Full version: Ek - Stubbskott
LageB
Hej,

Har en stor vildvuxen sommarstugetomt (1.5Ha) i mälardalen zon.2 och blivit tvungen att ta ned massor av träd, för att få in lite sol på tomten däribland några ekar (de flesta ekarna dock kvar).

Vad som som har hänt är att stubbarna formligen "exploderat" av skott. Enorm tät buske där vissa skott stuckit iväg 75cm bara över sommaren. Helt otroligt.

Min fråga är: Vad händer sedan ? Kan stubbskotten på eken överleva på lång sikt. Om man inte gör något med skotten alls och låter det bara vara under 10 år -vad får man då?

Vore ganska häftigt att få "jätte-ekbuskar" smile.gif

Nyfiken

LageB
KURT
Har man sågat ner dem helt, så tror jag inte att stubbskotten överlever i längden. Däremot har jag sett extrema stympningar av ekar där de överlevt, även om livslängden säkert blir kortare.
Huggorm
Jodå, nog kan stubbskotten från ek klara sig, även om dom inte klarar sig lika bra som många andra lövträd. Normalt brukar dom inte skjuta riktigt så häftigt dock, och några stycken skott tar över. Personligen hade jag sparat några av de friskaste skotten och klippt bort övriga. Har man tur kan man få en riktigt knotig och intressant ek av rotskott, om det bara kommer till ljus. Man kan även formklippa rotskotten till en låg, tät buske
LageB
Tja, jag antar att det inte skadar att vänta och se. Om jag nu provar att välja ut de längsta rotskotten - vilken tid är bäst att klippa bort dom andra tror ni?

Mvh
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon