Hej!
Någon som vet vad den här blomman heter?Fick en fröpåse i present som är köpt i Japan men tyvärr har jag slarvat bort påsen så jag vet inte vad det kan vara för en växt.
Stjälken är förvedad växer långsamt,blev sådd i våras.Ser ut som om det kan vara nån sorts klängväxt.[attachment=42260:ATT00006.jpg]
Hej
Liknar mina Bägarrankor, men mina blad är blanka och vaxartade. Är dessa det ? Har en tråd i krukväxtavdelningen om Bägarrankor, du får nog bläddra till sid två eller tre...Där finns bilder.
Hälsn Tepa
TACK!Funderade att den kan vara en krukväxt,min har mjuka lite rynkiga blad ,ska kolla på bägarrankor
Eva 33c
20-09-2009, 19:13
Jag tror att det skulle kunna vara en ipomoea av något slag. Ddet finns rätt många i släktet. Blommans och bladens form liknar dem. Eftersom dina frön kommer från Japan kan det ju vara någon art som inte är så vanlig i odling här. Den verkar växa lite långsamt så det är nog en flerårig variant, inte samma som våra vanliga"blomman-för-dagen", som är ettårig.
Hej Kira
Bladen på mina Bägarrankor är hårda och släta, så det är nog inte samma. Men själva blomman liknar ju exakt !
Hälsn Tepa
Bladen på min är mera mjuka rynkiga ,men som du säger liknar blommorna ,kanske någon släkting,får forska på bägarranka.
Eva 33c
21-09-2009, 08:06
Forska lite på ipomoea också, för där är
både bladen och blomman lik!
Maggan H
21-09-2009, 12:57
Håller med Eva, jag tror också på Ipomoea! Har sett just den blomman någonstans och bladen är precisa!
Tackar!Blir spännande det här,tanken att det är en sorts krukväxt kom inte förrän nu då jag såg att den växer o är grön men trivs inte så bra i rabatten nu på hösten.Växten har förstås varit långsam hela sommaren.
Googlade på olika vindor o fann denna,inte tydligen så vanlig ,går även som krukväxt inomhus.[attachment=42295:murgr_nsvinda1.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.