Satt och spanade runt på vårlökar och stötte på otroligt vackra kallor - och började fundera. Vilka zoner klarar en kalla sig i om löken är planterad utomhus? bor i Uppsala, med en inte alltför solig tomt. Ganska sur mark skulle jag tro. Är det över huvud taget möjligt att få en kalla eller två att blomma här tror ni? Det är framförallt den här sorten jag suktar efter....
rosa kalla
Alexander-VG-zon3
20-09-2009, 17:56
jag har en(eller flera knölar men en planta) i skåne zon 1-2 i sandigjord , täcker den inte på vintern.
hos dig vet jag inte om förutsättningarna är så bra, men du kan ju testa en om du vill i väldränerad jord och ev täcka mot kyla och regn. vätan är värst för den i samband med kyla.
aha, du lyckas alltså tillochmed övervintra dom utomhus? Det hade jag inte ens hoppats, utgick helt enkelt ifrån att jag skulle behöva ta upp lökarna efter sommaren!
Man kanske skulle våga... Har en liten njurformat upphöjd rabatt som jag skulle vilja plantera såna där rosa kallor i, omringade av lila petunior.... vore inte det snyggt?
Alexander-VG-zon3
20-09-2009, 19:44
ska du ta upp dom så kan du ju ha dom, trodde du menade att du skulle ha dom på friland.
men dom gillar ändå sol så plantera dom där du har mest sol.
Hej
Oj vad vackra dom där kallorna är ! Nu vill ju jag också ha ! Vad tidigt dom blommar, kan detta verkligen stämma? Bor kanske lite mer söderut än du, Fny. Tror jag ska försöka få tag i sådana till nästa år. När ska dom lökarna sättas ? Kan man sätta dom utomhus nu, som tulpanerna ? Täcka får jag nog göra isåfall.
Hälsn Tepa
Ojdå, såg lite fel i länken. Den ska ju planteras på våren och så blommar den från juli till oktober...
Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
20-09-2009, 21:36
ska ju tilläggas att ALLA är inte härdiga(tåliga) många sorter MÅSTES tas upp. säkrast är att ta upp alla sorter, många odlar dom i kruka (så dom får lite mer värme om rötterna) och därmed utvecklas bättre och blommar bra.
man sköter dom som dahlior eller cannor kan man säga.
för att gå tillbaka lite till en gammal tråd...
I min lilla rabatt där jag har funderat på att sätta två kallor till våren har nu även endel andra saker hamnat (hur gick DET till?

) och jag funderar på hur jag ska få plats... Originalplanen var att ha två rosa kallor omgivna av lila petunior. Nu är det tveksamt om jag får plats med båda... Hur mycket plats brukar kallorna ta?Vad har dom för omfång egentligen?
och morrr... Upptäckte precis att den där sidan som jag länkade till tidigare, dät jag hittade de vackra rosa kallorna, kan man inte beställa ifrån! Morrr...

nån som vet var sådana vackra kallor kan köpas???
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.