Gosan72
20-09-2009, 10:57
Jag skulle vilja ha tips på hur man fixar till ett fågelbord för talgbollar så att inte kråkor och skator kan komma åt talgbollen.
Finns det nån som har en ritning eller tips på var man kan få tag en en.
sparvuggla
20-09-2009, 11:35
Det är enkelt och billigt. Låt talgbollarna hänga i en bur av hönsnät, så att dom mindre kan flyga igenom men inte dom större. Då får skatorna och kråkorna nöja sig med vad småglarna tappar på backen å inte ta hela talgbollar.
nennegbg
05-10-2009, 08:03
CITAT (Gosan72 @ 20-09-2009, 11:57)

Jag skulle vilja ha tips på hur man fixar till ett fågelbord för talgbollar så att inte kråkor och skator kan komma åt talgbollen.
Finns det nån som har en ritning eller tips på var man kan få tag en en.
Vi hittade denna "spiral" på ett COOPvaruhus...hängde upp den i ett snöre över verandan...småfåglarna trivdes...skatan satt på räcket under men klarade inte av att "landa" i spiralen...ekorren gjorde ett försök men utan större framgång...det gungade och snurrade så...
[attachment=42822:IMGP0528.jpg] [attachment=42823:IMGP0985.jpg]
nennegbg
En kreativ fd granne hade tagit en terrakottakruka i lagom storlek och trädde denna uppochner på samma snöre som talgbollen hängde i, på så vis blev krukan som ett tak över talgbollen. Enligt henne fungerade det bra eftersom krukan gjorde det för tungt för skatorna och andra större fåglar att dra upp den, dessutom kom de inte åt bollen.
Finns massor med versioner att köpa, på www.vivara.se finns mängder med olika sätt att mata fåglar, många både snygga och praktiska. Kanske kan du få några idéer där?
ingrids
05-10-2009, 09:47
Har också sett "talgbollsburar" i minst två varianter på Plantagen.
Här har du en modell som tydligen ska vara bra har inte den själv
vanjalarsa
23-10-2009, 18:07
Har en sån och tycker att den är jättebra.
mvh vanjalarsa
Meriona
23-10-2009, 20:13
Spiralerna funkar bra tycker jag. Sen tycker jag inte det är hela världen om en skata får sig en munsbit, bara de inte sopar rent direkt, det blir ju lite dyrt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.