Full version: Äntligen..
Gunilla T
..har jag tagit mig mod att gräva bort en massa perenner och lökar som jag inte längre tycker är odlingsvärda. Jag har varit så less på halva min trädgård nu på sensommaren, tyckt det ser skräpigt ut med alla dessa växter som inte har något annat prydnadsvärde än den kortvariga blomningen...har alltid svårt att kasta växter i komposten men nu är det gjort.

Sköööönt! Massor av irisar har jag grävt upp, bolltistlar, olika sorts praktlysingar, salvia, blågull, rudbeckior, riddarsporrar, purpurklätt och alliumlökar och hinkar med pärlhyacinter.

Oj vad bra det känns att äntligen ta tag i något som stört mig så länge.
Aqvakul
Bra, ibland måste man städa ut - men varför i komposten?
Gudrun i Göteborg
Instämmer med Acva. Har du inga grannar som du kan dela ut dom till? Kanske t o m får något kul i stället.
Gunilla T
Några grannar har vi ju inte och alla mina vänner och bekanta som inte är trädgårdsnördar som jag har för länge sedan fått allt de vill ha eller har plats med. Mina trädgårdsvänner vill inte ha denhär typen av växter.

Har en stor trädgård som producerar stort överskott varje säsong och jag krukar upp massor med plantor på våren men nu är alla växtmarknader slut för i år.

Jag har otroligt svårt att kasta växter - men det är precis som i hemmet när man samlar på sig för mycket prylar, det stör mer än det berikar.
KarinSKARA
Säger sammalunda, Varför komposten?
Massor av det du räknar upp tror jag många skulle blivit glada över att få överta.
Synd att du inte krukade dem och tog med till plantbytardagar, Forumträff eller liknande.
Men du kanske inte åker på sånt, eller har trädgårdsvänner på någorlunda nära håll och då måste det bli som det blev.
Känslan att ha avslutat städningen, hemma, på jobbet eller i trädgården är nog lika underbar vart man än varit och röjt.
GRATTIS till en ny vårträdgård med MÅNGA platser att putta ner mer välkomna plantor på.
Karin //
Peztis
Åh så synd! Precis som de skrev ovan, många av de blommorna hade jag och mina vänner GÄRNA velat ha... En frågade mig i veckan om jag hade rudbeckia över och det hade jag inte direkt.

Men så blir det ibland! Själv har jag städat inne idag! biggrin.gif
Aqvakul
Rudbeckior är nog det mest inne/populära i perennväg man kan tänka sig, just nu...
lokatten
Jag skulle gärna rädda ngr perenner från din kompost. Vet dock inte vart du bor? Jag bor i Sthlmsområdet. Bolltistlar, salvia, rudbeckior, purpurklätt, allium är blommor som jag mykt gärna vill ha. De är dessutom dyra att köpa.

Själv ska jag gräva bort praktlysing, jättedaggkåpa, såpnejlika och mynta som tagit över. (Men jag ska försöka att inte slänga dom på komposten om det inte blir nödvändigt). rolleyes.gif
tepa
Hej Gunilla

Suck, vad synd att du inte är MIN granne. Jag hade gääärna övertagit detta. Fast jag har ju det mesta av det, men jag har också många stora tomma ytor att fylla...Har du inte prövat med en skylt vid vägen "Perenner bortskänkes" ?

Hälsn Tepa
smuleborg
CITAT (Gunilla T @ 21-09-2009, 17:17) *
..har jag tagit mig mod att gräva bort en massa perenner och lökar som jag inte längre tycker är odlingsvärda. Jag har varit så less på halva min trädgård nu på sensommaren, tyckt det ser skräpigt ut med alla dessa växter som inte har något annat prydnadsvärde än den kortvariga blomningen...har alltid svårt att kasta växter i komposten men nu är det gjort.

Sköööönt! Massor av irisar har jag grävt upp, bolltistlar, olika sorts praktlysingar, salvia, blågull, rudbeckior, riddarsporrar, purpurklätt och alliumlökar och hinkar med pärlhyacinter.

Oj vad bra det känns att äntligen ta tag i något som stört mig så länge.

Bra gjort. Man ska bara omge sig med det man verkligen tycker om.

Nedan skrivs det om att ge bort o.s.v. Det kan ta tid (och belastar under tiden). Det kan, när man väl satt ner foten, vara det bästa att bara låta det gå till komposten, så har också vi gjort. Tillbaka till jorden. Bra gjort.

Också vi har dumpat. Egna "felköp" och ursprungliga.

Någon "kanske" står kvar; ursprungliga. Det är väl det. Torparträdgårdens historia.

Gunilla T
Oj, jag kanske framstår som ogin när jag dumpar växter i komposten confused.gif men det är ju inte hela sanningen. Varje år krukar jag upp flera hundra krukor som jag säljer på växtmarknader och när vi själva har "Öppen trädgård" men jag skänker också bort massor till lotterier och till bekanta som ev. vill ha.

Men vissa växter går inte att sälja, bara i undantagsfall och det är växter som fröar av sig rejält eller är invasiva på andra sätt. Rudbeckior är populära och går att sälja (när de blommar) men de fröar av sig alldeles förfärligt - nu pratar jag om Echinacea purpurea "Magnus" har massor kvar och en hela rabatt som är alldeles full av dem som ska bort i nästa år.

Sedan är det väl så när man hållit på med trädgård så upptäcker man nya växter med andra kvaliteter som inte förorsakar lika mycket arbete och är vackra under hela säsongen, jag är inte någon vän av djungelträdgård...

Skänker mer än gärna bort växter jag inte vill ha, men jag kan inte åta mig att skicka per post. Har flaggat några gånger förut här men tydligen ingen i närheten som haft möjlighet att hämta.
Gunilla T
Ett tillägg bara - jag skänker gärna bort krukade plantor av Rosenvial - den som brukar kallas perenn luktärt. Har en stor planta själv som också skall grävas upp om det går, vill inte ha den kvar längre.

Finns även färdigt uppkrukade Iris sibirica och Iris versicolor samt Euphorbia dulcis, en rödbladig söttörel och Dianthus deltoides, vita, också uppkrukade. Skicka ett PM om någon vill hämta.

...och frösådda Clematis "Erik"
smuleborg
CITAT (Gunilla T @ 23-09-2009, 10:10) *
Oj, jag kanske framstår som ogin när jag dumpar växter i komposten confused.gif men det är ju inte hela sanningen.

Också jag kan framstå som ogin, känner jag nu. Också vi har gett bort.

Vissa växter kan vara svåra att ge bort, i alla fall efter det att vi ärligt talar om anledningen till dumpet. Handen på hjärtat: Vem vill ge bort typ såpnejlika, jag unnar ingen att få in den.

Det har också hänt att vi dumpat direkt, för att direkt "gå vidare". Att ta om hand allt (i trädgården, i hemmet och i övrigt), i betydelsen att hitta ny ägare/förvaltare till allt är en sympatisk tanke som jag ofta lever i enlighet med, men ibland räcker tiden eller energin eller vad det nu kan vara inte till.

Kanske en "dumptråd" kan vara på plats? Jag bor, jag vill bli av med, hämta senast. Jag spånar fritt.

Eller ett dumpforum?

lokatten
Jag förstår helt att man vill slänga på komposten, det tar tid att spara allt.

Dumpartråd- eller forum, vilken bra idé!
Meriona
Ja det var en bra idé, med ett dumpforum! idea.gif
Men ingen ska behöva ha dåligt samvete för att man slänger blommor som inte är sällsynta, som Smuleborg sa, det tar TID att vara givmild, och ibland har man inte den tiden och orken. kompiskram.gif
smuleborg
CITAT (Meriona @ 23-09-2009, 21:20) *
Ja det var en bra idé, med ett dumpforum! idea.gif
Men ingen ska behöva ha dåligt samvete för att man slänger blommor som inte är sällsynta, som Smuleborg sa, det tar TID att vara givmild, och ibland har man inte den tiden och orken. kompiskram.gif

Det var snällt sagt smile.gif
smuleborg
Jaha, då får vi kontakta SA, om vi vill få i stånd ett dumpforum. Vem gör det?
Gunilla T
Va´roliga ni är kompiskram.gif visst vore det bra men jag gissar att avståndet kan bli bekymmer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon