Full version: Monstera förökning
Jowel
Alltså, jag har läst en del trådar här på forumet, men inte riktigt hitat någon som passar in på min fråga :S, det är nämligen som så att jag har en över två meter hög monstera som jag jätte gärna skulle vilja klippa ned, och sätta som sticklingar i en och samma kruka.. MEN, enligt det jag läst så måste varje "stickling" bara ha ett blad!?, det tycker jag låter lite tråkigt, för jag vill typ klippa den i tre delar, och sätta dessa i en och samma kruka, så att jag får en någorlunda stir växt.. annars kan jag ju vänta i flera år xD

och den största frågan, måste jag vänta tills våren, eller går det att göra nu?, det kanske är lite riskabelt,,, men den håller i skrivande stund på att skicka upp ett andra stort blad för sommaren, och nu nu slickar den verkligen taket... ( till saken hör att jag ärvt plantan, så jag har inte kunnat göra några ingrepp tidigare smile.gif )

någon som vet och kan hjälpa mej? tongue.gif

om ni och behöver och vill så kan jag posta en bild....
tepa
Hej

Vänta helst till våren. Det finns en tråd om dethär redan, den heter "Monstra" felstavat, tror jag. Flaxss gav jättetydlig beskrivning hur man gör. Kan du söka på det ?

Hälsn Tepa
mojan
Jag har också en Monstrera som jag fick på 70-talet (!) och den har fått vara med om mycket.
Periodvis har det varit en jätteväxt, som brett ut sig upp mot taket.
Jag har många gånger klippt ner den och den har klarat det bra.

Våren är väl oftast bäst att beskära men i detta "akutläge" skulle jag agera.
Du kanske kan göra en mindre beskärning nu?

Ta av den på höjden och dela i bitar, det har jag gjort och det har fungerat. Kom bara ihåg vad som är upp-och-ned, du måste sätta bitarna på rätt håll.

Jag brukar alltid låta sticklingar rota sig i vatten först. Eller plantera i småkrukor.
Du kan inte bara sticka ner bitarna i jorden i "moderkrukan".
MariaS
CITAT (tepa @ 21-09-2009, 21:26) *
Hej

Vänta helst till våren. Det finns en tråd om dethär redan, den heter "Monstra" felstavat, tror jag. Flaxss gav jättetydlig beskrivning hur man gör. Kan du söka på det ?

Hälsn Tepa

VAr det denna tråden du tänkte på?
tepa
Visst, Maria. Det var det. Förväxt Monstra, hette tråden.

Hälsn Tepa
Jowel
Min pla var att klippa ner den, och sticka ner de nya sticklingarna i en ny kruka med ny jord tongue.gif men är det nån som vet om de måste ha en jätte stor kruka eller så? jag har nämligen jätte svårt att hitta snygga stora krukor... det är ett riktigt dilemma

Förväxt Monstera tråden ska jag också försöka hålla mej till senare xD
Scout
CITAT (Jowel @ 21-09-2009, 19:55) *
Alltså, jag har läst en del trådar här på forumet, men inte riktigt hitat någon som passar in på min fråga :S, det är nämligen som så att jag har en över två meter hög monstera som jag jätte gärna skulle vilja klippa ned, och sätta som sticklingar i en och samma kruka.. MEN, enligt det jag läst så måste varje "stickling" bara ha ett blad!?, det tycker jag låter lite tråkigt, för jag vill typ klippa den i tre delar, och sätta dessa i en och samma kruka, så att jag får en någorlunda stir växt.. annars kan jag ju vänta i flera år xD

Du kan självklart ha mer än ett blad på varje stickling. Men hur mycket bladmassa man kan ha på en stickling varierar mellan olika typer av växter. Det man ska tänka på är att den största mängden vatten en växt suger upp dunstar ut genom bladen. En stickling har initialt inga eller väldigt få rötter, och därför begränsade möjligheter att suga upp vatten. Därför brukar man begränsa bladmassan för att säkerställa att sticklingen inte torkar ut och dör innan den hunnit skaffa sig ett tillräckligt stort rotsystem.

Vissa växter är sega på att bilda rötter, medan andra bildar rötter jättefort. Monsteran har luftrötter som ombildas till jordrötter om de planteras ner i jord eller vatten, så de borde gå rätt fort för den. Suckulenta och torktåliga växter klarar sig längst utan vatten medan vattenkrävande eller vedartade växter löper större risk att torka ihjäl innan de hunnit bilda rötter.

Jag har aldrig provat med mer än tre blad på en monsterastickling men jag skulle tro på att det går utmärkt att få rejäla bitar av monstera att rota sig bra. Så prova du, jag skulle klippa till och prova. Som du säger det är tråkigt om det tar en evighet att få den stor och fin igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon