|
Full version: kompost i säck
Malin_MeL
20-09-2009, 13:33
I våras rensade jag ogräs och fyllde två trädgårdssäckar som jag köpt på ÖB. de är rätt stora. sen blev de stående och med denna regniga sommar så blev de så tunga att jag inte orkat ta dem och tömma dem på komposten.
Idag tog jag tag i dem...och nu var det två säckar färdig jord. Det var ju bara att bära iväg till köksträdgården och hälla ut.
det var det enklaste och smidigaste sättet jag komposterat på. Så ska jag göra i fortsättningen! inte ett spadtag behövdes.
Visst, komposteringsprocessen fungerar ju oavsett vad man lägger materialet i. Jag har sett fungerande komposter i: gammal tvättmaskintrumma, träbyrå, pallkragar, stålbehållare, bortglömda vattentunnor. Så länge materialet och förhållandena är de rätta, så kommer processen att fungera oavsett kärl.
Gammal tvättmaskin och en träbyrå??!?!
Undrar just hur det blev kompost i dem?
Och här trasslar men med sin hushållskompost och trädgårdskompost och ojjar sig för att det är för blött eller torrt. man behöver egenligen inte göra mycket för att det ska funka, uppenbarligen!
Tvättmaskinstrumman var jag själv med om att gräva ner som test. Vi gjorde den som maskkompost och återanvände luckan som lock.
Byrån var det också vi som testade (på en kurs i miljötänkande). Vi började med att borra hål i botten på alla lådor, sen fyllde vi lådorna med material tills de blev fulla. Nerifrån och upp. Detta mest för att se om det var maskar i översta lådan och färdig kompost i nedersta och det var det. Tyvärr höll inte byrån i mer än tre år, men vi hade kul under tiden...
Glömde ju, vi fodrade en gammal kökssoffa med plast och därefter frigolit och hade som kompost i köket också. Tjejen som hade den, flyttade efter fyra år, så jag vet inte hur länge den soffan fungerade/fungarar, men då var det en klockren vinterkompost i alla fall!
CITAT (Malin_MeL @ 20-09-2009, 14:33)  I våras rensade jag ogräs och fyllde två trädgårdssäckar som jag köpt på ÖB. de är rätt stora. sen blev de stående och med denna regniga sommar så blev de så tunga att jag inte orkat ta dem och tömma dem på komposten.
Idag tog jag tag i dem...och nu var det två säckar färdig jord. Det var ju bara att bära iväg till köksträdgården och hälla ut.
det var det enklaste och smidigaste sättet jag komposterat på. Så ska jag göra i fortsättningen! inte ett spadtag behövdes. Det låter ju väldigt bekvämt och bra - men allt regnvatten? Var det genomsläpplig väv i de där säckarna, eller stod det vatten i dem?
Malin_MeL
20-09-2009, 21:38
CITAT (EKLO @ 20-09-2009, 21:56)  Det låter ju väldigt bekvämt och bra - men allt regnvatten? Var det genomsläpplig väv i de där säckarna, eller stod det vatten i dem? de är gjorda av presennings"tyg" men välanvända så det har gått hål på många ställen i dem i en av dem var det lite sörjigit i botten, där hade inte vattnet hittat ut. jag ska köpa fler såna och då ska jag göra ett par stick med den spetsiga grepen i botten
CITAT (Malin_MeL @ 20-09-2009, 22:38)  de är gjorda av presennings"tyg" men välanvända så det har gått hål på många ställen i dem
i en av dem var det lite sörjigit i botten, där hade inte vattnet hittat ut. jag ska köpa fler såna och då ska jag göra ett par stick med den spetsiga grepen i botten Du får lägga ut en bild på säckarna, så vi andra också kan testa. Egentligen vore det ju himla smidigt, att kunna ha en kompostsäck bakom hörnet på växthuset, en vid rabatterna o.s.v. Då kommer ju all näring som bäst till nytta, tillbaka till ursprunget!
blomkronan
20-09-2009, 22:10
Jag har säckar från ÖB  av presennings "tyg" Hoppas det är dom du har använt... Jag har tömt mina när dom blivit fulla... Säckarna köpte jag sommaren 2008, nu i sommar (2009) tittade jag efter säckarna på flera ÖB, för jag ville ha flera, men dom hade dom inte...  När köpte du dina, Malin? (Väntar på bild från dig... Malin_MeL)
Malin_MeL
20-09-2009, 22:11
Det är denna typ av säck jag har: http://www.allox.se/links/tradgard/tradgardssackar.htmfast jag köpte mina på ÖB för 19 kr styck för två år sen, hoppas de har dessa till våren igen! de är inte alls så kraftiga som på länken ovan, men har nu hållt i 3 sommrar men nu börjar de se risiga ut. storleken är ungefär som en plasttunna, ni vet en sån där som många har för att samla regnvatten,
Såna ska jag leta efter till våren!
blomkronan
20-09-2009, 22:22
Dom för 19:- var gröna va...? Ganska tunna... dom köpte jag i år, ett par stycken. Då dom jag leta efter inte fanns! Men dom jag menade från början var mycket kraftigare... Spelar ingen roll hur dom såg ut... hur hade du dina? lätt du dina stå öppet! så regn kom åt... eller stod dom under tak? i sol eller skugga? Jag vill testa nästa år
Malin_MeL
20-09-2009, 22:22
CITAT (blomkronan @ 20-09-2009, 23:10)  Jag har säckar från ÖB  av presennings "tyg" Hoppas det är dom du har använt... Jag har tömt mina när dom blivit fulla... Säckarna köpte jag sommaren 2008, nu i sommar (2009) tittade jag efter säckarna på flera ÖB, för jag ville ha flera, men dom hade dom inte...  När köpte du dina, Malin? (Väntar på bild från dig... Malin_MeL) det måste vara samma, de är gröna, men två handtag uppe och ett i botten så de är lätta att tömma. Jag tycker de är superbra! hoppas de bara var slut när du tittade! jag köpte mina 2007 på våren. jag har samma typ i källaren till källsortering men de har jag köpt på IKEA och de är vita och saknar handtaget i botten. sen har jag en som ren-tvättkorg oxå. praktiskt för att man kan trycka ihop dem så det är lätt att tömma tumlaren i dem. Man kan säkert hitta liknanade i andra affärer om nu ÖB slutat sälja dem.
blomkronan
20-09-2009, 22:25
Kom på att dom gröna säckarna som jag köpte i somras var i samma material som "ikea kassarna" var dina av den sorten?
Malin_MeL
20-09-2009, 22:26
CITAT (blomkronan @ 20-09-2009, 23:22)  Dom för 19:- var gröna va...? Ganska tunna... dom köpte jag i år, ett par stycken. Då dom jag leta efter inte fanns! Men dom jag menade från början var mycket kraftigare... Spelar ingen roll hur dom såg ut... hur hade du dina? lätt du dina stå öppet! så regn kom åt... eller stod dom under tak? i sol eller skugga? Jag vill testa nästa år  hehe, pinsamt men jag får väl berätta, de har stått mitt på gräsmattan hela sommaren, full sol och inget skydd för regn, så fel det kan bli eg ur kompostsynpunkt, men det blev ju bra ändå. men det har ju inte varit så värst torrt iår annars kanske det inte gått lika bra. skugga är ju bättre för komposten, så den kan få en relativt jämn fuktigthet mina är ganska tunna, som den lättaste av lättviktspresseningarna
Kanske funkar med IKEA-kassarna då! Såna har jag ju massor av! Testar nog bakom växthuset redan nu i höst!
blomkronan
20-09-2009, 22:34
 Jag pratar om två säckar... 2008 köpte jag ett par som var kraftigare än ikeas... dom fanns inte 2009! (dom är suveräna  ) 2009 köpte jag ett par gröna samma som ikeas kassar  för 19:-... Men för 19:- kan man köpa många.... så man har när dom slits ut  Jag har haft massor med användning av dom... till trädgårdsavfall, som jag kört till återvinningen...
Malin_MeL
20-09-2009, 22:35
CITAT (blomkronan @ 20-09-2009, 23:25)  Kom på att dom gröna säckarna som jag köpte i somras var i samma material som "ikea kassarna" var dina av den sorten? nja de är nog lite kraftigare för de har bara en ståltrådsring uppe och en nere och ändå står de som en tunna av sig själva. man kan trycka ihop dem och veckla upp dem igen och de är ändå "självstående". ikeakassarna blir ju skrynkliga i tyget om man knöcklar dem. men som du sa så spelar det nog ingen roll vilken man har, huvudsaken är att den inte är så tunn att den går sönder när man ska flytta den färdiga jorden, för den är ju konstigt nog tyngre än vad ogräset är. nu kom jag på ännu en sak som jag gjorde som eg är döden för kompost, jag hade inte en enda pinne i och dessutom packade jag ogräset genom att trampa i säcken ett par ggr så mer skulle få plats, så den kan inte ha fått så värst mycket syre sambon säger att jag bara haft tur, man kan inte sköta en kompost så  men jag lyckades iaf i båda säckarna.
CITAT (Malin_MeL @ 20-09-2009, 23:35)  nja de är nog lite kraftigare för de har bara en ståltrådsring uppe och en nere och ändå står de som en tunna av sig själva. man kan trycka ihop dem och veckla upp dem igen och de är ändå "självstående". ikeakassarna blir ju skrynkliga i tyget om man knöcklar dem. men som du sa så spelar det nog ingen roll vilken man har, huvudsaken är att den inte är så tunn att den går sönder när man ska flytta den färdiga jorden, för den är ju konstigt nog tyngre än vad ogräset är. nu kom jag på ännu en sak som jag gjorde som eg är döden för kompost, jag hade inte en enda pinne i och dessutom packade jag ogräset genom att trampa i säcken ett par ggr så mer skulle få plats, så den kan inte ha fått så värst mycket syre sambon säger att jag bara haft tur, man kan inte sköta en kompost så  men jag lyckades iaf i båda säckarna.  ja den bästa komposten är nog den som sköter sig själv tydligen
blomkronan
20-09-2009, 22:38
På tal om Ikea kassar... Jag har odlat i Ikea kassar hela sommaren i växthuset  Dom dränerar bra  Både tomat och gurka har växt bra i dom
CITAT (blomkronan @ 20-09-2009, 23:38)  På tal om Ikea kassar... Jag har odlat i Ikea kassar hela sommaren i växthuset  Dom dränerar bra  Både tomat och gurka har växt bra i dom  Undrar om IKEA vet om det själva! Snacka om affärsidé
Malin_MeL
20-09-2009, 22:40
CITAT (blomkronan @ 20-09-2009, 23:38)  På tal om Ikea kassar... Jag har odlat i Ikea kassar hela sommaren i växthuset  Dom dränerar bra  Både tomat och gurka har växt bra i dom  utan att göra hål i dem? lysande ide!
blomkronan
20-09-2009, 22:45
CITAT (MariaS @ 20-09-2009, 23:39)  Undrar om IKEA vet om det själva! Snacka om affärsidé  Jo då.... dom har sålt "säckar" (för plantering) hälften så stora för 29:- st i år i färgerna rosa, ljus blå och ljus grön  men den gick jag inte på!!!!
Malin_MeL
20-09-2009, 22:48
CITAT (blomkronan @ 20-09-2009, 23:45)  Jo då.... dom har sålt "säckar" (för plantering) hälften så stora för 29:- st i år i färgerna rosa, ljus blå och ljus grön  men den gick jag inte på!!!!  de blå kostar väl bara en femma?
blomkronan
20-09-2009, 22:50
[attachment=42286:DSC01981.JPG] Här en bild på hur det blev... Jag byggde en ram av trä som blev "smalare" än öppningen. Jag häftade fast säcken på ramen. den "vilar" på jorden sen så den inte säckade ihop
Jaha IKEA! Känn er blåsta! Heja Odlaiter
blomkronan
20-09-2009, 22:54
Det blev en 70 liters "kruka" för 5:-  I den har jag haft tre gurkor i en... och tre tomater i en  CITAT (MariaS @ 20-09-2009, 23:51)  Jaha IKEA! Känn er blåsta! Heja Odlaiter  Odliater
Källtorpet L&T
21-09-2009, 10:58
CITAT (MariaS @ 20-09-2009, 23:39)  Undrar om IKEA vet om det själva! Snacka om affärsidé  dom IKEA-kassarna brukar ju vara ett synnerligen vanligt inslag i de flesta häststall, sen finns det ju "hösäckar" som säljs av de flesta olika hästtillbehörsfirmor för åtminstone dubbla pengen och köper man dessutom en reklamprodukt.. tror att IKEA har en rätt bra profit på sina kassar eftersom dom inte är dyrare än vad dom är och säljs i så stor omfattning, skulle tro att jag kan hitta mellan 15-20 stycken bara härhemma..
eugenia
21-09-2009, 11:11
CITAT (blomkronan @ 20-09-2009, 23:50)  [attachment=42286:DSC01981.JPG] Här en bild på hur det blev... Jag byggde en ram av trä som blev "smalare" än öppningen. Jag häftade fast säcken på ramen. den "vilar" på jorden sen så den inte säckade ihop  Jättesmart Blomkronan!
blomkronan
26-09-2009, 08:26
CITAT (Malin_MeL @ 20-09-2009, 23:48)  de blå kostar väl bara en femma? Nu såg jag att du hade skrivit detta... Jo dom "stora" kassarna kostar 5:- men dom har sålt mindre för 29:- CITAT (eugenia @ 21-09-2009, 12:11)  Jättesmart Blomkronan!  Tack
ängsvädd
19-07-2010, 16:57
Lyfter en gammal tråd.
Är det någon som provat att kompostera i vanliga sopsäckar?
Knyter ni ihop dem och gör lufthål eller hur har ni gjort?
Lottas bonzai
20-07-2010, 08:27
Lite kul det här med plastpåsar och IKEA-påsar. Läste häromveckan om ett bekvämt sätt att ta reda på rotogräs som kvickrot, brännässlor o s v är att lägga det i en sopsäck, knyta, picka hål och vända på säckarna då coh då under en månads tid. Innehållet d v s sörjan häller man sen i komposten. Så det här med att det blev kompostjord var intressant. Mitt rotogräsexperiment är inne på andra veckan sen får vi se vad som finns där inne
Malin_MeL
20-07-2010, 13:18
kul att denna tråd kom upp igen! mina säckar som jag hade har blåst ner i en skreva, ska se till att fiska upp dem och ha dem som kompostsäck i köksträdgården. angående kompost i sluten säck, så vet jag inte, vatten behövs för att det ska bli jord, men iof är ogräset färskt när man lägger i det så finns ju vattnet i det....testa vetja, det kostar inte skjortan  men misslyckas det så luktar det rätt illa
Lottas bonzai
20-07-2010, 15:00
jo ogräset ska ju vara färskt och lukten får jag väl gardera mig mot och använda munskydd. Min mening är ju inte att det skall blir jord, utan att bli av med eländesogräset och samtidigt få ned i komposten.
ängsvädd
20-07-2010, 18:53
Tack för svare  Jag trodde att syre behövs för kompostering, tror jag gör några lufthål iaf o kanske vattnar ibland - det får bli ett experiment
Jultorpet
21-07-2010, 22:59
CITAT (MariaS @ 20-09-2009, 23:37)   ja den bästa komposten är nog den som sköter sig själv tydligen  Absolut! Lägga ned en massa tid och kraft på något som ju fungerar helt naturligt av sig självt. Har aldrig riktigt förstått det!
Taraxacum
08-08-2010, 15:49
Tack för många bra tips. Jag har köpt betydligt dyrare kassar som jag planterat potatis i. De är snart klara för skörd och det ska bli spännande att se hur det gått. Men i fortsättningen kommer jag att använda de billigare till lite av varje i trädgården.
På coop har jag köpt stora säckar i samma material, inte så dyra. Jag använder dem när jag samlar ihop löv och när jag hämtar gammalt hö hos någon bonde. Antagligen går de att använda till kompostering. Gamla jordsäckar spar jag också alltid för hushållskompost som ska eftermogna. Använder dem också att klä pallkragar invändigt. Tre trådkomposter har också klätts invändigt och används på samma sätt som pallkragar för odling. Att köpa så lite som möjligt är mitt mål!
godivaex
04-09-2010, 19:30
CITAT (Malin_MeL @ 20-09-2009, 23:35)  nja de är nog lite kraftigare för de har bara en ståltrådsring uppe och en nere och ändå står de som en tunna av sig själva. man kan trycka ihop dem och veckla upp dem igen och de är ändå "självstående". ikeakassarna blir ju skrynkliga i tyget om man knöcklar dem. Såg såna på Biltema igår. Vet inte pris. Tror de hette typ lövkorg /g
CITAT (godivaex @ 04-09-2010, 20:30)  Såg såna på Biltema igår. Vet inte pris. Tror de hette typ lövkorg
/g Är det dessa du menar?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|