Bonnieblad
20-09-2009, 17:01
Hej,
När jag köpte hus och trädgård gjorde jag alla fel. Nu inser jag att det kan vara bra att läsa på lite om hur man gör med trädgård, hittade detta fantastiska forum med massa bra tips! Jag har några frågor om perenner:
1. Hur övervintrar man Gråmalva i Stockholm?
2. Finns det någon bra bok om vintergröna växter?
3. Jag har satt prydnadsgräs i kruka, kan den stå ute över vintern (krukan är omöjlig att lyfta)?
4. Kan jag plantera om Stockros Alba nu på hösten (står också i kruka), var ska den stå bäst?
5. Vilken lavendel är mest härdig?
Tusen tack på förhand!
Bonnie Blad
Hej Bonnieblad
Jag kan bara svara på en halv fråga. Nämligen var Stockros Alba står bäst. I söderläge ! Vill ha varmt och soligt. Det var ju inte svaret på hela frågan, för du ville veta om man kan omplantera den i marken nu. Skulle nog tro det, men i söderläge. Eventuellt ska den kanske täckas, men vänta tills någon annan ger dig ett säkrare svar.
Hälsn Tepa
octachoron
20-09-2009, 22:08
En bok om vintergröna växter och mycket om prydnadsgräs!
Christina Ilminge: Grön trädgård året runt
Hej
Du kan omplantera nu på grund att växter ska gå på vila , också det finns bra vatten som kommer med regn. H : Bassam
Bonnieblad
21-09-2009, 18:20
Tusen tack för alla svar på mitt första inlägg här på Odla! Fortsätt gärna tipsa, kan man klippa ner stäppsalvia och lavendel nu, de ser så risiga ut?
Bonnie
octachoron
21-09-2009, 19:49
Allting som görs med lavendel bör göras på våren/försommaren, åtminstone i de kallare delarna av Sverige.
Gråmalva övervintrar i rabatten (den vissnar ner helt, men kommer upp till våren igen).
Prydnadsgräs: Beror på vilken art.
T ex det vanliga randgräset har jag övervintrat många gånger i krukor.
Om krukan är tung är ju ett alternativ att gräva upp bara gräsplantan och placera växten i en lättare kruka för övervintring.
Om du inte vet namnet men har en bild på gräset så är det säkert någon här som kan säga vad det är.
KarinSKARA
22-09-2009, 07:56
Alla växter övervintrar lättare i jorden än i krukor där vind och kyla lättare kommer åt rötterna som är den känsliga delen av växten.
Angående fråga 3.
Tänk på att Gräs ALDRIG får klippas på hösten och till våren bör man bryta av det vissna. Detta för att inte vatten skall komma in i "rören" och döda dem.
Alexander-VG-zon3
22-09-2009, 08:08
en annan orsak är att dom ruttnar lättare vid rothalsen/stammen om dom står i kruka. men att växtens grenar i övrigt har klarat sig. och till våren så torkar den in och gör. gäller buskar/träd men även perenner kan ruttna lättare i kruka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.