Full version: Myror i ängsparti
evvy
Godmiddag!
Ja här i Skåne har vi 25 grader nu och sol!!!
Min man slog med lien nu i ett litet parti vi har som en äng. Där hittar han nu massor med små myrhögar/bon - VAD GÖRA???
Är ängsmark ett gynnsamt sätt att locka till sig myror? Vi har aldrig haft så mkt myror som i år....

Hälsningar Evvy
MariaS
Det är väl förmodligen jordmyror som lever på jordbakterier. Ta en 10-liters vattenkanna som du häller 1 dl ättika i. Sen vattnar du myrboet med detta. Du ser när boet är vattenfyllt. BEroende på bonas storlek, så kan denna blandning räcka till mellan 1 - 5 bon.
Piccante
Nu är det väldigt sällan samma myror som man har i ängsmarker som man får problem med inne i hus och i trädgårdsland där de kan bygga stora bon. Myror har stor ekologisk betydelse i ängsmark, bland annat sprider de fröer och vissa arter föder upp fjärilslarver! Så om du inte har enorma problem med dom så förstår jag inte varför du måste utrota dom?
evvy
Hej,

å´ tack för svaren!
Jo problemet är att vi har odlingslådor i närheten, där har avri tmasso rmed myror i år. Vi har fått både grönsaker och blommor förstörda och jag tror faktiskt att en del av "förstörelsen" beroro på myror. Inga andra skadedjur har märkts av precis.
Hälsn Evvy
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon