Eva-Helene
Min fästman har 2 fina äppelträd - som dock behöver en omgång med sekatör och grensåg rolleyes.gif
Det ena vet han inte vilken sort det är och jag är såå nyfiken...

I alla fall så: äpplena mognar för fullt nu på trädet och ger väldigt mycket frukt trots att jag gallrade hårt i juli (så högt upp jag nådde)! Det är ca 4 meter högt, dom längsta grenarna är ca 3-3½ meter långa (kan man korta in dom? Spetsarna på dom lägsta ligger ner mot backen nu...).
Frukten är syrlig (ej lika mycket som Granny Smith) och vid full mognad är den lätt mjölig...lite mindre mjölig än Transparent Blanche kan vara.

Bilderna är ej av bästa kvalité, men visar utseendet iaf smile.gif Storleken är upp till 6 cm tvärsöver.

[attachment=42252:_ppelbilder_2009.jpg]
KURT
" en omgång med sekatör och grensåg " låter oroväckande!!!! Det är inte fel att beskära fruktträd. Men först skall man veta vad man gör och framförallt varför man gör det. Man ser ju tyvärr bara alltför många som varje år beskär sina äppelträd alltför hårt, så att de får en massa vattenskott, och då hamnar man bara i en ond cirkel.
Eva-Helene
CITAT (KURT @ 20-09-2009, 15:24) *
" en omgång med sekatör och grensåg " låter oroväckande!!!! Det är inte fel att beskära fruktträd. Men först skall man veta vad man gör och framförallt varför man gör det. Man ser ju tyvärr bara alltför många som varje år beskär sina äppelträd alltför hårt, så att de får en massa vattenskott, och då hamnar man bara i en ond cirkel.

Jo, det vet jag. Beskärningen får ta några - säg 10 ungefär - år innan träden är som dom bör vara.
Jan af Lisö
Äppelsorten ser ut till största delen som Oranie, dock brukar de inte vara så intensivt röda som äpplet nere till höger. Men formen, genomskärningen samt rosten kring skaftet stämmer mycket väl med Oranie. Samt den syrliga smaken.

Oranie är ett vanligt äpple som mognar i slutet av september (i mellansverige).
Eva-Helene
Tack så mycket för svar Jan! Dom bilder jag googlat fram nu - som denna

ser precis ut som fästmannens äpplen!

Kameran som användes för mina/våra bilder har en tendens att förstärka rött, tyvärr. sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon