Har köpt ett par Cupressus Sempervirens Pyramidalis på Hornbach. Där saluförs de som perenner men jag har inte sett några zonangivelser (och den lilla informationen på växterna är på tyska). De är jättefina, smala, och ska enligt Hornbach säljare bli minst 6 meter, planteras väldränerat och relativt vindskyddat.
Men nu när jag försöker hitta information på nätet om dem verkar detta vara "äkta cypress" som inte är tålig i Sverige?? Har jag blivit lurad?
Alexander-VG-zon3
21-09-2009, 15:55
den är inte så härdig i sverige, dock så kan den klara sig i milda/varma lägen i zon 0-1. man bör skydda den måt vårsolen och skydda den när det blir för kallt. den sägs tåla ner till -10c -15c.
hm.... fick besked från Hornbach att den klarar upp till zon 2½... nu är de i jorden så jag får väl klä på dem ordentligt och hålla tummarna, tänker inte gräva upp den jätteklumpen igen förrän det är kört... men det är ju riktigt trist om de inte klarar klimatet, särskilt om de har klarat några år och sedan får en tuff vinter
Alexander-VG-zon3
21-09-2009, 16:14
tror inte ens att den klarar en mild vinter i zon 2-3.
jag vet att dom finns planterade i danmark och syd/väst sidan av norge men där är det också mycket milda vintrar. dessutom kräver dom hög sommar värme och även lita sommar torka för att växa bra och uppnå fuullhä'rdighet. syd/väst sidan av sverige utmed kusterna kan den nog klara sig.
urk vad irriterande... nåväl jag får väl återkomma i vår med rapport om hur det gått. bor i stockholm.
Alexander-VG-zon3
21-09-2009, 16:47
köp grön vinterväv och täck den med i flera lager (finns att köpa på metervara eller på förpackning på plantskolor).
och så täckt marken med ett tjockt lager eklöv/halm och ev på plats/bubbelplast över högen så att det hålls torrt.
detta skydd borde ge ett väldigt bra skydd.
Tack för råden! den ena är runt 2 meter hög så den kommer se ut som ett spöke... blir jobbigt om den blir större - som var meningen - men det problemet lär vi väl inte få :-(
Alexander-VG-zon3
21-09-2009, 16:56
som alt så finns det ju Chamaecyparis och Thuja, finns en del olika färger och storlekar 8både olika på höjden och bredden).
vill du ha nåt smalt så finns det också smala typer av Taxus.
Janne56
25-09-2009, 17:55
Jag har ett par Cupressus sempervirens på friland i zon två sedan förra året. De klarade förra vintern utan någon täckning utan problem. Dock kom ett rådjur och mosade ihjäl det ena i våras. Plantorna är ca 70 cm höga fröplantor. På ett tyskt trädgårdsprogram på TV - från Hessen - talade de i våras om äkta cypresser. De sade att de tål minus 15. I deras park hade de över 10 meter höga exemplar, som såg jättefina ut. I våras sådde jag en ny omgång äkta cypresser och har ett 40-tal småplantor. De ska få övervintra i växthuset utan värme. Får se hur de klarar sig.
Det finns alltså en del hopp om att dina plantor klarar sig åtminstone tills det blir en riktigt kall vinter.
CITAT (Janne56 @ 25-09-2009, 18:55)

Jag har ett par Cupressus sempervirens på friland i zon två sedan förra året. De klarade förra vintern utan någon täckning utan problem.
Ah, nu blev det riktigt spännande! :-) Den ena står säker från rådjur, den andra kanske ska få ett omslag av både väv och hönsnät över vintern som skydd. Nu väcktes hoppet åter, tack!
CITAT (Karsan @ 21-09-2009, 10:57)

Har köpt ett par Cupressus Sempervirens Pyramidalis på Hornbach. Där saluförs de som perenner men jag har inte sett några zonangivelser (och den lilla informationen på växterna är på tyska). De är jättefina, smala, och ska enligt Hornbach säljare bli minst 6 meter, planteras väldränerat och relativt vindskyddat.
Men nu när jag försöker hitta information på nätet om dem verkar detta vara "äkta cypress" som inte är tålig i Sverige?? Har jag blivit lurad?
Nyss hemkommen från just Toscana, där jag har målat akvarell, har jag funderat på var jag skulle kunna få tag i de typiska cypresserna som finns där.
Tack för tipset om att de finns på Hornbach!
Visst är de häftiga. Som utropstecken ute på markerna!
[attachment=42518:IMG_1920.jpg]
[attachment=42519:DSC00590.JPG]
Alexander-VG-zon3
27-09-2009, 12:54
CITAT (Janne56 @ 25-09-2009, 18:55)

Jag har ett par Cupressus sempervirens på friland i zon två sedan förra året. De klarade förra vintern utan någon täckning utan problem. Dock kom ett rådjur och mosade ihjäl det ena i våras. Plantorna är ca 70 cm höga fröplantor. På ett tyskt trädgårdsprogram på TV - från Hessen - talade de i våras om äkta cypresser. De sade att de tål minus 15. I deras park hade de över 10 meter höga exemplar, som såg jättefina ut. I våras sådde jag en ny omgång äkta cypresser och har ett 40-tal småplantor. De ska få övervintra i växthuset utan värme. Får se hur de klarar sig.
Det finns alltså en del hopp om att dina plantor klarar sig åtminstone tills det blir en riktigt kall vinter.
dessa två vintrar som varit har ju varit väldigt milda exempel hade jag i zon 1-2 denna vinter -15c och den andra -10c.
jag tror fortfarande inte på någon längre härdighet på dessa plantor. och skydd bör ges.
tyskland har överlag ett varmare klimat än sverige.
CITAT (embees @ 27-09-2009, 12:36)

Visst är de häftiga. Som utropstecken ute på markerna!
[attachment=42518:IMG_1920.jpg]
[attachment=42519:DSC00590.JPG]
Ja de är jättefina, men som du kan läsa i den här tråden är härdigheten mycket tveksam. Hornbach själva anser att det inte är något problem här i Stockholmstrakten, och att de inte kräver någon specialbehandling bortsett från vindskyddat och väldränerat växtställe. Jag hade en del grus i gropen när jag planterade min nr 2.
Om du nu är sugen på denna, så finns den i deras medelhavssortiment som de tog in under sommaren i olika storlekar, de största runt 2 meter (och väldigt tunga krukor). Rea just nu dessutom så du får en stor för några hundralappar.
En uppföljning av läget nu när våren är här - packade in dem innan vintern i grön väv flera lager, tjockt lager halm på marken runt, bubbelplast, hönsnät... men när jag packade upp dem såg de rätt "gråa" ut, och nu några veckor senare ännu mer. Låter dem stå ett tag, den ena är mindre grå än den andra, men jag tror det är kört.
Växtgaranti är fin i teorin men orka köra in plantorna till butiken, dessutom ska man ha kvittona sparade nånstans... :-(
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.