Hade ju tre plantor Rocoto i somras som jag sådde i våras och var så glad över. Visserligen blev det inga mogna i år men tänkte att nästa år kommer de ju säkert med mogna frukter eftersom de är längre redan från början då. Nu kom ju den eländiga Oktoberkylan ett par dagar och nu är jag rädd de frös ner för mig under de dagarna trots att de stod i mitt provisoriska växthus av byggplast. När jag flyttade hem dem syntes det på bladen att de fått en rejäl köldknäpp och en del av stammarna blev svarta. Tänkte först slänga dem men såg att en del av stammarna också fortfarande var gröna. Klippte ner dem till det gröna på stammen och förvarar dem i förrådet ca 10 grader och extraljus. Vad tror ni - Kan de gå någon ny vår till mötes eller är det kört???????
Eva St
De ska palla för -5 grader , de växer ju på 3000m höjd i mellan/sydamerika. På hösten (vintern) ska överflödiga blad tas bort och i februari sker beskärning samt omplantering till större kruka. Ger tydligen ordentligt med frukt efter 2 år
här finns mer att studera
http://www.rocoto.comhttp://www.chili-balkon.de/sorten/rocoto.htm
Det där låter bra. Jag ska just gå ut i växthuset och plocka in min planta. Den ser lite ledsen, men inte helt hopplös ut, så jag hoppas att den går att övervintra. Rocoto är verkligen en trevlig chilisort. Den har varit väldigt snygg med fantastiska blommor och fått flera mogna, väldigt goda och användbara frukter hos mig. Snygga svarta kärnor har de också, frukterna!
/Jennyn
Tack för studiematerialet Virgo. Gjorde kanske bort mig när jag klippte ner dem redan men annars verkar det ju inte helt hopplöst då.
Hur ser dina frukter ut när de är mogna Jennyn?
Eva St
Ingrid på Västkusten
15-11-2003, 13:11
Jag har också klippt ner min nu men det är av praktiskta skäl. 2 meter!
Frukterna ser ut som halvstora tjockväggiga paprikor Eva :-))
och plantan den stackars nedklippta är nu å jobbet med sina pinnar så får vi se vad som händer! Pinarna är gröna fortfarande. De andra nedklippta har kommit igen med en hiskelig fart och det ser mer än lovande ut om vi klarar de närmaste två månaderna ( både jag å växterna!)
Hälsar ingrid
Tack det känns lite mer trösterikt att någon mer klippt ner då hoppas vi på återkomst i Rocotokrukan. Vilken färg har frukterna.
Eva St
Ingrid på Västkusten
18-11-2003, 07:10
Frukterna är röda när de är mogna och äntligen ser det ut som om Rocoton skjuter nytt på jobbet! I 'lederna' :-) jag lyckades sänka tempen i rummet så det är lite brrr när man kommer på morronen så än lever den! Plus tre chilisar till som hade 'frusit' -> tyvärr fick jag med mig bladlössen också så strax startar dundret här.
Hälsar ingrid
Måste bara tala om att det verkar som Rocoton klarat sig trots allt. Det har börjat komma på åtminstone en stängel i varje kruka vi får väl hoppas att det kommer mera
Eva St
Ingrid på Västkusten
25-01-2004, 13:06
Haha kul att Du tog upp den här tråden igen Eva!
att klippa ner rocoton på hösten var det smartaste jag ahr gjort för nu har jag studerat hur andra chileheads gör i andra delar av värden med kallt klimat och vid övervitnring är det faktiskt riktigt smart att klippa ner den på hösten inför övervintring. Just www.rocoto.com hr varit en riktig hjälp och den stackaren som fick frost i höstas vart brutalt nedklippt och tagit till jobbet där den nu har satt nya blad skjutit nytt och t o m har knoppar! Inte tror jag att jag lyckas med frukter på kontoret LOL men det är fantastiskt hur väl det ahr fungerat.
I växthusövervitnringen har nu alla chilisar avlidigt igen, kombinationen av kyla och torka var för mkt för vissa utom EN nämligen en snart 2 meter hög rocoto som sträcker sig emot taket i lill-växthuset.
Så jag är lycklig - heja heja å mer rocoto skall det bli!!
Hälsar ingrid
Vad fint!!! Tänk att vi kunde vara så smarta utan att veta om det ibland hittar även en höna ett litet korn eller hur det nu var
Eva St
habanero
25-01-2004, 22:10
Ingrid,
knoppar i januari är tidigt :-) Men så välkomna!
Jag övervintrar en del plantor. och har också lyckats få knoppar. Glädjen står högt i tak :-)
Bland mina nysådda så har 21 stycken sorter hittills kommit upp. Jag gjorde en enkel kort flash-animering så man kan se med vilken förbluffande hastighet de ändå växer.
http://petterssononline.com/habanero/seedling.phpHälsningar
Mats
Ingrid på Västkusten
25-01-2004, 22:18
CITAT (Eva St @ 25-01-2004, 19:40)
Vad fint!!! Tänk att vi kunde vara så smarta utan att veta om det ibland hittar även en höna ett litet korn eller hur det nu var
Eva St
Snubbla över mattkanten å landa mjukt skulle mankanske också kunna kalla det :-))
Skämt åsido - ibland så harman tur !!
Hälsar ingrid
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 25-01-2004, 22:18)
CITAT (Eva St @ 25-01-2004, 19:40)
Eva St
Snubbla över mattkanten å landa mjukt skulle mankanske också kunna kalla det :-))
Skämt åsido - ibland så harman tur !!
Hälsar ingrid
Men vi kan väl i alla fall låtsas att det är ett litet uns skicklighet i det hela också
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.