mindblow
Hejsan!

Är väldigt kluven vad vi ska ha för träd på var sida om gången till entrén.
Vi har "planterat" 2st cementringar som är 40cm i diameter på var sida om gången som är tanken att vi ska ha 2st träd i. Helst inte för höga, max 2m ungefär.
Bor i växtzon 2, träden kommer stå mot norr.

Vi har vart och kikat på lite träd och är lite inne på
Salix Caprea - Hängsälg
Sorbus Koehneana - Pärlrönn
Pyrus salicifolia - Silverpäron.

Skulle gärna vilja ha lite kommentarer och tips vad ni hade valt eller gjort.
Tack på förhand!

[attachment=42306:IMG_1307_conv.jpg]
Gunilla T
Ett av mina favoritträd är silverpäron men jag skulle inte plantera det vid ert hus pga färgen, det försvinner nästan mot bakgrunden av ert hus. Jag skulle inte heller sätta två likadana träd, det blir för tråkigt och stelt.

På ena sidan skulle jag sätta någon rödbladig "Acer palmatum" japansk lönn som inte är så starkväxande.

På andra sidan kan säkert en pärlrönn passa eller något träd som kontrasterar mot den japanska lönnens bladverk, färg och växtsätt. Ett träd med vacker och tät, grön bladmassa kanske? Pelarformat växtsätt...?
mindblow
Jag tror vi är lite för fega för att sätta 2 helt olika träd =/
Skruttis
Min direkta tanke är Svartplommon, Prunus x cistena.
Det vinröda bladverket kommer att bryta av mot färgerna på ert hus alldeles perfekt. (Min åsikt). De blir inte så extremt höga heller.
Gudrun i Göteborg
Jag håller med både Gunilla o Skruttis, jättebra förslag. Men varför inte ett träd på ena sidan och ett buskage på andra? Och en pion som solitär bredvid trädet. En klätterväxt utefter husväggen. Mm, mm.

Snälla - inte två likadana träd på varsin sida. Snäääälla flirting.gif
Huggorm
Jag hade nog satt två likadana, det ser enhetligare och inte lika rörigt ut
mindblow
Oj, nu var det många bud =P
Får lägga fram det för regeringen nu och se vad hon säger.
Jag gillar Skruttis svartplommon, och kanske lite som gudrun säger ett buskage på andra sidan kanske inte är fel.
Tusen tack alla för svaren!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon