|
Vi har nu ett par år haft problem med kirskål i vår blomsterrabatt i trädgården som är på cirka 40 m3. Nu ska vi försöka göra oss av med detta ogräs för alltid. Att lägga ut en presenning i ett par år är inte något roligt alternativ. Vi har rensat ut allt som var kvar i rabatten så det är bara att börja det stora jobbet. Om man använder bekämpningsmedel, och då är det nog Rounup som är det ända möjliga har vi förstått, hur många omgångar måste man bekämpa kirskålen då? Hur lång tid efter måste man vänta på att giftet har verkat ut, så man kan börja plantera nya växter? Är det rätt att börja nu i höst och jobba med problemet hela vinter? Vi bor i Skåne, så risken att det ska frysa speciellt djupt i marken är nog minimal. Ska vi använda jordfräs eller ska vi bara låta jorden vara som den är?
Aqvakul
20-09-2009, 18:18
Roundup fungerar klart bäst när växten är i full växtaktivitet, dvs. på försommaren. Ni kan försöka få bort så mycket rötter som möjligt nu. Använd inte jordfräs, då blir det ännu fler rotbitar. Roundup bör appliceras enligt kontaktmetoden. Två till tre omgångar krävs säkert. Någon karens för att odla räknar man inte med, men helt fritt från kirskål kan vara svårt att uppnå under säsongen 2010.
andersen
21-09-2009, 16:44
CITAT (Ridley @ 20-09-2009, 19:04)  Vi har nu ett par år haft problem med kirskål i vår blomsterrabatt i trädgården som är på cirka 40 m3. Nu ska vi försöka göra oss av med detta ogräs för alltid. Att lägga ut en presenning i ett par år är inte något roligt alternativ. Vi har rensat ut allt som var kvar i rabatten så det är bara att börja det stora jobbet. Om man använder bekämpningsmedel, och då är det nog Rounup som är det ända möjliga har vi förstått, hur många omgångar måste man bekämpa kirskålen då? Hur lång tid efter måste man vänta på att giftet har verkat ut, så man kan börja plantera nya växter? Är det rätt att börja nu i höst och jobba med problemet hela vinter? Vi bor i Skåne, så risken att det ska frysa speciellt djupt i marken är nog minimal. Ska vi använda jordfräs eller ska vi bara låta jorden vara som den är? Ja round up är ett gift som du helt riktigt säjer.
Gudrun i Göteborg
21-09-2009, 17:49
Jag skulle definitivt inte spruta roundup i en rabatt nu och som jag vill plantera växter i till sommaren. Roundup skall penslas på under tillväxten, inte nu. Jag undrar också över hur mycket av det giftet som kommer att finnas kvar till våren. Kirskålen kommer att finnas kvar tror jag.
Det bästa är att spadvända (gräv djupt) och plocka bort alla rötter som du ser. Det som ev överlever och dyker upp till våren kan du pensla roundup på.
Det har tagit över så att inget annat kan växa där nu. Det kryllar av kirskål på 40 kvadratmeter. Det är marktäckande nu.
andersen
21-09-2009, 18:09
CITAT (Ridley @ 21-09-2009, 18:57)  Det har tagit över så att inget annat kan växa där nu. Det kryllar av kirskål på 40 kvadratmeter. Det är marktäckande nu. 40kvm är väl inget svårt att hand gräva, ett par timmars jobb.
Aqvakul
21-09-2009, 18:23
CITAT (andersen @ 21-09-2009, 19:09)  40kvm är väl inget svårt att hand gräva, ett par timmars jobb. lite längre tar det nog, särskilt om det genomvävt av kirskål...
andersen
21-09-2009, 18:31
CITAT (Aqvakul @ 21-09-2009, 19:23)  lite längre tar det nog, särskilt om det genomvävt av kirskål... OK lägg till det dubbla då=4timmars jobb, det kan väl fortfarande inte anses som förmycket jobb?
Aqvakul
21-09-2009, 18:45
Kirskål är närmast omöjligt att utrota bara genom att gräva och försöka avlägsna alla rötter. Det krävs dessutom någon form av "utnötning" i form av avlägsnande av alla skott efterhand eller täckning under minst en säsong. Alternativet är Roundup, som jag personligen slutat använda för många år sen. De som vill använda det (knappast livsfarligt men heller inte garanterat ofarligt) bör väl helst använda det på ett så effektivt sätt som möjligt, därav mina råd.
Gossen Ruda
22-09-2009, 12:05
Ok, jag hoppar väl in då.  jag skulle först gräva igenom rabatten nu och ta bort så mycket som möjligt av rötterna. Sen väntar man lugnt till nästa år och låter dom kvarvarande rötterna skjuta upp blad, att få bort allt går knappast. När dom blivit tillräckligt många och stora går man på med Roundup, sprutning, pensling eller avstrykning. Gärna upprepat med ett par dagars mellanrum tills kirskålen kroknar och dör. Sen skall det vara fritt fram. Det går alldeles utmärkt att plantera efter några veckor, nedbrytningen av medlet går snabbt och dessutom tas det inte upp av växtrötter.
Alexander-VG-zon3
22-09-2009, 12:14
när ni nu får veck kirskålen i din rabatt, så kan det ju vara bra att förhindra den att komma in igen. exempel sätt rotspärr runt rabatten åt det håll där nig har/hade mest med kirskål. plus trimma området runt rabatten så det inte får fäste igen (för hindra frö och trötta ut ev rester).
elvisjö
22-09-2009, 12:54
Hade själv ett liknande problem när jag fick ogräs och kirskål med hem i den köpta jorden. (lastbilslass) Jag sprutade ogräset på våren, väntade tre veckor och återupprepade därefter behandlingen. Behandlingen gjorde jag på våren när tillväxten av ogräs är som starkast. Nu vet jag inte hur mycket kirskål du har men det låter som att du behöver hålla på hela sommaren för att bli av med hela problemet
anki/ronninge
22-09-2009, 14:39
kirskål....jobbigt!!
har på jobb försökt utrota kirskål i en lång häck på ca 30 meter,
rensning hela säsongen, intensivt, kirskål har ju rötter som kan leda långt ut i gräsmattan..
sedan på med en täckduk.......sedan täckbark.....
men de har letat sig in i häckens rotsystem, så svårt att rensa bort..och utrota..
dom fins där fortfarande..men försöker genom intensiv rensning hålla beståndet nere..
minsta glipa i täckduken så är dom där..*s
rensa rensa rensa...
Hej Man kan köpa tjocka markdukar från Bauhaus, på dom kan bilar kör och de passera vatten bra.
H : Bassam
anki/ronninge
22-09-2009, 17:39
CITAT (Bassam @ 22-09-2009, 18:26)  Hej Man kan köpa tjocka markdukar från Bauhaus, på dom kan bilar kör och de passera vatten bra.
H : Bassam vist finns det olika typer av markduk..och det kanske ska väljas efter vad som lämpar sig. om man tex ska lägga duken i botten, på med jord och sedan plantera. vi hade redan en befintlig gammal häck, var svårt att täcka med duken intill häckraden. vår duk var genomsläpplig, svart, men tro det eller ej...ogräset hittade igenom det. Fördelen med allt detta är ju ändå att det är numera mycket lättare att rensa i och med duken och barkmullen
smuleborg
23-09-2009, 18:48
CITAT (Ridley @ 21-09-2009, 18:57)  Det har tagit över så att inget annat kan växa där nu. Det kryllar av kirskål på 40 kvadratmeter. Det är marktäckande nu. Vi visste ingenting om kirskål, inte så mycket annat heller, när vi blev med trädgård. Vi har inte kirskål, tack o lov (om du ursäktar). Vi kan ha annat, som vi inte vet om. Med dagens kunskap. Om jag hade varit i dina kläder skulle jag rensa bort synlig kirskål/rötter, för att sedan raskt så igen med gräs (bums nu i höst om du bor söderöver). Och klippa gräset regelbundet i ett par/tre år eller vad det nu handlar om. Ledsen, men jag hade föredragit det framför dubbla lager täckduk (efter konstens alla regler; absolut ingen glipa, eller yttre skador, en meter utanför täckområdet eller vad det nu är).
Aqvakul
23-09-2009, 19:13
Jag hade "köpt" Smuleborgs smarta lösning - snyggt, men naturligtvis ingen blomsterrabatt på ett par år....
...en trädgård byggs långsamt, med träget arbete och tålamod....
smuleborg
23-09-2009, 19:40
CITAT (Aqvakul @ 23-09-2009, 20:13)  Jag hade "köpt" Smuleborgs smarta lösning - snyggt, men naturligtvis ingen blomsterrabatt på ett par år....
...en trädgård byggs långsamt, med träget arbete och tålamod.... Men fröna i backen, tänker jag nu. Kanske ska man inte tänka så mycket. I alla fall, täckduk - dubbla/tredubbla lager - det gör ingen skillnad. Fröna finns i så fall där också, under täckduken. Och att byta ut jorden, varje korn av jord kommer inte med, och oavsett; god jord finns inte att köpa. Och viss risk finns också att få in spansk skogssnigel och aggressiva fröer/rötter, från ex. kirskål. Cirkeln är sluten (och kanske värre än så). Jag har rensat bort mindre besvärliga ogräs; tistlar, nässlor och vad det nu är. Sedan (och under tiden) frön finns i backen. Rätt lätta att rensa bort, men man får vara där regelbundet. Precis som med typ våtarv som kommer hela tiden på bar jord. Trädgård - Tålamod Jag lär mig.
Hej Själv jag tycker inte att blir marken tom flera år , men jag tycker om man kan klippa och lägga svart markduk över sen kan man göra kanten som 30cm-50cm hög fylla med jord och plantera.
H:Bassam
Om man inte orkar/kan gräva, inte lägga markduk, byta ut jord, inte använda Round-Up, ja då är det nog uttröttningsmetoden som gäller.
Helt enklet att plocka bort allt ni ser nu så länge det växer, fortsätta i vår (då är det enklast att få upp ogräs) och sedan hela tiden plocka-plocka-plocka! Minsta lilla blad ska bort så fort det syns. Tyvärr är detta en lång process...
Men i trädgården finns det inte så många genvägar...
smuleborg
27-09-2009, 20:32
CITAT (Peztis @ 25-09-2009, 11:06)  Om man inte orkar/kan gräva, inte lägga markduk, byta ut jord, inte använda Round-Up, ja då är det nog uttröttningsmetoden som gäller.
Helt enklet att plocka bort allt ni ser nu så länge det växer, fortsätta i vår (då är det enklast att få upp ogräs) och sedan hela tiden plocka-plocka-plocka! Minsta lilla blad ska bort så fort det syns. Tyvärr är detta en lång process...
Men i trädgården finns det inte så många genvägar... En kollega till mig har hållt på i fem år. Tagit bort minsta lilla blad... I och för sig vet jag inte hur noggrann hon har varit. Trädgård tar tid, det finns inga genvägar. Hade jag haft kirskål hade jag förmodligen rensat bort det synliga och sått igen med starkväxande gräs och klippt regelbundet ett par-tre år. Naturligtvis inte enbart i själva rabattområdet; jag hade klippt regelbundet i området och minst en meter utanför. Trädgård tar tid. Nackdelen med täckduk är att minsta lilla glipa eller springa, spricka (väder och vind, djur) ... Och - efter ett par-tre år - kan det vara att börja om.
halvboråsare
25-11-2009, 01:14
Har kirskål i mängder i rabatterna, i stenmuren och på lite andra ställen. Gick och plockade hela försommaren så att de inte skulle gå i frö. Provade Roundup men det verkade knappt bita på eländet. Lite bruna blad men fortsatt tillväxt. Har insett att det enda vettiga är att gräva upp all jord som finns och sålla den från rötter. Och det blir mycket rötter kan jag lova! Man får ta bit för bit och omgärda det nygrävda området med plastkanter tills man har tagit sig igenom hela rabatten. Hoppas nu att det inte finns några frön som slår rot...
Jag har (försökt) utrota kirskål på min förra odlingslott som var ca 5x5 m. Det är inte lätt och eftersom jag ville odla på den var täckning inget alternativ. Jag gjorde som andra föreslagit - jag grävde. SÅ djupt jag kunde och kastade bort jorden. Inte lönt att försöka rensa bort kirskålsrotbitarna, finns frön också. Fyllde på med ny jord och det som kom upp då gick jag på med Round-up.
I den beskrivna situationen hade jag först grävt, kastat bort jorden och sedan fyllt på med ny och därefter som smuleborg föreslog - sätt igen med gräs under några år och klipp frekvent tills man inte ser antydan till kirskål mer.
Jag tror det är lkättare att ta upp en gräsmatta och göra om den till rabatt (igen), än att försöka utrota kirskål från en befintlig rabatt....
En notering dock, jag tycker mig oftast hitta kirskål där det är hyfsat fuktigt och skuggigt - fundera över microklimatet, kanske skuggas rabatten under stora delar av dagen av träd? Då kanske det är bättre att flytta rabatten? Är det fuktigt i marken? Försök förbättra dräneringen. Kirskål kan finnas på andra ställen också, men jag har sällan sett den växa effektivt i torr mark i full sol......
Hej Är det rabatten tom nu , du kan försöka dumpa rötter genom att ge dom mycket vatten till deras rötter ruttna. H:Bassam
Smarterchild
26-11-2009, 15:21
Har också haft stora problem med kirskål i samband med dränering (eftersom grannarna inte verkar vilja rensa deras trädgård på norrsidan. I våras hade kirsen tagit över hela landet och halva resten av tomten, så det blev till att dra upp rötter stora som palsternackor och sedan har ytan täckts med duk och grus... det är inga problem med kirs där än så länge o det f.d. landet har gjorts om med hjälp av pallkragar, vilket ju iof fungerar lika bra. Har dock växt upp massa kirs på andra delar av häcken nu och främst på norrsidan, så det blir till att anlägga en låååångsmal rabatt med nävor, ormbunkar och marktäckande växter.Hoppas bara häcken inte tar någon skada av det hela... :s
Hej
Nästan alla växt rötter trivs i jorden som är mellan 30-60cm höjd , så du kan ta bort gamla jord på den här djup, sedan du kan lägga marktäck och över den grus mellan 8-16mm , men du ska ordna sluttning på marken för att planera väldränerad, men du ska blanda nya jord med grus ( 1/3 grus 4-6mm + 2/3 jord ) . .
H:Bassam
hallojjj
10-04-2010, 20:22
Jag har läst att tagetes kan hindra kirskål att löpa amok? Har hittat en del rötter och misstänker att den stora roten som jag inte får upp, är kirskål. Funderar på att borra i en ecoplugg, undrar om det skulle funka?
mamamaggan
11-04-2010, 00:19
Tyvärr KRT så kan jag tala om att kriskål trivs alldeles utmärkt i solen . Den rabatt vi har mest kirskål i har sol i stort sett hela dagen. Där har det rensats sedan 1960-talet och vi har även bytt jord ett par gånger men kisrkålen den finns kvar.
I de nya rabatterna har vi nästan ingen kirskål och de har bara sol under delar av dagen.
Kirskål trivs utmärkt precis överallt. Och börjar växa tidigt! Jag har redan börjat mitt plockande.
Gurra C
14-04-2010, 17:12
När tillväxten är igång spruta med Roundup, När du ser att de börjar ge sig, gräv så stimulerar du rötterna att dra igång på nytt. Spruta sen igen. Har du tur så fick du allt har du otur får du köra på nytt året därpå. Fick bort hela kirskål-buskaget längs hela laduväggen hemma. Så arbetsgången är Spruta-Låt vissna-Gräv-Spruta-Låt vissna......
LottaPB
29-04-2010, 01:32
Det finns en tråd till i det här ämnet: http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=97611 Där framgår tydligt att alla gifter är just gifter! Tänk på det innan du använder något som du förmodligen kommer att ångra på det ena eller andra sättet. Ja, jag har massor med kers i både gräsmatta/ogräsmatta och i trädgårds- och jordgubbsland. Jordgubbslandet rensade jag rent på ett par timmar och då är det ändå ganska lerig och hård, tung jord. Efter den rensningen kom det inget mer under flera år förrän jag började slarva med klippning och finrensning. Kers går utmärkt att ta bort med en grep. Man måste bara vara envis och gräva 10 cm ner i lagom blöt jord. Grep är ett bättre verktyg när man vill ha någorlunda intakta rötter att dra upp. Skittråkigt - men inga problem. Tungt kan det vara på grund av jordtyp, men att se det som ett dagligt träningspass var väl inte en dum filosofi som någon här gav uttryck för. En kopp kaffe och skön musik därtill så blir det ännu bättre. Och hör ni; kirskål är otroligt gott i paj, soppa, smörslungad, stuvad i omelett, i frittata osv.
Gossen Ruda
29-04-2010, 09:38
CITAT (LottaPB @ 29-04-2010, 02:32)  Det finns en tråd till i det här ämnet: http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=97611 Där framgår tydligt att alla gifter är just gifter! Tänk på det innan du använder något som du förmodligen kommer att ångra på det ena eller andra sättet. Ja, jag har massor med kers i både gräsmatta/ogräsmatta och i trädgårds- och jordgubbsland. Jordgubbslandet rensade jag rent på ett par timmar och då är det ändå ganska lerig och hård, tung jord. Efter den rensningen kom det inget mer under flera år förrän jag började slarva med klippning och finrensning. Kers går utmärkt att ta bort med en grep. Man måste bara vara envis och gräva 10 cm ner i lagom blöt jord. Grep är ett bättre verktyg när man vill ha någorlunda intakta rötter att dra upp. Skittråkigt - men inga problem. Tungt kan det vara på grund av jordtyp, men att se det som ett dagligt träningspass var väl inte en dum filosofi som någon här gav uttryck för. En kopp kaffe och skön musik därtill så blir det ännu bättre. Och hör ni; kirskål är otroligt gott i paj, soppa, smörslungad, stuvad i omelett, i frittata osv.Som jag just skrev i den andra tråden, glyfosat är klassat som bekämpningsmedel. Inte gift.
LottaPB
02-05-2010, 23:28
CITAT (Gossen Ruda @ 29-04-2010, 10:38)  Som jag just skrev i den andra tråden, glyfosat är klassat som bekämpningsmedel. Inte gift. Och med den inställningen är allt rättfärdigat och jorden ren och vit??? Antingen ser man hela spektrat och förstår vad användning av bekämpningsmedel och gifter leder till i förlängningen eller så skiter man i det, tänker kort och bara på sig själv och kör på. Mina barn och barnbarn ska inte straffas med en döende jord för att jag har varit lat. Tyvärr straffas de trots det kollektivt, eftersom andra inte tänkt till.
Det går inte att bli av med kirskål så länge det finns på andra ställen i trädgården (vilket det förmodligen gör) om man inte avgränsar helt rena rabatterna med markväv. Det bästa man kan göra är att gräva bort så mycket man orkar (inkl rötterna!) och sedan hålla efter. Man tröttar ut växten om den aldrig får näring via solen, dvs om man hela tiden tar bort bladen. Jag använder en gångskyffel som jag drar/skjuter ifrån mig precis under jordytan för att kapa bladen där, det går snabbt och lätt. En sak att tänka på är att man inte ska flytta runt växterna mellan rabatterna om man har kirskål på vissa ställen, det sprider sig som en löpeld. Så försök inte rädda någon växt från kirskålsrabatten genom att flytta den.
Hej Jag läste att man kan bort jord omkring rötter och bränna dom så det blir lätt att ta bort ogräs. H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|