KURT
I Sverige har det rapporterats ca 2000 främmande arter- Av dessa beräknas ca 8% vara invasiva (om den har blivit så dominerande att den hotar andra arter i sin omgivning eller orsakar socioekonomiska skador eller skador på människors hälsa). Det danska TV-programmet Naturtid, sände färra året ett program om invasiva främmande arter i Danmark. De arter som togs upp där finns också alla i Sverige, även om flera av dem ännu inte räknas som invasiva i Sverige:

Länk till Naturtid

http://www.frammandearter.se/

ängsvädd
Apropå främmande invasiva arter så försöker jag hålla jättebjörnlokan borta.

Vi har en markägare i närheten som slår jättebjörnlokorna vid hans tomtgräns o sedan lägger dem längre in i skogen thumbdown.gif Det är dock hans mark, men nu har han ju bidragit till att sprida jättebjörnlokan sad.gif

Man måste bränna upp fröerna.
KURT
CITAT (ängsvädd @ 21-09-2009, 09:48) *
Apropå främmande invasiva arter så försöker jag hålla jättebjörnlokan borta.

Vi har en markägare i närheten som slår jättebjörnlokorna vid hans tomtgräns o sedan lägger dem längre in i skogen thumbdown.gif Det är dock hans mark, men nu har han ju bidragit till att sprida jättebjörnlokan sad.gif

Man måste bränna upp fröerna.

I programmet tar man b l a upp björnloka, jätteslide och parkslide, och kanske förvånande för oss vresros, som är ett stort problem längs många kuster.
Piccante
Vi kan ju glädja oss åt att vi åtminstone inte har invaderats av förvildade flodhästar.
Huggorm
Lyckligtvis har vi ju ett klimat här i landet som gör det svårt för växter utifrån att bli invasiva. Fast det är ju på gott och ont, jag hade gärna sett en variation i svensk natur som är lika stor som den i nordamerika eller ostasien där klimatet ändå liknar vårt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon