Anna i Mälardalen
20-09-2009, 21:10
Hej
Trädet sattes för 3 år sedan. Har växt 50-70 cm sedan dess. Stammen har blivit mycket tjockare. Har aldrig gett mer än några få bär. Har varje år drabbats av bladlöss (har duschat den och tagit bort blad som varit helt svarta av bladlöss längst ut på grenarna). Den står i söder med gassande sol hela dagen.
Under trädet har jag satt lodräta stenar (ca15cm ner) i jorden så det bildas en "rabatt" (40*40cm) där smultron växer. Den har fått ca 2 hinkar vatten/vecka i somras. Den får kompost på våren.
Lider trädet av vattenbrist?
[attachment=42272:DSC00237.JPG]
[attachment=42271:DSC00235.JPG]
Åsa, mälardalen zon 2
21-09-2009, 07:26
Kan vara vattenbrist 2hinkar per vecka är ganska lite för ett ganska nytt träd som sitter i gassande sol + ganska nära en husvägg (det brukar vara bra dränering nära husväggar) + det finns en hel del gräs ganska nära trädet och det suger åt sig vatten.
+Träd som lider av vattenbrist brukar få mera bladlöss.
Anna i Mälardalen
21-09-2009, 10:19
Jag vattnar trädet varje dag nu. Som synes på bilen tar inte bort slangen ens.
Det är inte bara nära husvägg som marken är torr hela vår trädgård är det...
Men bladen på bilden ser väll hängiga och hoprullade ut som vattenbrist?
Ingen risk att vattna för mycket inför vintern?
Hej
Trädet växer bra på grund att första 3 år , den etablera sig men man ska ge den bra vatten och ta bort gräs och ogräs och växter som ligger omkring krona plus på vinter behöver inte ger växter mycket vatten.
H :Bassam
Anna i Mälardalen
08-06-2010, 13:37
Hej
TACK för förslaget om bevattning enl. ovan!!!
Detta år har jag öst på med vatten på trädet.
Det ser betydligt bättre ut i år!!
Tänker att det kanske är idé att flytta trädet till ett ställe som inte ligger direkt i syd mot en vägg.
Inte så torrt.
Är det en bra tanke?
När skall jag flytta den? I höst, september kanske?
CITAT (Anna i Mälardalen @ 08-06-2010, 14:37)

Hej
TACK för förslaget om bevattning enl. ovan!!!
Detta år har jag öst på med vatten på trädet.
Det ser betydligt bättre ut i år!!
Tänker att det kanske är idé att flytta trädet till ett ställe som inte ligger direkt i syd mot en vägg.
Inte så torrt.
Är det en bra tanke?
När skall jag flytta den? I höst, september kanske?
Flytta trädet när det är i vila, dvs när det fällt sina blad. September är troligtvis lite för tidigt.
Tänk på att när du flyttar det ska det behandlas som nyplanterat. Väldigt mycket vatten under hösten och hela året efter, alltså!
Huggorm
11-06-2010, 08:06
Men du behöver inte flytta trädet, det kommer sända ner rötter till djupare jordlager där det finns vatten
Lilla Sibirien
11-06-2010, 18:05
Det där problemet känner jag igen. Vi planterade ett bigarråträd för de goda bärens skull,
placerade trädet skyddat på södersidan av huset, lite osäkert med härdigheten här. Trädet
tog aldrig illa av sig av vintern men sen hur fult det blev på försommaren. Fullt med löss,
provad med såpa vatten, kanske att det hjälpte men i såfall endast tillfälligt. Dessutom
blödde trädet vid grenarna, jag kommer inte ihåg vad det heter men det är ett tecken på
att trädet inte mår bra.
Jag gick och retade mig på det här trädet, vars topp ett år dog. Och därefter kom två toppar.
Varje år krullade bladen ihop sig av löss angrepp och senare utåt sommaren såg bladen halvvissna
ut, troligen led de av torka.
Aldrig fick vi smaka ett bär, de få som eventuellt kom tog fåglarna. Nej, i flere år retade jag
mig på detta träd som aldrig trivdes. Var i valet och kvalet vad jag skulle göra, tills jag till
sist bestämde mig för att ta bort det.
Så här stort var trädet sista sommaren, fotot visar ett vackrare träd än vad verkligheten var.
[attachment=50948:Bigarr_.jpg]
Jag har ytterligare ett bigarråträd och det är inte heller så vackert, men det kommer att få vara kvar.
Det står inte på en lika framträdande plats. Men samma gäller här, har inte fått smaka mer är 3 bär,
detta år blommar det mer än vanligt. Och visar upp fler kart än någonsin.
Inte heller detta träd mår bra, det syns på att även här blöder varje gren.
Huggorm
11-06-2010, 18:15
"Gummiflöde" kallas det när körsbärsträd blöder, och det är ett tecken på att dom inte mår bra. Vad det beror på är inte alltid så enkelt att säga.
Anna i Mälardalen
22-07-2010, 11:31
Hej
Fick ca 20 bär. De var väldigt goda!! Det tyckte dock fåglarna också.

:-C
Då jag vattnar kan jag ösa på med vatten hur länge som helst. Mer än halvt fullt tryck på vattenslangen utan att vattnet åker ut på sidan av de uppställda rabattkanterna. Vattnet åker rakt ner i marken och "försvinner" i någon underjordisk flod? Jag har tänkt ut ett nytt ställe för trädet, längre från huset. Dock är det vid entrésidan så jag hoppas trädet mår bättre här!
Huggorm
22-07-2010, 13:48
Hur ser det egentligen ut i marken där? Det kan ju vara så att tomten är uppbyggd av sprängsten. Bra att bygga hus på, men inget vidare att odla på. Tillsammans med ett genomsläppligt övre jordlager blir det ungefär som du beskriver, att vattnet bara försvinner.
Hej
Om vatten försvinner du kan blanda jord med lera eller komposten.
H:Bassam
Anna i Mälardalen
03-08-2010, 08:51
Jo det är sprängsten. Har säkert satt trädet på precis fel ställe... Skall i alla fall flytta trädet i oktober.
Anna i Mälardalen
14-10-2010, 16:28
Hej
Har tillbringat dagen med att flytta bigarråträdet.
Det står nu på ett betydligt bättre ställe. Ser inte så felplacerat ut.
Men det är ju som så att vi bor på en tomt med sprängsten och lera.... grävde 80*80*80 pust!
Hoppas att trädet trivs bättre och får behålla mer vatten här även om trädet står rätt öppet och blåsigt.
Jag gjorde en ring med uppställda kantstenar på ca 1m i diameter runt trädet.
Det hjälper ju till så inte vattnet rinner iväg då jag kommer med min hink vatten i sommar.
Jag sätter inga växter runt trädet denna gång!
Då jag grävde upp trädet såg jag små runda nästan orangea 5mm i diameter korn på i jorden runt roten.
Är det de sovande bladlössen tro?
Skall jag köpa lite bubbelplast att klä trädet inför vintern?
Skall jag lägga löv under trädet?
Hur mycket skall jag vattna?
Något annat tips?
Min erfarenhet är att körsbär tillhör de törstigaste träden. De vill ha väldränerat, men verkar inte kunna lagra energi och vätska som många andra träd.
Att plantera något annat än just gräs runt stammen, som du tidigare gjort, är bra. Gräs konkurrerar hårdare med träd än de flesta andra växter. Ettåriga växter under hela kronan under några år är bra, de vissnar ned och också vissnande rötter bidrar till ett levande jordeliv. Perenner som täcker rotområdet är också bra. Förutom att de årligen ger nytt organiska material till jorden, så skvallrar de också om torka och förhindrar att man kör gräsklipparen i stammen.
Du kan lägga löv under kronan också. Ganska bra som vintertäckning tycker jag det är. Bubbelplast - hur hade du tänkt använda det?
Vattnar gör du så länge trädet har svällande knoppar eller gröna blad. Kanske 30 liter i veckan på sensommaren/hösten och 50 liter under första delen och högsommaren. Reagera snabbt när bladen känns fladdriga, innan de hänger.
Om du inte kan vattna med slang, spridare ed utan måste använda hink så kan du gräva ett litet dike runt växtbädden. När vattnet rinner dit kommer det trädet tillgodo ändå.
80 cm är ett ganska stort djup på en växtbädd. Kolla att trädet sitter på en liten kulle så att det inte står i en svacka sedan när jorden packas samman.
Här vill jag slå ett slag för limring dessutom. Det har jag använt på mitt Gårdebo de sista två somrarna och har då haft betydligt mindre bladlöss.
Dessförinnan var det så nerlusat att tillväxten närmast uteblev. Nu har det satt fart. Kanske fanns det andra faktorer också men här tycker jag mig se ett uppenbart samband.
Att sedan fåglarna hinner först på bären är en annan sak som gör att jag inte kommer att satsa på bigarråer nästa gång. Eller möjligen ett på svagväxande grundstam så att man kan täcka det med nät.
Anna i Mälardalen
18-10-2010, 09:01
Hej
Jag tänkte ha täcka med gräsklipp, blad och kompostkvarns tuggade grenar till vintern.
Tänkte inte sätta något runt trädet de närmaste åren.
Om trädet är extra känsligt nu då det är nyflyttat tänkte jag ev. på bubbelplast i vinter?
Kanske inte alls behövs? Trädet står ganska öppet.
Trädet står helt klart valdränerat. Som sagt tomten är upphöjd med sprängsten, sand och lera.
Ok så länge bladen sitter kvar vattnar jag 30l per vecka? Tänkte att om det är för mycket vatten blir det ju is....
Skall nog sätta limring i tidigt vår.
Anna i Mälardalen
03-06-2011, 22:38
Trädet har aldrig varit så fint som det är denna sommar.
Flytten gjorde troligtvis susen!
Har jättemycket bär som jag väntar på...
inga bladlöss!
Vattnar som en galning.
Återkommer....
Underbart att läsa att det löst sig! Satte själv ett Sam på Gisela5 förra hösten (09) och denna tråden var bland det första jag hittade, så det är verklugen skönt att höra att det går framåt.
Mitt träd har också bär nu, i år fanns insekter som kunde pollinera när det blommade (till skillnad från i fjol). Hoppas på att få några bär att äta, om inte fåglarna tar dem dvs
Anna i Mälardalen
08-08-2012, 21:04
Fortsätter min tråd om bigarrå trädet:
I år har jag inte fått ett bär på trädet, men det är ju inget körsbärsår så det är ju inget konstigt med det.
Trädet har haft en del bladlöss men inte ofantligt många.
Det som oroar mig nu är att trädet blöder kåda. Det siter en klump på stammen ca 3cm i diameter just nu. Det ser ut som det blöder i ympen då klumpen sitter där. Nu i augusti ser jag gula blad (ca 10-20 st) som börjar fällas.
Marktomten är som skrivet bestående av sprängsten och lera. Huset står torrt. Förr om åren har vi alltid vattnat gräsmattan men har ändå haft en torkad gräsmatta. I år är den jättefin och grön utan bevattning. Trädet står i början av en sluttning där marken sluttar djupt ner mot ett dike. JAg har ställt kantstenar ca 1m i diameter runt trädet, jag har täckt marken runt stammen med flis samt gräsklipp så fukten skall hålla sig kvar. Det är fuktigt 1dm ner i myllan. Ympen har varit täckt av mylla ca 5 cm. Jag har vattnat även denna sommar.
Någon som har en förklaring varför trädet blöder?
Är det allvarligt för trädet med denna blödning?
Skall jag ta bort myllan och planera smultron runt trädet?
Mia i trädgården
10-08-2012, 15:24
Hej
Jag är lite osäker om jag förstår helt rätt. Är det i ympstället nere vid stambasen klumpen m kåda sitter? Kanske är gummiflöde som är en stressreaktion då trädet inte riktigt trivs. Generellt brukar träd vilja ha stammen bar, att man inte täcker den/lägger upp jord m.m. upp mot stammen. Kanske är de flisen o gräsklippet som stör trädet.
Mitt körsbärsträd hade också gummiflöde fram till 3 år sedan. Jag tog bort all gräs under kronan o odlade gröngödningsväxter. Jag rensade även höga hallonbuskar som stod nära, så stammen skulle få bättre med luft. Sedan dess har trädet slutat blöda/inget mer synligt gummiflöde. Mitt träd får också gula löv tidigt fast inte så många ännu i år, men jag vet inte vad det beror på, och inga körsbär heller i år :-(, jag som brukar få minst 50 l!
Lite bättre luftning till rötterna kanske ditt träd vill ha? De thjälpte mitt träd i alla fall.
Lycka till
Jag tror som Mia - luftning och frodiga ettåringar som skuggar jorden, bidrartill jorden genom döende rötter och växtdelar, är bra.
Sprängstenstomter är de svåraste att plantera träd i. Det är som att plantera efter en kraftig jordbävning eller ett jordras. Allt ligger på fel nivåer, och det är ofta närapå inget mikroliv soom trivs. Man måste hjälpa det på traven för att slippa vänta i hundratals år på att det ska skikta sig och börja leva av sig själv. Detta främst genom att plantera i jorden, låta det som växer vissna ned på plats och så plantera igen.
Träd ska inte ha något som täcker nedre delen av stammen. Och absolut inte gräsklipp, som blir mycket frätande. Tag bort och lägg stenar runt stammen så att du inte råkar lägga upp mot de ovanjordiska delarna om du använder kompost och gräsklipp.
Körsbär reagerar med partiell savning vid stress av olika slag. Att flytta innebär för ett träd alltid stress, även om det kommer till ett bättre ställe. Om trädet trivs på platsen upphör detta.
Viktigast efter en flytt är att trädet har stöd för rötterna (bra pålar och bindning) och att hjälpa trädet med vatten. Minst 50 liter i veckan behöver ett flyttat träd i normal, dvs liten, storlek. Det ä r detsamma som 50 mm, och även om det är en regnig sommar så är det sällan det regnar så mycket.
Anna i Mälardalen
02-09-2012, 21:16
Jag tog bort myllan runt trädet.
Vilka växter är frodiga ettåringar?
Jag vill gärna ha rosa eller lila blommor.
Honungsfacelia Phacelia tanacetifolia är en utmärkt ettårig gröngödslingsväxt, dvs den ger tillbaka mer än den tar. Lilablommande.

Blodklöver kan man också blanda i, också bra för jorden och för att skugga den, blodröd.

Rötterna bör vilja sträcka sig ut längre än kronan nu, så ju större område du kan ta upp och sedan också vattna på under och runt trädet desto bättre. Ge den 50 liter i veckan nu till dess bladen gulnar, och ge den ordentliga vattengivor under hela kronan nästa vår och försommar. 50-70 liter i veckan,
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.