet. Är ni fler som har fel årstid där hemma?  det var inte tidlösa da? karlar ;-)
Chamomille
29-09-2009, 09:23
CITAT (skogstroll @ 29-09-2009, 07:34)  det var inte tidlösa da? karlar ;-) Näe  Det var ägaren till huset han var i som påpekade det för sambon och tyckte det var lustigt.
Hej
Karlar...hä hä hä. Att en karl tar fel på Krokus och Tidlösa är ju inte så farligt. Det visar ju att han VET hur en Krokus ser ut, hi hi hi. Mina Tidlösa har just tittat upp. Jag väntar såååå på mina rosa "Krokusar". Ha ha ha....
Inte alls illa ment, karlar. Ni har väl humor...
Hälsn Tepa
Gunilla T
29-09-2009, 10:34
Det finns höstblommande krokus också, mina har knoppar nu.
Jo, jag har hört det. Stod visst något om det i början av denna tråden. Hur ser dina ut, Gunilla ? Skulle också vilja ha. Men när planterar man dom ? Också på hösten? Så blommar dom sen följande höst ?
Hälsn Tepa
Gunilla T
29-09-2009, 17:03
Har bara två sorter - Crocus speciosus "Albus" och den blommar nu. Den andra Crocus kotschyanus "Septemberkrokus" har jag inte sett till ännu (och har förstås glömt var den finns)
De beter sig lite annorlunda än vårkrokus - först kommer blommorna och sedan bladen. Det går väldigt snabbt när de kommer upp och tills de blommar.
Jag planterade höstkrokusarna på hösten och de blommade samma höst.
Oj, Gunilla, blommade samma höst ! Hoppas det inte är försent ännu att plantera...Hur ser dom ut ? Som vanliga Krokusar, lila och gula ? Du kanske har fjolårsbilder ?
Hälsn Tepa
Gunilla T
29-09-2009, 17:42
Det är inte för sent att plantera och som sagt, de kommer upp snabbt. Min "Albus" är som namnet anger vitblommande men det finns många olika sorter/färger. Har tyvärr ingen egen bild men här finns en länk; http://www.alltomtradgard.se/min-sida/owe/...hoto/?id=367740
Tack Gunilla. VÄLDIGT fin ! Måste ringa min lokala plantskola i morrn... Har dom inne så ska jag köpa.
Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|