Full version: Oidentifierat ogräs?
sville
Har en sakta ökande population av detta ogräs i gräsmattan!
Den skickar ut revor till nya plantor , och kväver sakta det stackars gräset.
Behöver hjälp med att ta reda på vad det heter, och ev, hur man lättast får bort det.
Eva 33c
Jag tror det måste vara någon sorts fibbla. Man har tydligen delat upp dem i flera släkten ser jag vid en sökning. Men bland de numer sk stångfibblorna (pilosella) kanske du kan hitta din variant. Dessa fibblor är fleråriga och har utlöpare.
För att bli av med dem är det nog grävning som gäller, och sedan jordförbättra så gräset trivs bättre kanske. Jag har också fibblor i "gräsmattan" (en före detta åkerlapp som vi bara börjat klippa) och den tar för sig där gräset inte är så frodigt. Men nån anna kanske har andra tips.
Piccante
Ser ut som gråfibbla Pilosella officinarum eller mattfibbla. Tror iofs inte att de konkurrerar ut gräs, snarare så at tde växer där gräset inte trivs för de växer gärna torrt och magert. Tycker själv de är vackra och har planterat in dom i gräsmattan men vill du inte ha dom så tror jag mer på att gödsla gräset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon