norea
jag har för en vecka sedan hällt ut stroller trippel på gräsmattan. det står inget om att man ska vattna gräsmattan eller den ska ligga på torrmark hela tiden. efter två dagar kan djur och barn beträda gräsmattan. Fortfarande ligger "gruset" kvar. ska man vattna så att det tränger ner? min bebis som gillar krypa på gräsmattan och äta gräs har jag inte haft på gräsmattan sedan dess. ska inte gruset försvinna ner?

sen undrar jag om jag nu kan lägga på toppdressin och nya frön för att renovera gräsmattan eller måste man vänta en längre tid efter strollern?
Bassam
Hej
Du kan så nu på grund att marken varm , annars marken ska bli kallt så du kan inte så.

H: Bassam
MariaS
Strollerkornen smälter långsamt och försvinner så småningom. Du kan toppdressa ovanpå strollern. Så kan du göra så länge det är fritt från tjäle. Det kanske inte gror nu, men det kommer gro direkt till våren så fort jorden "reder sig" och då är gräset tillräckligt kraftigt för att klara första klippningen till våren.
KURT
Sedan är det tveksamt om växthormonerna i stroller trippel har någon effekt nu. Det fungerar bara när växterna som skall bekämpas växer aktivt, och det gör de ju inte så mycket nu!

Konstigt att de inte kommit längre än till Stroller trippel, de borde ju också kunna blanda i snigelgift, och lite andra medel så att de kan sälja än fler multiplar!
norea
CITAT (KURT @ 21-09-2009, 06:45) *
Sedan är det tveksamt om växthormonerna i stroller trippel har någon effekt nu. Det fungerar bara när växterna som skall bekämpas växer aktivt, och det gör de ju inte så mycket nu!

Konstigt att de inte kommit längre än till Stroller trippel, de borde ju också kunna blanda i snigelgift, och lite andra medel så att de kan sälja än fler multiplar!

fast här i södra skåne frodas ogräset just nu. vi har solsken och trettio grader i solen. 23 grader i skuggan..
Åsa, mälardalen zon 2
Men så mycket tror inte jag att ogräset växer så att man får någon supereffekt av det.
Sälkatten
Jag sådde helt ny gräsmatta förra hösten/vintern. Bor i zon 2-3 och fick ner gräsfröna strax innan tjälen gjorde det omöjligt... Fröna grodde tidigt på våren och i maj hade jag en ny supertät och fin gräsmatta. Väldig skillnad mot den del som såddes i början av april! Kommer att så hela området bakom huset i november i år - håller fortfarande på att planera om jorden efter att ha "röjt och utrotat" det som varit där.
/Carina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon