Jag tänkte beställa rosor från Koggens, och hade tänkt plantera dem nu i oktober. Men så börjar jag fundera på om det är dumt? Är det risk att allting dör under vintern?
Förutsättningarna: zon 2, blåsigt, vid Kinnekulle, lerjord. Vi bor inte där permanent, så jag tänkte det skulle bli lättare med vattningen om de är höstplanterade? Eller är det helt fel?
Rosorna det gäller är lite blandat; Etude, Flammentanz, Awakening, RiB, New Dawn, Constance Spry, Mary Rose, Leonardo da Vinci, Wild Edric, Louise Bugnet, Adele Prevost, Mme Boll... Totalt ca 15 st - det vore ju tråkigt om de dör i vinter...
Om jag täcker med vinterväv för att skydda mot framförallt blåsten - vad tror ni om det?
Ezereht
20-09-2009, 19:34
De du tänkte dig är ju alla ganska härdiga i din zon så jag tror det går bra.
gulmåra
20-09-2009, 20:24
Ja,jag tror också det går bra! Kanske t o m bättre än vårplantering när ni inte är där och kan passa hela tiden. Höstplanteringen gör ju att det inte är lika kinkigt med vatten. Dessutom har du lerjord. Inget växande lövverk kvar på grenarna som torkar ut i blåsten. Jag har mest råkat ut för vind-och köldskador på våren.
Höstplantering är utmärkt, (här i södra ändan av landet). Kinnekulle är en bit norr om skåne, men ändå zon 2. Jag har zon 3. Det kan naturligtvis hända att någon ros dör, men det kan de ju göra ändå, vilken vinter som helst. Tycker du resonerar helt rätt.
Så vitt jag kan komma på är det bara en ros som dött för mig första vintern, och då har jag satt många fler än 15 totalt.
/S
Oh, vad bra! Då har jag att göra nu i höst också, alltså

Men är det onödigt att täcka med vinterväv? Finns det nackdelar med det? Tänker på sjukdomar och möss (som finns här), tex...
Vinterväv verkar överdrivet på rosorna du räknar upp som klarar zon 4 - 6 du har en bra frysmarginal i zon 2. Gräv ner dom ordentligt och kupa upp lite extra jord, det räcker. Hösten är utmärkt plantera rosor, dom får en tidig start i vår.
Svar - ja. Rätt resonerat igen.
Jag har aldrig täckt något. Darwins princip gäller här.
/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.