Minsing
Sitter här med ett problem som ska vara löst till nästa vår/sommar. Jag vill plantera lite kryddor och andra ätbara växter.. Men vet inte hur eller vart jag ska ha dem i trädgården? Finns det nåt speciellt man ska tänka på förutom sol och skugga? Jag har en gräsmatta som är uppdelad i flera etage och sektioner... Som det ser ut idag så är allting ätbart utspritt över hela trädgården...

Ska man ex undvika att ha ätbara plantor alldeles bredvid ex bilplatser? Har en gräsmatta som endast har ett äppelträd och en rabarber just nu...och inte används till nåt annat.. men den ligger mellan ett antal bilplatser..? Eftersom den lutar en del så används den iaf inte till lek... :-)

Någon som har några konkreta tips som man kan tänka på vid planering av trädgården? (är inte sååå förtjust i pallkragar)
Tulipanaros
Det främsta tipset när det gäller kryddväxter tycker jag är att ha dem så nära köket som möjligt, så att det blir enkelt att smita ut och hämta det man vill ha. Och gärna nära sittplatser/uteplats, eftersom de doftar så härligt och är så vackra! I övrigt är det väl mest mycket sol och gärna lätt jord som gäller för de flesta kryddor. Själv skulle jag inte vilja ha kryddor intill en parkering men tror i och för sig inte att det är någon större fara för hälsans skull.

Och så skriver du "andra ätbara växter" -- jag skulle skilja perennland (dvs. många kryddväxter) från grönsaksland. Grönsakerna gillar ofta lite mer näringsrik jord. Men frånsett soligt läge handlar det väl mest om var du tycker att det är praktiskt och trivsamt! Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon