Chamomille
20-09-2009, 11:30
Vi letar efter en bra fiskbok. Vi vill gärna ha någon med fotografier eller någon som kan teckna väldigt bra. Har ni några förslag?
Fiskar från hela världen eller svenska? Sötvatten, saltvatten eller båda? Akvariefiskar? Det finns många bra fiskböcker, men om du talar om vilken inriktning du vill ha så blir det lättare.
Olle
Chamomille
20-09-2009, 16:03
Åh förlåt

Dumt av mig. Vi letar efter en bok med svenska söt och saltvattenfiskar.
Sen skulle det ju vara roligt med en bok med fiskar från hela världen också så klart. Men inte i samma bok. Tips på bägge mottages tacksamt
"Våra Fiskar" (Lars Nielsen & Ulf Svedberg) och "Fiskar" (Per Pethon & Ulf Svedberg) är två bra böcker i behändigt format, som behandlar alla söt- och saltvattensfiskar i Sverige och Nordeuropa (drygt 200 arter). Böckerna är mycket lika, så vilken du väljer spelar inte så stor roll. De har bra teckningar av fiskarna och beskrivningar som visserligen är ganska korta men ändå innehåller en hel del intressant. Någon bra bok om fiskar från hela världen vet jag inte just nu, men kanske återkommer.
Olle
Chamomille
21-09-2009, 14:49

Ska snarast beställa en.
Meriona
21-09-2009, 19:09
Jag har boken av Per Pethon som Olle nämner (Norstedts Natur Förlag) och den tycker jag är bra.
Chamomille
21-09-2009, 19:35
Nu har jag beställt den andra boken...
Meriona
21-09-2009, 19:37
De var ju lika bra enligt Olle, så du kommer säkert att bli jättenöjd!
Chamomille
21-09-2009, 19:38
Det blir jag säkert

Sen ska det metas
Meriona
21-09-2009, 19:41
Jahaja. Jag tittar bara på bilderna och läser jag. Meta får nån annan göra....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.