Min hallonhäck har fått växa alltför ostört. Trots bortgallring varje år av gamla årets stänglar, så har det blivit väldigt kompakt och svårgenomträngligt med främmande växter, ogräs etc.
Om jag nu i höst, eller tidigt i vår, jämnar alltihop med marken - så dröjer det väl ett år innan jag kan få några bär i juli? Eller finns det något bättre att göra? Jag tror nämligen att jag måste gå fram ganska radikalt.
Hälsningar,
David - email: dialectus@telia.com
Åsa, mälardalen zon 2
14-11-2003, 23:33
Har du vanliga hallon som blommar på fjolårsskotten så går du miste om skörd under en sommar ifall du klipper ner allt. alternativet är att spara lite skott som kan ge en liten skörd.
Det låter dock som om det börjar bli dags att göra om hallonlandet, du blir inte av med "ogräset" genom att klippa ner allt.
Om det är för mycket ogräs, så skulle jag gräva upp hallonplantorna försiktigt. Rensa dessa från allt "gammalt" och sätta varje planta i en kruka. Rensa landet från oönskade växter och sedan gräva ner plantorna igen, alternativt på ett annat ställe. Och då behöver man inte sätta dom i kruka. Se bara till att årets skott inte skadas.
Nu vet jag inte om det funkar med alla sorters hallon, men de 4-5 sorter jag har gick utmärkt att flytta på detta viset. Inte lika stor skörd, men det vart så det räckte till sommarens goda efterrätter.
MRLINDELL
15-11-2003, 10:41
Man kan ha flera sorters hallon, även blandat. Kom ihåg att "hösthallon" kommer på årets skott också. På så sätt blir man aldrig utan hallon på sommaren. Jag har 6 sorter blandat och en liten annan sort på en spalje, Lloyd George som brukar kallas hallonens Rolls Royce, ett urhallon som många andra hallon härstammar ifrån. Kul med hallon!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.