Ska riva upp grusad gång, lägga på jord och så gräs. Är det ok nu i sept.-okt eller är det våren som gäller ? Har läst att man ska stampa/platta till jorden, gör man det innan man sår ? då hamnar ju fröna ovanpå den tillplattade ytan ? har jag missförstått detta och ska man kanske platta till efter sådden ?
Det är riktigt att man trycker till jordytan innan man sår. Gräsfröna är ljusgroende och behöver därför bara kontakt med jorden för att gro.
Det går utmärkt att så nu. Tryck till fröna med en kratta uppifrån, efter sådden. Även om allt inte gror nu, så kommer resten att gro till våren och lagom tills att det börjar gå att vara utomhus ordentligt till våren, så har gräset vuxit till sig för en första klippning.
Hej
Du kan så om marken varm , varför kan diu så nu.
H: Bassam
Många välter jorden även efter sådd för att trycka ner gräsfröna lite. Det är mest för att inte de ska flyga bort eller ätas upp av fåglar, de kommer att gro även utan extra vältning.
Augusti-september är faktiskt allra bästa tiden att så gräs, eftersom jorden är varm sedan sommaren och det är hög luftfuktighet kommer fröna att börja gro direkt. Åtminstone om du bor i de södra delarna av landet kommer du att ha fått grönt redan om ca två veckor. Och bor du längre norrut så de inte hinner gro innan vintern kommer de att starta tidigare till våren än om du hade sått själv då, precis som Maria säger.
Tack för era svar, här ska sås gräs till helgen.
Hej
Om man vill inte välter , man kan sprida lite jord över.
H: Bassam
Nu har jag sått gräset, vattnar och känner mig nöjd. Fick ganska mycket gräsfrö över och undrar om det är någon mening med att kasta ut det på den gamla befintliga gräsmattan på områden med mossa ol. ?
Visst går det att så igen fläckar där det varit mossa, precis som med resten. Annars kan du också spara fröna och se om det är något ställe som är lite glesare till våren och fylla på med sådd då.
Tack Maria för det snabba svaret, tänkte nog främst slänga ut frön där det ÄR mossa, du menar kanske att jag ska riva bort den först. De ställen jag har mossa är där ju gräs också, har gödslat förra året med hönsgödsel och gräsmattan har blivit mycket fin men på vissa ställe under träd ol , bl.a en stor björk, är det mossa kvar.
Du kan inte lägga gräsfrå ovanpå mossan, då kommer de inte att gro. De behöver kontakt med jord för att gro och rota sig.
Under träd och på ställen som ofta ligger i skugga, ska du kolla om du inte hittar en gräsblandning för just skuggiga områden. Då slipper du mossan på de ytorna med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.